INMATNING TILL EXTERNT FÖRRÅD? skruv,planelevator eller damm

Hustomte
Gallringsobjekt

INMATNING TILL EXTERNT FÖRRÅD? skruv,planelevator eller damm

Inlägg av Hustomte »

Hej igen
Brännaren och panna gör ett fint jobb där ner i källaren. Bara så länge det finns pellets. Jag e lyckligt lotta. Jag kan hämta pellets på Byggmax det ligger 3 min från panna. Och lasta in hela pallen i ett föråd (som rymmer cirka 1100 kilo) igenom en lucka istället för ett fönster i grunden.
Nu kommer vi till problemet efter 200 kilo så är fallet alldeles för dåligt så jag måste putta ner det med en plastkratta. Det går bra till en börja men sen tar det i mot. Jag måste typ böja mig :cry: och sen putta in det sista.
Jag har funderat om det gick att sätta upp en skruv i taket på i förådet som man stak ut igenom luckan. Sen skulle det vara en tratt på den som man hällde godsakerna i. Men att skruva pellets med den farten verkar vara bekymmer.
Eller det någon som har gjort något liknade.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Torsten
Pannrumstomte!

Re: "INMATNING" TILL EXTERT FÖRÅD? skruv,planelevator eller

Inlägg av Torsten »

Finns det något problem som inte "Trollmand" har en lösning på?
"Nixpille" här på forumet.
viewtopic.php?f=2&t=10172&p=88964#p88964
Den här filmen är inte heller dålig.
http://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att skruva pellets med lagom hastighet är knappast ett problem, skaffa en Janfire pelletsskruv eller en annan spannmålsskruv, de klarar jobbet.

Jag har själv funderingar på att bygga ett förråd, det blir skapligt långsmalt och jag vill kunde fylla det via ett källarefönster. Förrådet blir inte stort nog till bulk och priserna per ton är ändå i säckade pellets' favör så min tanke är att kanske just kunde ta den skruv jag har för tillfället.

Jag skulle gärna kunde hänga skruven upp i en glidskena över förrådet och då flytta den lite ibland vid fyllningen, då blir det bra fördelat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Men funkar det vekligen med en vanlig spannmålskruv 4 tum för det har jag i driver en är noch nedväxlad till 750 var/min. Blir det inte bra mos. Sen har jag en sex tum som och så är ner växlad till ca 750 varv. Men den blir ju alldels för tung och skrymmnade.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire-skruven är väl 120mm i diameter på röret, skruven med kärnrör fyller ut det rör helt (- frigången såklart). Det blir inget mos av pellets i den.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:...priserna per ton är ändå i säckade pellets' favör...
Köper på minst 3 ton StoraEnso bulkpellets så är det säckade pellets priset inte nere på den nivån ännu.

2350/ton ger ett "säckpris" på 37:60 riktigt där är inte det säckade priset men det är inte långt borta.

Behöver du däremot köpa mindre än 3 ton så blir säckad pellets billigare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Ööö så det du menar att det är bättre att skruven fyller ut röret helt. Jag trodde det var precis tvärtom. Att skruven skulle vara avsevärt mindre röret.
Men vilket varvtal funkar? Jag har hör att med pellets skall det inte vara över 120 varv/min. Men det kanske beror på hur skruven e utformad.

Är det inte någon som har en spannmålskruv och har fått detta till att funka idag?

Jag är inte snål för att jag promt vill andvända gammla spannmålskruvar. Bra det att panna är sen 72 och kan åka ut imorgon oh då kanske det åker in en vp. Jag sa kanske nu. Sen ligger det skruvar i driver på föräldrar hemmet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med en kärnlös skruv ska det vara ett betydande glapp mellan skruv och rör, med en skruv med kärnrör ska det vara precis motsatt om den ska vara optimal.

Om en kärnrörsskruv fyller ut "helt" (ska dock kunde rotera fritt) kommer det ingen pellets i kläm och därför blir det inget mos.

Problemet med smulande pellets kommer oftast i de kärnlösa skruvar som vinklas fel. Om de börjar vågrätt och sedan vinklas upp kommer det att bli spån i parti och minut. Orsaken är att en skruv inte klarar att fyllas mer än ~50% om den går uppåt, alltså fylls den 100% på den vågräta biten och i böjen upp blir det krock då bara 50% kan föras vidare.

Detta ger krossade pellets och smulor.

Rätt sätt är alltså att börja med skruven i rätt lutning, om man senare ska ändra riktning ska det alltid gå mot mer vågrät, då borde det fungera bra.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

750 rpm låter ju väldigt snabbt men det kan kanske fungera. Min skruv i förrådsbotten gör inte speciellt många varv per minut, skulle gissa på under 60 rpm men det kan också vara lite mer.

I ditt fall kommer ju skruven att vara i överkant och transportera pelletsen från säckfyllningen ut i förrådet, om jag har fattat det hela rätt. Och med denna lösning så har kanske inte varvtalet lika stor betydelse som om skruven skulle ligga i underkant. I ditt fall så gör det ju inget om skruven matar pelletsen snabbt eftersom den ändå "bara" skall ut i förrådet som kan ta hand om allt som kommer. Du får se till att skruven har en slits i botten utefter hela förrådets längd så att skruven kan sprida pelletsen utefter hela längden.

Spannmålen klarar ju en transport i skruven så det känns som om det skulle kunna fungera med pellets också, men jag har inte provat eller vet någon som gjort det.......

Är det svårt att växla ned varvtalet ytterligare ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Skruven är nu på släppkärran på tomten. Men det behövs nog lite ombyggnader av dito. Åter kommer med resultat Tack för all info. Vi hörs. :P
Taxen
Pannrumstomte!

Re: INMATNING TILL EXTERNT FÖRRÅD? skruv,planelevator eller

Inlägg av Taxen »

Läst att en person på forumet hade en så skruv och den gjorde ca 180 v/min.
Du vill ju inte att den går för sakta heller,för då får du stå och vänta mellan säcktömning.
Hade jag möjlighet så skulle jag bygga om skruven,så att motorn är på utsidan,så man slipper böka upp en tung skruv ovanför förrådet.Sen skulle jag bygga en tratt på röret ute vid motorn.Göra en axel med två hjul,så att det går att rulla den in och ut genom hålet.Det enda som sen behövs,är att vända faserna så skruven går baklänges in till förrådet.När du har fyllt färdigt så drar du ut skruven och rullar iväg den till förvaring tills nästa gång.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kan bli svårt att vända fasen på en 1-fas motor... Min skruv drivs med en 300W 1-fas motor.

Skulle jag fixa en sådan funktion (ganska sugen faktisk) ville jag hänga upp motorändan i en glidskena över förrådet. Sedan skulle skruven vara precis så lång att jag ska kunde köra den längst in och vrida den åt sidan, då går den in genom fönstret.

Då kunde jag låta den hänga kvar över förrådet, bra ur vägen, och bara ha stödbenen och den löstagbara tratten som ska flyttas.

Men det fungerar för mig då fönstret är lite förskjuten för platsen där jag kan ha ett förråd.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

OM det är en enfasmotor MED kondensator (i grunden en 3-fasmotor) så är det möjligt att växla rotationsriktning OM trefasuttagen är åtkomliga!
Jerjo

Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En 1-fas motor med driftkondensator är inte en 3-fas motor, det är en 2-fas! Och om båda lindningarna till dessa faser är lika kan man bara byta, då roterar motorn andra hållet.

Men det går lika bra att bara vända växellådan om det är t.ex. en snäckväxel som det är på Janfires skruv.

Och om man behöver vända beror ju på om skruven ska ha motorn ute eller inte men den avvägning får TS göra, möjligheterna finns iaf!
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Vad jag menade var:
- En trefasmotor, stämplad 230/400V, kan köras på enfas (230V) mha av motorkondensator om lindningarna är åtkomliga och starten ej kräver högt moment.
EDIT: Rotationsriktning ändras genom att flytta anslutningspunkt på kondensatorn.
Jerjo