Dålig start på UNO äventyret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Dålig start på UNO äventyret

Inlägg av Stroker »

Installerade nytt förråd ikväll då det kändes akut att koppla in Pelletsen då elen är hutlöst dyr. Kortade skruven och fick till det med 40 graders lutning och körde skruven så länge att jag fick en knapp kvarts säck och startade upp. Blåsningen uteblev och någon kompressor hörde jag inte. Startdosen kom efter en stund och det verkade lovande alltihop. Skruven matade dock knappt några pellets vilket var märkligt. Den gick någon sekund eller två varje gång och den översta gröna lampan fortsatte blinka (vad detta betyder har jag inte kunnat utläsa någonstans) och efter en stund verkade det bli liv i brasan men alldeles för få pellets enligt vad jag är van vid. Rökgastempen han väl gå upp i 75 grader sen stannande den.. inga andra lampor än den gröna blinkande. Det stormar duktigt här i Arlöv ska sägas så bägge tigexerna stod vidöppna vid byarna.. jag hörde att det brann lite grann och såg att potentiometer 1 tydligen skulle vara matning vid högfart (byglingen borta konstaterade jag tidigare) så jag skruvade en aning och tjoff så small säkringen i proppskåpet samt jordfelsbrytaren löste ut. Jag konstaterade att själva knappen med lätthet kröp under plåten!!!

Någon 8 amperes glassäkring har man ju naturligtvis inte hemma och min första tanke var.. Ut med skitbrännaren och in med den stensäkra bionordicen så fort som möjligt. Inte ens elvärme en sådan här natt.. skit oxå.

Fick kvitto på att förre ägaren nyligen köpt nytt tänelement med två års garanti. Ny kompressor på garantin nån gång. Bytt en del av de saker jag kunnat läsa om härpå forumet saker under årens lopp så jag hade väl ett litet hopp att kunna köra PX21:a ett tag men nu vete fan.. Han har kört ett bra tag och bara haft problem när han glömt fylla pellets. Då hade han problem ett bra tag efter det. När jag nu skriver detta så kanske detta beror på att skruven behöver fyllas bättre därav den dåliga matningen vid start.. Trodde väl att en kvarts säck skulle räcka..men kanske man får köra den helt full och typ köra igenom en hel säck eller så

Själva hålet i pannan är ju fyrkantig i den yttre plåten men runt i den inre. Är denna inre plåten lös, bultsad elller så - eller sitter allt ihop son en enhet med ex isolering emellan eller? nån som har pejl på detta överhuvudtaget??? oavsett vilket så litar jag mer på min Bionordig som aldrig stannat eller strulat på sex år.

Passade på att köpa nytt extra tändelemt, nytt tjockare roster, fallplåt samt en uppdaterad PLC så det enda som jag behöver lösa är att få min brännare att även blåsa i den där manicken som lyfter turbolatorerna..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Dålig start på UNO äventyret

Inlägg av Torsten »

Hr stor diameter har inre hålet som antagligen sitter i pannkroppen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

B 22 H 56 och nu startade pannan men gick konstigt. Upp och ner i temp men jag micklade väl för mycket. Stack till tandläkaren med bävan att huset skulle brinna ner då matarröret var varmt så man brände sig, Ariterm Ringde :) ros till dom, och jag fick reda på lite matnyttigt. Brevet jag skrivit var nog lie långt och frågorna många.Då röret blev så varmt kollades det om det var drag genom slangen vilket det inte var,, varken drag eller motdrag.. tändar lågan helt stilla. Jag som haft sådana problem med för mycket drag genom pannan??? Kanske de trillade ner en gås eller så i skorstenen igår när de stormade så. By the way. Bor strandnära nu :) bara 150 meter till havet.. de har nämligen flyttat in på de ängar som ligger en bit utanför mitt hus så nu är det en 200 meter närmare än innan.

Well -Jag stack och när jag kom tillbaka så lös röd lampa. Hela röret var fullt av pellets.. kanske de ska va så. Mätte inte hur mycket där låg men jaja.. Jag ska prova igen.

Alla tre dioderna lyser förmodligen nu för när jag slog på elen så lös ett och tre. Innan lös bara ett och två. Ska bygla den så att den startar direkt senare och då funkar det nog Måste vara nåt fel med mina effektkännare eller nåt.

Luckan ja. Den får man göra en ny och det är inte några större problem. Skall föröka göra en med gångjärn istället så man slipper lyfta ut hela brännaren OM jag nu byter. Vill ge px:en en chans först.

När jag tittar på bilder på PX 21 ser jag ingen som har röret för uraskningen? Är det då en 21:a? Det var nämligen löst så jag skulle kolla var jag skulle sätta fast det någonstans.. Inne eller ute eller var. Hittar ingen beskrivning men de kanske inte spelar så stor roll
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Underbart, jag är på väg att slänga ut den B16GL jag har hemma för test just nu har stora problem med att den överhettar, medan min PX21 tuffar och går som en klocka.... Nåja ny fläkt är beställd och jag ska ge den ett nytt försök....

Mitt tips är lägg en liten stund på att sitta brevid brännaren och prata lite med den.... Eller snarare se till att mäta doseringen och justera fläkten korrekt finns ett antal ypperliga beskrivningar i KMP tråden.

Men kort, kopierar Icecaps senaste snabbguide:

1: Först, vid installation eller rejäl omjustering, väger man pelletsen som pytsas till driftdos i 10 minuter, då kan man räkna ut vilken effekt det motsvarar. Man justerar doseringen till man har rätt mängd pellets för den effekt man vill ha. Notera pelletsmängden och tiden på en lapp!
2: Nu ska luften justeras så att det passar pelletsmängden, det finns många trådar om hur man justerar så förbränningen blir rätt men kom ihåg: i detta läge är det uteslutande luften som ska justeras!
3: När detta är klart är brännaren ställd till en viss effekt. All justering (förutom ny grundinställning) ska uteslutande göras med doseringen! Se till att fläkten är ren så att den ger rätt mängd luft.
4: Om du byter pellets eller får en ny leverans gör du en ny vägning enl. lappen du har noterat grundinställningen på. Justera doseringen till att du får samma vikt pellets på samma tid, sedan är det klart.

Gällande tryckluftsotningsröret så kan du kolla på denna länk om du eventuellt får någon hjälp...

En liten extra notis gällande startdosen, har läst på ett par ställen att det är fler än jag som märkt att man måste göra brännaren strömlös efter man justerat startdos.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Mycket intressant läsning. Tack.
Just detta med justeringarna är man bortskämd med på B16. Där har man ett exakt värde att utgå ifrån - på PX har man en potentiometer som är i mitt tycke väldigt svårmanövrerad och inte så lätt att veta från gång till gång var man hamnar.
Min B16 har aldrig överhettat och en sak där jag reagerar på nu är att det står i PX manualen att ett överhettningsskydd är ett måste enligt lag. B16:s överhettningsskydd består på min i alla fall bara av en avbrännbar slang - så vitt jag vet - det har ju aldrig hänt).

Din erfarenhet av PX21 ger mig stort hopp. Plockade ner den i bitar igår och anledningen till att det dels varit svårt att justera dels att säkringen utlöste var att "någon" tryckt ner hela kretskortet i övre vänstra hörnet. Där sitter ju ingen skruv och där satte jag dit en bit plast jag normalt använder till crosssen där kedjan löper över och sen var det bra med detta. Potentiometrarna hamnade så att man kan vrida med fingrarna och inte halvvägs ner under plattan.

Röret tiill blåsningen gick inte att sätta som bilderna på din länk visar så där får jag modifiera en aning. Nu när det blåser (för de gjorde faktiskt det igår :)) sprutade det gnistor hejvilt överallt.. såklart..

Det stod inget om den lilla lådan baktill som ska dra järnet som lyfter spiralerna. Denna tror jag inte fungera men ska testa med tryckluft och se vad som händer när man ger den en tryckstöt.

Min B16 ger nu med nya PLC:n tre tryckstötar vilket hade varit önskvärt här framför allt på spiralerna i tuberna.. Nåja.. jag hade nästan bestämt mig för att byta brännare omgående och då hade detta varit löst. Möjligt är att min B16 hade fungerat lika dåligt som din eftersom det verkar vara ett helt annat mycket sämre drag i denna pannan och då hade det så klart blivit samma med B16 brännaren. Att pannan i sig inte har kapacitet att elda mer än en viss grad då den sen inte orkar få ut röken är lite märkligt och ska funderas vidare på. Den ska ju kunna köras på 20 kw. Ska upp och sota skorstenen idag.

En sak jag undrar över är varför man kopplar bort lågfarten. Jag har gjort det på B16 men det var för att på den gamla pannan kunde jag elda på hur jag ville och pannan svalde allt och då kändes det lika bra att ha ett inställningsmoment mindre typ..

På mitt kretskort står det ver 2.2.. säger det er någonting? är detta ett gammalt eller hur står det sig så att säga?

jist det ja. Mätte bara 76 ohm på mitt tändelement... men de fungerar ju..och antingen så funkar det väl eller inte eller ???
Fläkten mätte jag till 1.26 tror jag det var.. Märklig skala?? mätte på likström 200 skalan?? säkert en tankevurpa där nånstans :cyclopsani: EDIT. såg just att det är växelström skalan oups
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Min B16 har aldrig överhettat och en sak där jag reagerar på nu är att det står i PX manualen att ett överhettningsskydd är ett måste enligt lag. B16:s överhettningsskydd består på min i alla fall bara av en avbrännbar slang - så vitt jag vet - det har ju aldrig hänt).
Nääää, överhettningsskyddet du måste ha är det som sitter i pannan (oftast) och som fimpar spänningen till brännaren vid överhettning.

Slangen (som man också måste ha) brinner av om det blir bakåtbrand eller stopp i skorstenen (fast du har ett överhettningsskydd i fallröret också som fimpar brännaren om det blir för varmt där, förhoppningsvis innan slangen smälter, det måste man nog också ha har jag för mig).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Har för mig att ver2.2 är senaste KMP kortet med pottarna lätt åtkomliga från framsidan.

Även i B16 sitter det ett överhettningsskydd sitter monterat med två små skruvar högt upp på "nedfallshuset" på höger sida om jag tittar bakifrån på den.

Finns även beskrivet i deras tidigare manualer så jag tror att den har suttit i alla deras brännare, på mitt hus har jag två hål även på motstående sida med samma distans så den kan sitta på vilken sida som helst...

Lycka till med inställningarna, btw kom precis på, sök på kurre44 i forumet han har skrivit en toppenbra handledning hur man ska justera en brännare!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar