När man justerar in brännarens start dos så rekommenderar man 3-3,5 dl fram matad pellets efter vad jag förstår.
men är det den första start dosen eller är det samtliga "små doser" innan brännaren börjar att arbeta normalt, som skall bli 3-3,5 dl?
Vilket pågår under en 4-8 min (har inte tagit tiden, gissar).
Start dos
Re: Start dos
Startdosen är när skruven går konstant några varv (sen stannar upphör skruvmatningen=startdosen,, det är den som skall vara 3-3.5 dl
sen blåser fläkten igång och sen börjar dom statiska kvartsvarven ända till driftslampan blir fast sken=driftsfasen har nu börjat...Den dos du kan justera vilken effekt du vill ha med fläkten hjälp dessa tu skall då bli ett med varandra...ojj oops! lite romantik avslutning...

sen blåser fläkten igång och sen börjar dom statiska kvartsvarven ända till driftslampan blir fast sken=driftsfasen har nu börjat...Den dos du kan justera vilken effekt du vill ha med fläkten hjälp dessa tu skall då bli ett med varandra...ojj oops! lite romantik avslutning...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag har det keramiska tändelemetet och sen jag satte upp startdosen till 4 dl (och kanske något mer) och som svar på frågan så var det den dos jag mätte första gången skruven går..... just som ronald oxå säger . Körde trial and error metoden men har sett någonstans att dessa element kräver högra dos.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jag brukar ha ca180-200 i startdos.Men så ska en del envisas med att köra utan dragbegränsare!! Å då kyler draget genom brännaren ner värmen!! man ställer startdosen så de orkar tända å inte mer! Åköp nu inte TigerX för dom e kass!! En KW 150 räcker som i regel. Lite dyrare än 012:an men va gör det på ett år??
Jag har så bra drag i pannan (obs NOT inte alltså) (med dubbla tigex 25:or) att de bägge dels är stängda innan de blir fyr i pannan och dels att det ryker genom matarröret när den försöker tända upp.. Så något drag som blåser ut lågan har jag inte i alla fall. Unon verkar vara väldigt "trög och svårdragen" får jag säga. Gamla pannan drog ut lågan s¨det stänkte om det som jag berättat tidigare.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,