Start dos

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Start dos

Inlägg av skalman65 »

När man justerar in brännarens start dos så rekommenderar man 3-3,5 dl fram matad pellets efter vad jag förstår.

men är det den första start dosen eller är det samtliga "små doser" innan brännaren börjar att arbeta normalt, som skall bli 3-3,5 dl?
Vilket pågår under en 4-8 min (har inte tagit tiden, gissar).
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Re: Start dos

Inlägg av ronald »

Startdosen är när skruven går konstant några varv (sen stannar upphör skruvmatningen=startdosen,, det är den som skall vara 3-3.5 dl :wink:
sen blåser fläkten igång och sen börjar dom statiska kvartsvarven ända till driftslampan blir fast sken=driftsfasen har nu börjat...Den dos du kan justera vilken effekt du vill ha med fläkten hjälp dessa tu skall då bli ett med varandra...ojj oops! lite romantik avslutning... :mrgreen:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Jag har det keramiska tändelemetet och sen jag satte upp startdosen till 4 dl (och kanske något mer) och som svar på frågan så var det den dos jag mätte första gången skruven går..... just som ronald oxå säger . Körde trial and error metoden men har sett någonstans att dessa element kräver högra dos.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag brukar ha ca180-200 i startdos.Men så ska en del envisas med att köra utan dragbegränsare!! Å då kyler draget genom brännaren ner värmen!! man ställer startdosen så de orkar tända å inte mer! Åköp nu inte TigerX för dom e kass!! En KW 150 räcker som i regel. Lite dyrare än 012:an men va gör det på ett år??
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Jag har så bra drag i pannan (obs NOT inte alltså) (med dubbla tigex 25:or) att de bägge dels är stängda innan de blir fyr i pannan och dels att det ryker genom matarröret när den försöker tända upp.. Så något drag som blåser ut lågan har jag inte i alla fall. Unon verkar vara väldigt "trög och svårdragen" får jag säga. Gamla pannan drog ut lågan s¨det stänkte om det som jag berättat tidigare.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar