Jag har korrekt inställd dragbegränsare och även brännkammarundertrycket är korrekt inställd.
Förbränningen är hyfsat gällande rökfärg/sotfärg i rökgånger osv, men det blir för mycket icke färdigbrända kolbitar som ramlar ner i asklådan, fullt igen nu efter sådär 500kg.
Har länge noterad att det är ganska turbulent i brännarkoppen speciellt nära inmatningen. Blir även koksbildning och igensatta primärluftslitsar där.
Vid senaste rengöring tog jag ett djup andetag och blåste i fallröret och det gick lätt att blåsa genom brännaren så att sot och pelletspån flög ur brännarkoppen. Lätt att konstatera att slussen måste vara otät. Efter ca. 10 ton, eller troligen har alltid varit det...
Har kollat på impellern som konstig nog ser ganska fräscht ut. Har sett att slusshuset på vänster sidan samt bak och fram är blankpolerad, höger sida finns dock gjutmärken synligt kvar och uppenbarligen är det där det inte tätar ordentligt.
Ingen kännbart glapp i lagren. Försökte mäta upp slusshuset och får det till en diameter på 100,0 mm. Jag har bara ett enkelt skjutmått fann dock ingen uppenbart ovalitet av slusshuset. Missade tyvärr att mäta impellern. Som ni kan ser på bilderna verkar det som om vingarna inte har särskild mycket böjning när den sitter i. Inte heller når de särskild långt utanför slusshusets mått i "avlsappnad" läge. Jag mätte upp en ny impeller som återförsäljaren skall montera i morgon och den är lite drygt 101 mm i diameter, känns väldigt lite övermått för att få en bra och hållbar tätning? Har sett lite bilder av egentillverkade impeller och där verkar då har måttet slussradius+ 2-3 mm.
Tycker det verkar skumt med min sluss...
Någon som har mätt upp slusshusets diameter?
Någon som haft liknande problem?
Hur mycket skall vingarna vara böjda?
Hur mycket övermått skall impellern har?
Otätheten har redan erkänts som garantiärende. Undrar dock om något är grundläggande fel och att den nya impellern kanske bara kommer att täta en kort stund fram tills efter garantiåtagandet är slut...
Notera hur lite vingen expanderar utanför utanför slitbanan. Samt att ledande kanten är fortfarande vasst.
![Bild](http://forumbilder.se/images/c1212011947241dd0.jpg)
Väldigt lite polerad här.
![Bild](http://forumbilder.se/images/df212011948274554.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/3321201194925fdb2.jpg)
Den går in för lätt.
![Bild](http://forumbilder.se/images/6421201195011b157.jpg)