Injustering och lite frågor om Bequem 15

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
carpelux
Entusiast!

Injustering och lite frågor om Bequem 15

Inlägg av carpelux »

Jag är i full färd med att konvertera från olja till pellets.
Jag har tänkt göra så mycket av arbetet som möjligt själv, och har fyndat på blocket. Först fick jag tag på en Bequem 15 (den gamla analoga modellen) i gott skick, och sedan strax därpå en Biomatic panna som aldrig varit installerad.

Pannan står ute i garaget i väntan på varmare väder, medans brännaren hastigt och lustigt fick installeras i helgen i min gamla diompanna från 1970 pga oljestopp.

Brännaren sitter i nu, den tuggar och går men jag misstänker att den går för fett eftersom det ganska omgående blir ett svart sotskikt i pannan.
Finns det någon vänlig själ därute som vet hur man justerar denna brännare, och som skulle vilja dela med sig av den kunskapen? Det skulle verkligen uppskattas!

Jag har ett par andra funderingar också.
När jag startade upp brännaren så lät det en hel del, ett lite gnällande ljud och ibland lät det som en "ringklocka" plingade till. Det blev bättre efter ett tag, och nu låter det inte alls så mycket.
Dessutom kom det upp massor av rök ur pelletsmatningen / internförrådet på brännaren. Jag stängde av den, och provade sedan efter en stund igen. Samma sak hände då igen, fast inte riktigt lika mycket. Efter en tredje omstart försvann detta helt, och nu har den gått i ett dygn utan problem.

Är det något att vara orolig för, eller kan man skylla på att den inte varit gång på ett par månader?

Till saken hör att brännare är nyligen renoverad, matningshjulet, tandhjulet och luftslussen är nyss bytta.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag kan tänka mig två anledningar till röken:

1 - Smörjolja/fett från renoveringen som brann upp.
2 - Läckande sluss. Eftersom det försvann efter ett tag kanske det hade hamnat en pellet i mellan på något sätt. Håll koll på det. Normalt ska det inte komma minst lilla rökpuff bakvägen på en Bequem oavsett hur lite drag man har. (Till skillnad från vissa övermatade brännanre utan sluss)

"Gnisslet" är normalt och försvinner som du märkte efter ett tag. Tydligen är det ligninet (bindemedlet i trä) som ger upphov till det i slussen.

När det gäller injustering så börja med att tanka hem manualen från Thermia.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Det låter troligt att det var en pellet som kommit ivägen på något sätt. Nu ryker den inget som sagt, och eftersom den har varit igång (jag såg den i drift när jag köpte den) efter renoveringen så är det nog inte fett som orsakade röken.

Tyvärr står det inget om hur man justerar brännaren i den information som finns på thermias sida.
Thermiabequem
Ungskog

Inlägg av Thermiabequem »

Hej och hopp i lingonskogen och grattis till ditt Blocket fynd ! :) Jag köpte även min begagnad på blocket och har nu kört den i 2 säsonger med endast enklare former av driftstopp. Även jag har någon gång haft rök bakvägen genom matarröret. Oftast om jag har haft driftstopp av någon anledning och skall starta upp den igen, men nu var det länge sedan.

Justering:

Det finns 2 möjligheter att justera.

1. Man ställer in DIP switcharna på kretskortet för att bestämma hur mycket pellets som ska matas in. Det blir fasta steg typ 50% 78% 100 %
Jag har ett A4 hemma som beskriver detta, just nu är jag på jobbet.

2. Eftersom du trodde att den gick för fett bör du nog öka på fläkten.
Det göres på en plutte liten trimskruv på kretskortet. Använd en liten trimskruvmejsel. Följ båda trådarna från fläkten till kretskortet och anslut en multimeter inställd på växelström.
Fläkten skall ligga på c.a 150 V AC. Jag har trimmat in min till 190 V AC.

Gul och fin låga samt vit och fluffig rök i skorsten skall det vara. Trimpotten är känslig så det går snabbt att vrida fläkthastigheten.

Prova det så får du se !

Carpelux... var det du som renoverade eller var den det när du köpte ?
Funderar om man måste köpa på sig reservdelar innan dom tar slut ?

Thomas
Thermia Bequem 15 (analog) i Diompanna,
Tyresö,Fjollträsk
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Tack för den infon Thomas, precis vad jag behöver.

Jag får ge mig hem och mäta spänningen på fläkten, den behöver nog lite mer fart eftersom tom röken går åt svart i skorstenen.

Om du har möjlighet att kopiera eller på något annat sätt få ner informationen på A4-papperet skulle jag uppskatta det också.

Ang renoveringen så var den utförd när jag köpte brännaren. Jag fick med de gamla delarna, så jag vet att arbetet är gjort :-) Jag vet inte hur det är med tillgången på reservdelar, men vad jag förstått så skiljer det endast på styrningen av brännaren emellan 15 och 15D. I så fall borde det inte vara problem att hitta reservdelar. De bilder jag sett på innanmätet i en 15D verkar vara exakt samma som 15. Iofs kan de ju ändrat på dimensioner, men frågan är varför de skulle göra det?

mvh

Christer
Thermiabequem
Ungskog

Hej igen !

Då har jag kollat av matningsswicharna. 1= on 0=off

Switch 1 2 3 4
50 % 0 0 0 0
58 % 1 1 1 0
71 % 1 0 1 0
83 % 0 1 1 0
91 % 0 0 1 0
100 % 0 0 0 1

100 % skall inte användas det ger 17,6 kw
Låg matning ger hög verkningsgrad.
83 % är fabriks inställning
Switch 8 kopplar in sommar vinter knappen, men jag har inte provat själv.
Switch 5-7 vet jag inget om. Någon därute som vet ??

Thomas
Tyresö,Fjollträsk
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Nu har jag lört ett par dagar med fläkten på 190V.
Snygg mörk grå-vit beläggning på pannväggen, och ljusgrå uppe vidskorstensanslutningen.

Det känns som det blivit mycket bättre.
Datzun
Späd planta

Inlägg av Datzun »

Vad har ni matningen ställd på då?
CTC265B + Thermia Bequem 15A
roger_b
Späd planta

Inlägg av roger_b »

mina switchar står 1 1 0 0.....fläktspänning på 150...det blir mörk beläggning på pannväggarna, ingen rök syns i skorstenen....något verkar galet. vad gör jag för inställningar för o få det bättre???
Thermiabequem
Ungskog

Roger_b Jag tror du kör på 58 % Jag uppfattar det som att om switch 1 och 2 är on så spelar switch 3 ingen roll. Schemat jag har är lite svårt att förstå sig på. Jag kör på 1 och 3 i "ON" dvs 71 %,men allt beror ju på vilken panna man har.

Thomas
Tyresö,Fjollträsk
Tord_Yvel
Frö

Re: Injustering och lite frågor om Bequem 15

Inlägg av Tord_Yvel »

Lyfter en gammal tråd.

Har just flyttat in i ett gammalt tegelhus byggt 1947 det är 330kvm boyta och ca 130kvm bi area.

Hur som helst sitter det en Thermia Biomix 20 kombipanna med bequem 15A brännare (med 20kW kopp). (finns även 1000L ack tank som ej används just nu)

Problemet är att pannan blir helt enkelt inte varm om man inte har shunten i princip helt stängd. Målsättningen är att ha ca 20 grader inne.
Har ställt in sjunten så att de är 20 grader i huset men då hamnar pannan på ca 60 grader.

Har mätt att brännaren använder ca 460gram pellets på 10min vilket bör ge ca 13.5 kW och det verkar uppenbart vara för för lite.

Switcharna står enl följande:
1 2 3 4 5 6 7 8
1 0 0 0 0 0 0 0

Någon som kan förklara vilket läge den kör nu? räknar jag på så blir de ca 50% matning men enl detta ska switcharna stå på 0000 för 50%

Tacksam för hjälp! :)
Kyösti Huhtala
Späd planta

Inlägg av Kyösti Huhtala »

Enligt mina dokumenter går det så här:

50 % xx0x <- du har detta
58 % 1110
71 % 1010
83 % 0110
91 % 0010
100 % xx11

x betyder, att switchen kan vara antigen 0 eller 1. Switcharna 5...8 betyder ingenting.
Pelletsvärmare sen 2002 i Lempäälä, FInland
Thermia Biomatic+ 15 kW
h.blad
Ungskog

Inlägg av h.blad »

Fråga om fläkten, höjer man den på den vita skruven som syns på bilden.
Om brännaren bränner väldigt dåligt, blir mycket halvbrända pellets över i min nu.
Ska jag sänka matningen då. Nu står switcharna så här: 10100001, ska jag köra så här istället:1110?
Bilagor
IMG_0132[1].jpg
IMG_0132[1].jpg (125.02 KiB) Visad 7502 gånger
Brännare: Tb-mini, thermia tric kombipanna.
h.blad
Ungskog

Inlägg av h.blad »

Kretskortet är bytt i min bequem, det är en 25kw står det på.
Är inställningarna för switcharna samma ändå?
Brännare: Tb-mini, thermia tric kombipanna.
Kyösti Huhtala
Späd planta

Inlägg av Kyösti Huhtala »

Du kan prova:
I min brännare det tar 24 sekunder från start till start av matning. Det vill säga, att 71 % betyder cirka 17 sekunder (=0,71*24) matning och 7 sekunder pauss; 58 % betyder 14 s matning och 10 s pauss osv.
Pelletsvärmare sen 2002 i Lempäälä, FInland
Thermia Biomatic+ 15 kW
Skriv svar