Brännare igång 24/7, bra/dåligt?
Re: Brännare igång 24/7, bra/dåligt?
Jodå, den fungerar, iallafall såpass långt att motorn rör på shunten åt det hållet den bör med tanke på vad det är för temperatur i huset kontra vad jag har bett om.
Huruvida jag har ett högtempsystem eller inte kan jag tyvärr inte svara på. Det jag kan svara på är att reglercentralen är nu satt på en kurva som ska ge ca 45-gradigt vatten ut vid 0C, men pannan måste hålla minst 55-60C för att det ska gå att åstadkomma. Bör jag sätta igång och leta efter vart de 15 graderna tar vägen? Vart skulle de kunna ta vägen? Är det min cirkulationspump som är för seg? Ser att den roterar, och om jag stänger av den och sätter på den igen märks även det, så ATT den snurrar vet jag helt säkert men om den snurrar som den ska, det är ju så klart en helt annan femma.
Brännaren stannade för en bra stund sedan så ska knalla ner i pannrummet och kika på askan och rensa ut det som ligger där. Borde väl vara ett grått damm om jag inte läst helt galet.
Huruvida jag har ett högtempsystem eller inte kan jag tyvärr inte svara på. Det jag kan svara på är att reglercentralen är nu satt på en kurva som ska ge ca 45-gradigt vatten ut vid 0C, men pannan måste hålla minst 55-60C för att det ska gå att åstadkomma. Bör jag sätta igång och leta efter vart de 15 graderna tar vägen? Vart skulle de kunna ta vägen? Är det min cirkulationspump som är för seg? Ser att den roterar, och om jag stänger av den och sätter på den igen märks även det, så ATT den snurrar vet jag helt säkert men om den snurrar som den ska, det är ju så klart en helt annan femma.
Brännaren stannade för en bra stund sedan så ska knalla ner i pannrummet och kika på askan och rensa ut det som ligger där. Borde väl vara ett grått damm om jag inte läst helt galet.
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Pannan ska aldrig ha en temperatur lägre än 68 grader ca. Så var ligger problemet?
Fortfarande reglerar du temperaturen till elementen med shunten och inte med panntemperaturen.
För att brännaren ska fungera bra måste förbränningen ställas in. Det blir inte bra av sig själv.
Ska du minska brännarens effekt så dit med en styrpning på fläkten och minska matningen motsvarande.
Fortfarande reglerar du temperaturen till elementen med shunten och inte med panntemperaturen.
För att brännaren ska fungera bra måste förbränningen ställas in. Det blir inte bra av sig själv.
Ska du minska brännarens effekt så dit med en styrpning på fläkten och minska matningen motsvarande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag skulle tro att problemet just nu denna vackra vinterkväll bottnar i att jag är en "späd planta" och du är en "pannrumstomte". För dig är det jag beskriver ett helt normalt och fullt fungerande, gammalt vattenburet värmesystem, för mig verkar det som en blandning mellan voodoo och lotteri. Jag har mycket att lära och skäms inte för att fråga
.
Nu kryper jag i säng och hoppas att jag inte vaknar i ett svinkallt hus. Tack för hjälpen mina herrar (och eventuella damer, även om jag misstänker att herrarna är i majoritet här inne).

Nu kryper jag i säng och hoppas att jag inte vaknar i ett svinkallt hus. Tack för hjälpen mina herrar (och eventuella damer, även om jag misstänker att herrarna är i majoritet här inne).
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter och lärdomar under veckan som gått. Tack vare era tips har jag nu en nästan jämn värme i huset, det slår en grad men det beror antagligen på att huset inte hinner med när utetemperaturen sticker för fort åt något håll så det är ett icke-problem. Har dock väldiga problem att få till den där gråa askan som tyder på att man har rätt mix. Har blivit tipsad om dragbegränsare (har ingen). Min aska är kolsvart ofta, men den är inte kladdig på något sätt utan går att blåsa bort. Hittar även en och annan oförbränd pellets i pannan när jag städar ur brännaren, så detta bör väl åtgärdas, men som sagt är det nu varmt och skönt och det var ju prio ett
.

CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
OK, satsa på att få i en dragbegränsare i snarast möjligt, utan den har du inte stabila förhållande för brännaren och all justering är på förhand dömt att misslyckats. Det låter hårt men det är faktisk väldigt sant.
När en rätt dimensionerat(!) dragbegränsare är monterat kan du börja finlira med justeringen, utan dragbegränsaren kan du bara få det ungefärligt hyggligt.
Men det låter som att du är på god väg och det är bra!
När en rätt dimensionerat(!) dragbegränsare är monterat kan du börja finlira med justeringen, utan dragbegränsaren kan du bara få det ungefärligt hyggligt.
Men det låter som att du är på god väg och det är bra!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Upp till för nån vecka sedan visste jag knappt vad en dragbegränsare var, än mindre att jag behöver en men nu så. Måste det in en så måste det in en - hårt men sant
.
Vad kan man räkna med att inköp, installation och eventuell justering av en sådan kan kosta? Jag är väldigt obenägen att vända mig till firman som installerade brännaren i första rundan för intrycket jag har av dem just nu är inte helt fläckfritt....

Vad kan man räkna med att inköp, installation och eventuell justering av en sådan kan kosta? Jag är väldigt obenägen att vända mig till firman som installerade brännaren i första rundan för intrycket jag har av dem just nu är inte helt fläckfritt....
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Kolla med Olle45 här i forumet och kolla den tråd han har startat om detta, han kan och han säljer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har faktiskt sådan tur att han PM:at mig om just detta, men tack för tipset
.

CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso