Säkerhetsventilen på mitt exp-kärl har länge skött sig, åtminstone har jag uppfattat det så.
Nu har den emellertid börjat släppa ut trycket först vid 1,7 bar, dvs en bit inne i det röda området.
Det gör mig lite illa till mods.
Är det något jag borde panikåtgärda eller kan jag sova gott och vänta till våren med åtgärd?
Oro för trycket...
-
- Stor entusiast!
Oro för trycket...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Re: Oro för trycket...
Har den alltid löst vid 1.5 bar...?
Varför fyller /kör du upp trycket så högt ?
Varför fyller /kör du upp trycket så högt ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Stor entusiast!
Varför så högt?
Jag har ett ställe där det droppar (vid den gamla kokspannan anno 1950-tal som aldrig blivit bortmonterad) så inför cirkulationspumpstarten fyllde jag på (har en fast påfyllning på pannan). Sedan har ju hela systemet blivit en bra bit varmare,
Jag kanske bara skulle tappa ut lite så jag har marginal framöver?
Vid vilket tryck sprängs ett vanligt värmesystem?
Jag har ett ställe där det droppar (vid den gamla kokspannan anno 1950-tal som aldrig blivit bortmonterad) så inför cirkulationspumpstarten fyllde jag på (har en fast påfyllning på pannan). Sedan har ju hela systemet blivit en bra bit varmare,
Jag kanske bara skulle tappa ut lite så jag har marginal framöver?
Vid vilket tryck sprängs ett vanligt värmesystem?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Har du typ tvåvåningshus ca 6 m upp till översta radden så räcker tja 0.8 bar gladeligen
Ventildroppet är nog nåt du behöver checka hellre ,,onödigt att fylla på med syrerikt vatten=Rost
Mvh

Ventildroppet är nog nåt du behöver checka hellre ,,onödigt att fylla på med syrerikt vatten=Rost
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Det är normalt inget som sprängs, det börjar läcka någonstans och när det skiter sig är omöjligt att säga, själva pannan är tryckprovad (oftast 2.5 bar eller så), det ska stå på den någonstans (borde göra så även om det är en gammal panna) men det betyder inte att dom går i bitar över 2.5 bar, troligare så börjar det läcka någon annanstans först, packningar, rör och annat ger ofta upp innan dess.
1 bar ska räcka i de flesta normalstora hus med 1 eller två våningar (plus källare)
1 bar ska räcka i de flesta normalstora hus med 1 eller två våningar (plus källare)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tycker precis som ronald, att du i första hand borde försöka åtgärda läckaget. Är läckagestället på en åtkomlig rörledning, så kanske problemet kan lösas fram till våren med en provisorisk packning bestående av en bit gummiduk klämd om röret med en slangklämma. Finns inte denna möjlighet bör du undvika allt för högt tryck eftersom utläckaget då ökar.
Är du orolig för säkerhetsventilens funktion så går det oftast att byta ut denna utan att dränera ner hela systemet, det gäller bara att vara rejält förbered.
1. sluta fyll på nytt vatten tills övertrycket sjunkit ner till ett tryck motsvarande expansionskärlets förtryck om ca 0,7 bar plus trycket av vattenpelarens höjd ovanför detta (0,1 bar per meter).
2. ha den nya ventilen nära tillhands, packad med lin och packningskitt (ett bra tips för att linet inte ska glida är att rispa lite lätt med tänderna på ett bågfilsblad tvärs mot gängorna med ca 90 graders mellanrum).
3. pannan stoppad och såpass sval att du inte bränner dig.
4. ta på regnställ, man får bereda sig på ett visst spill, men är man snabb med att föra över den nya ventilen samtidigt som man drar undan den gamla så brukar det klara sig med runt en liter. OBS! var försiktig när den släpper från de sista gängorna så du känner att du sänkt trycket tillräckligt. Sitter ventilen så att vatten kan tränga ner i pannisoleringen bör du skyla med plast.
Är du orolig för säkerhetsventilens funktion så går det oftast att byta ut denna utan att dränera ner hela systemet, det gäller bara att vara rejält förbered.
1. sluta fyll på nytt vatten tills övertrycket sjunkit ner till ett tryck motsvarande expansionskärlets förtryck om ca 0,7 bar plus trycket av vattenpelarens höjd ovanför detta (0,1 bar per meter).
2. ha den nya ventilen nära tillhands, packad med lin och packningskitt (ett bra tips för att linet inte ska glida är att rispa lite lätt med tänderna på ett bågfilsblad tvärs mot gängorna med ca 90 graders mellanrum).
3. pannan stoppad och såpass sval att du inte bränner dig.
4. ta på regnställ, man får bereda sig på ett visst spill, men är man snabb med att föra över den nya ventilen samtidigt som man drar undan den gamla så brukar det klara sig med runt en liter. OBS! var försiktig när den släpper från de sista gängorna så du känner att du sänkt trycket tillräckligt. Sitter ventilen så att vatten kan tränga ner i pannisoleringen bör du skyla med plast.
TMV E20 + Janfire Flex A