Explosion i pannan, brännaren

leire
Prima virke

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av leire »

Hej!
Jag skulle byta brännare. Vi har kört EcoTec, den gamla A3 sedan 2002. Har bytt slussvingar två ggr. År 2010 bytte vi internskruven med lager samt två optovakter. I övrigt inga problem. Knackar ur koksen 2 ggr per månad vintertid. Eftersom den här brännartypen matar in pellets underifrån vid förbränning, så sker inga förluster av pellets, utan allt måste igenom och förbrännas.
Kommer alltså aldrig att våga byta till annan brännartyp.
Allt sker lugnt och stilla. Pannan är NIBE Pellux med shunt ERA 10, som bara käner av innetemperatur.

Leire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att byta bort en Janfire Flex-A är nog sämsta rådet på länge! :alien:
Och att i den veva rekommendera en A3??? Herregud... :roll:

Nåväl, det fattas en del upplysningar i tråden.
* Finns det dragbegränsare?
* Är den rätt dimensionerat och justerat?
* När den smäller, är det då under kallstart eller drift?

Att en Flex-A puffar är synnerligt ovanligt (och smällar än ovanligare) och det kan bero på att dragbegränsare fattas eller är feljusterat, det kan även bero på mekaniska problem, t.ex. att värmeelementet sitter fel, att plåtbiten som leder luften förbi den sitter lite snett, att startdosen är fel osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det är precis som Icecap skriver, puffar skall inte förekomma. Om det ändå gör det så är det tecken på att något är fel. En rätt monterad och injusterad samt hel brännare skall inte puffa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Skulle vara intressant att läsa om, ifall brandskyddskontrollanten kunde fastställa orsaken till rökgasexplosionerna, för att se om det finns något nytt att dra lärdom av. Är elektronikboxen felfri, så har en Flex A så väl tilltagen utvädring av pannan vid start, att alla explosiva gaser borde ha hunnit ut. Kan utöver de i tråden redan nämnda orsakerna f.n. endast tänka mig att lufthålen i rostret skulle kunna ha täppts igen av sintrad aska.

bergatorparen: kan du utveckla resonemanget om varför det skulle kunna bli pang i bygget om tändspiralen inte fungerar som den skall, och varför denna är Janfire brännarnas Akilleshäl.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om tändelementet blir försvagad kan det ta längre tid att få upp pelletsen till tändpunkten, den längre tid skapar en större volym gaser och slutresultatet kan bli ett smäll. Vad jag vet är det knappast ett specifikt Janfire Flex-A problem, snarare tvärtom men det kan hända.

Om tändningen tar för lång tid kan brännaren även börja pytsa in uppvärmningsdoser som då bygger på startdosen, Janfire Flex-A & NH har en "hård" kallstartssekvens som följer en fast tidlinje och blir det sen tändning är mängden pellets i koppen ganska stor vilket kan ge ganska kraftiga smällar.

Men efter vad jag har läst är fel i tändelementet långt oftast avbrott eller kortslutning, alltså att tändningen tvärdör.

Om plåten som leder luften förbi elementet är felplacerat kan en långsam tändning däremot ske ganska lätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Förhoppningsvis behövs det ytterliggare någon felaktig parameter utöver en dålig elspiral, som exempelvis extremt dåligt drag. Efter att ha sett några elspiraler här på forumet som har haft svårt för att tända, så misstänker jag att sannolikheten är ganska liten.

Vill minnas att jag inte sett någon plåtkåpa runt spiralen på NH-brännaren. Hur sker styrningen av luften runt spiralen i dessa?

Jag förmodar att bergatorparen syftar på den gamla 1100 Watts spiralen när han talar om Janfire-brännarnas Akilleshäl.

Hursomhelst skulle det va intressant om Tesso återkom med vad som var den egentliga orsaken.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar