hej hej, jag har aldrig haft med pellets att göra innan, men nu hyr jag hus där det sitter en px 21 20kw tror jag. han som äger huset säger att den är korekt installerad och så, (kan tilllägga att det är ett gammalt kallt och dragit hus) jag startar brännaren på kvällen vid 19 tiden och stänger av den på morgonen vid 5 tiden, då har den slukat ca 3-3,5 säckar. villket känns mycket. då har det varit runt 20+ inne och några minus ute. men ibland går bara pannan upp till 45, sen stängs bränaren av, och ibland funkar den som den ska halva natten, men på morgonen så har den stannat. jag tror att den brukar gå upp till 80-90 grader i normala fall och starta om vid 25-30 grader.
som jag sa är jag totalt ny på detta, men 3 frågor har jag.
1.slukar den inte onödigt mycket pellets?
2. varför stannar den ibland vid 45 exempelvis när jag startat den?
3. varför kan den fungera halva natten utan problem och sen larma?
jag har rengjort den från sot och dam, samt putsat upp fotocellen eller vad den heter.
pelletskvallitén är bra enligt dom som vet.
brännaren har en av och på knapp, samt tre lysdioder, larm, drift och lågfart eller vad den heter (gul) dock har jag aldrig sett den gula lysa. det finns även en liten justerskruv som man ställer nån temp med tror jag, den står på max. tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte har lust eller råd att lägga ut för mycket pengar på nåt som inte är mitt, och det är lite jobbigt att stiga upp ibland när det är 14-15 grader inne.
mvh Karlsson

vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.