CTC 1200

Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: CTC 1200

Inlägg av Anders_Nilsson »

Kostar det verkligen 10 papp för att en röris skall såga av några rör och löda nya? Det är väl bara kallt och varmt tappvatten samt radiator framledning/retur som behövs? Plus expansionen. Eller ligger det mer i dom 10 tusen? Sedan undrar jag om denna summa är före eller efter ROT.

I alla fall, för att återvända till ursprungsfrågan - går 40kW-aren lika bra vid 20 kW pellets som 25kW-aren på 12.5kW? Tycker generellt att det känns bättre att kunna köra brännaren på fullgas, men det kanske är en inbillning. Kollar på en hus som väl drar 40 tusen kWh per år så jag tror effekten behövs.

/Anders
Senast redigerad av Anders_Nilsson den ons 23 nov, 2011 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CTC 1200

Inlägg av Roli »

Det är inte svårt att byta en panna själv, men det tar lite längre tid än vad en rörkrökare behöver. Men det är ingen garanti att det blir bättre när man köper den tjänsten.

Så kan/törs du ge dig på ett sådant projekt så finns det pengar att tjäna/slippa betala till någon annan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC 1200

Inlägg av psau »

Jag tog in offerter på inkoppling av min panna och då landade priserna kring 10' efter rot vilket jag tyckte var hutlöst så jag gjorde det själv...
Biomontage ska ha 11' efter rot för att installera en Biomatic panna som de dessutom har sålt själva...
Det tog mig totalt från det att jag stängde ner gammel pannan tills det att den "Nya" Niben var uppe i 80 grader knappt 7timmar detta inklusive ngra shopping rundor till Dahl för att komplettera med det jag glömt... Så en röris som har det han ska ha med sig, samt faktiskt vet vad han gör har en bra timpeng på ovan priser.
Då fick jag dessutom en bra slant på metallskroten när jag lämnade gammelpannan.

Jag hade nog dimensionerat systemet så att jag inte kör brännaren på full effekt hela tiden, dels för att ha reserv men främst för att spara materialet. Bara för att man kan klämma ut en viss effekt betyder det inte att man bör maxa hela tiden.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: CTC 1200

Inlägg av Honda »

Två dagar sammanlagt kanske 8-10 timmar var nog rörisen i mitt pannrum. Pumpen på gamla stigaren var i vägen för pannsotning så den flyttades till returen, som också var i vägen för nya rökröret så returen skulle också flyttas. Påfyllning och anslutning till expansionskärlet skulle också ändras + tappvatten in och ut. Dessutom har jag en separat krets till en golvvärmeslinga som krävde lite uppfinningsrikedom. Flytt av pannor ut och in + murning av rökröret skötte jag själv. Varje pannrum/pann-kombination är unik, så det kan nog skilja ganska mycket i arbetstid för ett byte. Hade tänkt sköta bytet själv under sommaren, men projektet drog ut på tiden pga att jag fick problem med firman som skulle fixa insatsrör i skorstenen så att kylan hann komma. Tyckte inte det var värt att riskera att bli utan värme en längre tid om något krånglar så jag anlitade en röris.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC 1200

Inlägg av psau »

Helt sant Honda!

Alla pannrum är olika och man ska inte ta det jag skrev som intäkt för att man SKA byta själv utan att man KAN.
Vissa är inte lika korkade som jag själv som inte värderar min fritid på ett rättvist sätt :-)

Jag bytte min panna i januari inte för att jag ville utan för att det var lite "småfuktigt" på pannrumsgolvet, en lite läcka hade blivit till en stor läcka...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: CTC 1200

Inlägg av rod02 »

Ligger de flesta rörisar på ca1000Kr/timme?
Känns som det är smartare att offra lite fritid, och ta mååånga kompdagar.
Och som vid elarbete man gör så mycket man kan, så får proffsen göra det sista.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: CTC 1200

Inlägg av Jonas O »

I pannrummet så drar jag mig inte för att koppla rören själv.
Skulle det börja läcka där så kommer den bara att rinna ner i golvbrunnen, och skulle det läcka så pass mycket så att golvbrunnen inte sväljer det så kommer det rinna ut genom dörren in i tvättstugan och ner i den golvbrunnen..

Däremot när vi byggde nytt kök för ett år sedan så ringde jag en lokal röris, ensamföretagare i 30-35års åldern.
Han var här en gång och drog nya rör från pannrum till diskho/diskmaskin/diskho 2 i köksö samt till kylskåpet (vattendispenser)
Samt nytt avlopp från dessa.

Efter det byggde vi köket och sedan kom han och kopplade in det.

2 resekostnader samt alla arbetstimmar gick på 3200kr och då gick hälften sedan bort i ROT.
Är inte säker men har för mig det var 350kr/tim och 100kr/gång i reseersättning.

Så det kostade oss 1600kr att få VVS inkopplat med kvitto!


Med det vill jag säga att det finns säkert många som tar 1000kr/tim (eller mer) likväl som det finns dom som gör det för 1/3.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1200

Inlägg av danei »

Jag skulle välja 40kW pannan föra 25kW pannan. Skulle rökgaserna bli kalla så kan man alltid ta ur turbulatorer, så blir sotningen snarare lättare än svårare. Jag har nyligen slängt ut en CTC1100, jag tror inte att min pellux har bättre ekonomi, det är i alla fall varmare i pannrummet. Den nackdel som finns med CTC1100 och 1200 är uraskningen. Man måste gräva eller suga ur askan, och det ganska ofta. Men annars är det är tämligen bra panna. Vattenvolymen är kanske i minsta laget. Som andra sagt ska man ta kostanden för en rörkrökare så kan man nog lägga lite mer pengar på en ny pellets panna. Men om man vill få en billig anläggning så är det ett bra alternativ. De går antagligen att få för skrotpris, eller mot avhämtning.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 1200

Inlägg av Torsten »

Anders_Nilsson: Har dykit upp många fastlåsta "sanningar" här på forumet på sistone. Tidigare var det fakta och goda råd som dominerade. Ta alla "råd" du får av tvärsäkra förståsigpåare med en nypa salt.

Jag undrar bara vad du ska med en 40 kW panna som har hela nio tuber att rendra. Den vanliga CTC1100 CTC1200 har 6 tuber. Den vanliga 25 kW pannan räcker till för alla vanliga villor.
Att man inte kan elda i 25 kW CTC1200 med högre effekt än 12,5 kW är en ny myt.
12,5 kW är kanske en lagom effekt men det går att elda med lite högre effekt också.

Kan du få tag på en Nibe City så är den förmodligen bättre om den inte är för gammal.
Väljer du en modern brännare och inte någon förhistorisk potentiometerbrännare så är det ytterst enkelt att kalibrera om brännarens matning till en ny pelletssort. Då du slipper köpa dyr pellets i onödan bara för att det är så bökigt att ställa om brännaren till en ny pelletssort.

En BioBjörn håller länge i en CTC1200. Har kört min föregångare i 6-7 år i en mycket trängre panna och rostret som nöts mest har åtminstone 3/4 av tjockleken kvar. Kostar omkring 500 att köpa nytt.
Vill du ha dyra reservdelar så satsa på en rörbrännare. Ett förbränningsroster kostar där ca. 3600.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC 1200

Inlägg av psau »

Håller med Torsten gällande pannan med undantaget att jag inte är fullt lika negativ till rörbrännare, fast jag erkänner att jag just nu testar en B16GL i min Nibe City, dock ska poängteras att jag inte testar denna för att jag är missnöjd med min PX utan för att jag gillar teknik och vem kan motstå en PLC!

Tittar du på Nibe City undvik den nya modellen (efter 2006 någongång) som inte funkar någe vidare till pellets, utan håll ögonen öppna efter den röda eller helst den blåa som är något nyare (typ 2000 till 2006).
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1200

Inlägg av danei »

Jag menade inte att 25Kw pannan är för liten. Men om jag skulle välja mellan två i övrigt likvärdiga pannor skulle jag valt en 40kW panna. Jag har haft en 25kW panna.
Skriv svar