Janfire NH Askskrapning problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Denniz
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 21:18
Ort: Ekeby, Skåne

Janfire NH Askskrapning problem

Inlägg av Denniz »

Köpte en (ny) janfire NH för ca 2månader sedan, nu har brännaren stannat pga "fel askskrapning".
Såg att rosterplåten stannat halvägs inne/ute.
rengjorde så gott jag kunde men ville ändå inte lossna.
Prova då hälla 1dl vatten i koppen, och sedan torka ur det efter några minuter....funkar fortfarande inte.
kännde lite försiktigt på rosterplåten...och den kändes lös, så pass lös att jag kunde dra fram den.
ska det vara så att den skall vara lös?
har läst nu flera timmar på olika trådar här men hittar inget som passar mitt problem.
Har ju Garanti kvar så ska kontakta leverantören imorgon.
Kan man köra den manuellt? askar ur min brännare en gång i veckan, samt rengör jag brännkoppen och roster då oxå.
Rookie
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH Askskrapning problem

Inlägg av Icecap »

När man kan dra fram bottnen manuellt har förbindelsen mellan bottnen och motorn gått av. Exakt vad som har hänt kan jag inte svara på, det kräver en ner omfattande mekanisk undersökning.

Bottnen ska inte vara mer lös än den möjligen kan flyttas på sin höjd 1-2 mm fram och tillbaka, kan du flytta den mer än det är länken mellan motorn och bottnen definitivt av.

Fram till din ÅF kan laga den kan du köra bottnen på plats och sedan får du se om du kan få resten av mekaniken på plats så att brytaren blir påverkat, därefter får du välja "manuell start" och faktisk tända manuellt också, i det läge kör den alltid underhållseldning när den inte kör vanlig eldning och det utförs ingen askskrapning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Denniz
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 21:18
Ort: Ekeby, Skåne

Re: Janfire NH Askskrapning problem

Inlägg av Denniz »

Tack för ett snabbt svar.
Vill meka med det själv, men så länge det finns garanti så lär man få hålla fingrarna i styr
Rookie
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Janfire NH Askskrapning problem

Inlägg av Jakob »

Icecap:

Var inte detta ett gammalt känt problem med NH? Skrapor som fastnade, nån motor som dunkade och juckade etc?

Jag har för mig att jag läste nånstans att man fixade detta med en ny form rent mekaniskt på skrapan eller nåt sånt? Men det är ju flera år sen väl?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH Askskrapning problem

Inlägg av Icecap »

Nja... pulsanden av motorn gav en del intressanta ljud, en mindre justering av mjukvaran minskade det problem. Att motorn pulsas beror på att växellådan annars kan skadas om skraparen sitter tvärfast, med pulsandet sänks momentet så att den tål att stå konstant och "hacka". Egentligen skulle växellådan tåla att stå blockerat med full motoreffekt men det visade sig att det var så pass nära för vissa lådor att det var bättre att sänka effekten lite.

Det största oljud i den sammanhang var själva kåpan som "hoppade till" av magnetfältet från askskrapmotorn som slog av och på, det fick sidan att "skallra" en del, jag menar att den numera är gjort av ett icke-magnetisk material men jag är inte tvärsäker.

Dock är själva skrapsekvensen ändrat en del under åren, numera försöker den en viss tid, gör sedan ett kort uppehåll och försöker igen för att se om den kommer loss då. Om det inte sker upprepas detta ett antal gångar, sedan väntas det ett tag för att värmen ska kunde jämna ut sig och sedan försöker den igen osv.

Det kan ta ganska lång tid innan mjukvaran anser att "nu får det räcka, tänd ett larm!"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar