Färsk husägare med pellets

Skriv svar
Chris77
Späd planta

Färsk husägare med pellets

Inlägg av Chris77 »

Har flyttat från lägenhet i storstaden och bosatt mig i ett hus med allt va det innebär. Detta hus värms upp av pellets och den gamla ägaren gav mig snabba instruktioner på grov skånska. Problemet är att jag kan inte så mycket men försöker lära mig så mycket jag kan via nätet och genom att terrorisera leverantörerna.

Har hittat detta forum och blev överlycklig och jag hoppas nu att ni "Pelletsproffs" kan hjälpa mig :D OBS Förklara inte i en massa facktermer utan på ett mer lekmannamässigt sätt.

Detta har jag:

CTC 1200 family kombipanna
Viking BIO Brännare

Mina frågor:

1. Har pratat med en leverantör ang sotning/rengöring av panna och brännare och jag kan det mesta men han sa att jag skulle sota ur rökrören...?? Är det turbulatorerna han pratar om eller är det röret som går från pannan till skorstennen? Hur sotar jag ur den?

2. Expansionskärlet har en förinställning (röd visare) på ca 0,5 kp/cm2 och den aktuella trycket är över 1 kp/cm2. Hur bör det vara inställt? (Huset är på 80 kvm och det är ca 10 meter upp till övervåningens radiatorer)

3. Hur ofta och när ska jag fylla på vatten i systemet?

4. Om pellets tar slut kommer då elpatronen gå på automatiskt?

Massor av blandade frågor som behöver svar! Kommer säkerligen mer nu i vinter :?
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Re: Färsk husägare med pellets

Inlägg av RikardSvalöv »

Hej

Känner inte till din panna men kan kanske bringa lite klarhet (sen får experterna rätta / lägga till information)

1. Hmm, rökröret är det som ansluter till skorstenen, måste ha menat "röktuberna" (de tuber som turbulatorerna sitter i), bara att dra dem med viskan och dammsuga upp sotet.

2. Brukar väl säga minst 0.1 x höjden till högsta radiatorn. Fyll dock inte på så mycket att säkerhetsventilen löser ut, ha lite marginal till när den öppnar (min öppnar på 1.5 bar, inbillar mig att det är "standard").

3. Vatten ska normalt bara behöva fyllas på när du luftat radiatorkretsen.

4. Får någon med den pannan svara på.

Hoppas mina "svar" hjälpe lite på vägen.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Chris77
Späd planta

Inlägg av Chris77 »

Tackar, tackar...jo det klarnade lite däruppe på mig iaf :)

Jag citerar det han skrev till mig "Sota ur rökrören, kvittensen får du genom att på rökgastermometern i rökröret, den sjunker när du gjort rent"

Jag chansar också på att han menar kanalerna turbulatorerna sitter i som jag gör rent var 14:e dag. Och han pratar om. Jag kan ju också maila tillbaka till honom för att få klarhet.

Som sagt, jag återkommer med mer frågor när den riktiga vintern drar fram över skåne.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Med den beskrivningen är det helt klart tuberna han syftar på. Ställ in termostaten för elvärmen något under pelles termostaten så går elen in om pelletsen strular.
Chris77
Späd planta

Inlägg av Chris77 »

Jo, det måste han nog menat. Tack för hjälpen!
Skriv svar