Sintringar i koppen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Sintringar i koppen?

Inlägg av Hero »

Jag får helt plötsligt väldigt mycket sintring, smält aska, korall eller vad vi nu ska kallla det.
Tidigare i sommras och in på hösten var det bara som lite grus i koppen när jag skulle rengöra, men nu är det större sten kanske upptill 1,5cm och de kommer många på bara nån dag.
Har provat höja/sänka matningen mer tilluft men det blir ingen större skillnad tycker jag:
Är det fler med samma problem?
Nån som har bra tips på vad jag kan göra eller är det så att det är pelletsen som är av dålig kvalisort??
Kör med SE pellets för andra året i rad.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Sintringar i koppen?

Inlägg av Roli »

Sådan har jag haft tidigare när jag körde med min A3:a men med Biolinen har det inte varit lika mycket. Kommer lite ibland men inte så mycket som med A3:an.
Verkar som om din pellets har fått en något lägre asksmältningstemperatur eller att det blir för hett i brännarkoppen. Kanske för mycket luft eller helt enkelt en sämre sammansättning på pelletsen.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Re: Sintringar i koppen?

Inlägg av Hero »

Jo jag hade en del i min A3 ibland oxå men då blev det mer korallrev av det.
Problemet är att det lägger sig långt ner mot skruven oxå och det syns att det sliter lite längst ut på "bladen".
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sintringar i koppen?

Inlägg av Checker »

Hade med en A3 förut med den mystiska korallen. Tycker att det uppenbarade sig mer då man sänkte matningen. Kan det ha nåt med för hög temp i koppen? Tror att olika sorters pellets hade olika benägenhet att bilda korall.

Har en Bioline 20 nu. Här har jag ett annat problem. Det blir som små kolbitar i askan. Undrar om det är korallen som "blåser ur" när den gör sitt blås (rengörning/slutförbränning) i slutet av eldningen? Detta moment fanns väl inte på A3 (tror jag). Skiljer ju en massa mer i mjukvaran mellan brännarna så kan säkert vara nåt helt annat som gör att inte fenomenet uppstår på den nya brännaren.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Re: Sintringar i koppen?

Inlägg av Hero »

Problemet kvarstår!
Jag har provat att sänka matningen då blev det mer som grus, höjde matningen då blev det kraftiga ihopsittande korallrev. Jag behöver tömma koppen var 5-7 dag från sintringar.
Måste va nåt med pelletsen eller?
Jag kör Stora Enso, ingen annan med liknande problem.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Skriv svar