Gnisslande/skrapande ljud i min A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tommmy
Ungskog

Gnisslande/skrapande ljud i min A4

Inlägg av Tommmy »

Det har börjat höras ett skrapande ljud på min A4, ljudet kommer från det stora kugghjulet längst ner, ljudet är inte konstant det uppkommer bara en gång per varv, jag har testat att ta loss kugghjulet och smöja lagret som sitter innanför men det blev inte bättre om jag knackar till på kugghjulet när jag hör ljudet försvinner det en stund, finns det någon som vet vad det kan vara för fel?
Ecotec A4+Värmebaronen triomax
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Gnisslande/skrapande ljud i min A4

Inlägg av Taxen »

Kan det inte vara internskruven som fortplantar ljudet?
Här en film om en A4.

http://www.youtube.com/watch?v=65QMYEre ... re=related
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nitton71
Frö

Inlägg av Nitton71 »

Jag hadde ett gnisslande ljud på min A3a det var brännkoppen som blev skev av värme & när kuggringen skulle snurra gnisslade det.
Vi fixade detta genom att slippa ner brännkoppens ut sida.
Tommmy
Ungskog

Inlägg av Tommmy »

Jo det stämmer det är kuggringen som gnisslar har jag märkt, hur gjorde du när du slipade brännkoppen??
Nitton71
Frö

Inlägg av Nitton71 »

Jag slipade den på en vanlig bänkslip, satte på den med lite aska i mellan kolla var det fastnade slipade lite till. Det var alles. Lycka till
leire
Prima virke

Inlägg av leire »

Hej!

Är det kuggringen som gnisslar, så prova att lägga på vanlig ugnssvärta mellan anliggningsytorna. Den
finns i tub på färghandeln eller liknande affär.
Leire
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ugnssvärta fick ringen på min gamla A3:a att tystna. Svärtan innehåller grafit och det fungerar som "smörjmedel" mellan ytorna. Om man lyfter på ringen så brukar det synas var man skall smörja svärtan, de delar som skall smörjas brukar vara alldeles blanka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tommmy
Ungskog

Inlägg av Tommmy »

Jag tror att det skrapande ljudet kommer ifrån att primärringen är både skev och sprucken, jag har beställt en ny och hoppas på att slippa gnisslet, den lokala reservdelsförsäljaren tar 1200 kr för en primärring men jag hittade en för 869 kr på http://shop.covarme.se
Tommmy
Ungskog

Inlägg av Tommmy »

Nu är primärringen bytt och gnisslet borta, men vilken fart det blev på eldslågan, tidigre låg optovakten på ca 200 och jag fick ibland larm om ingen låga, nu visar optovakten helatiden runt 600.
Skriv svar