Min brännare började tillverka tjära

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Igår vid hemkomst var huset kallt. Jag gick ned i pannrummet och till min förvåning var brännaren igång och en pöl syntes under pannan.
Suck! Pannan läcker! Jag ser för min inre syn hur tiotusentals kronor flyger iväg.

Men vid närmare betraktande är det ganska lite vatten under pannan och en lukt av rökt korv i pannrummet. Och "vattnet" är svart och klibbigt, och det har sipprat ut genom brännarluckans botten. Dessutom håller pannan tryck!

När jag stängt av allt och tar ut brännaren är eldstaden täckt av ett tunnt lager tjära.
Brännaren å sin sida har en glödbädd av pellets i botten och hela fallröret är igensatt med pellets och spån.
Puh! Det verkar vara brännaren som strular!

Jag har nu gjort rent brännaren, skrapat fallschaktet, tömt och rensugit internskruven, tagit ut fläkten och kollat att den löper lätt, och kollat fläktinställningarna, samt sett till att doseringspotten står i ett vettigt läge. Och sett efter om pannan behövde sotas (det behövde den inte).
Startade den efter rengöringen och den har värmt som den skall och den tände fint efter hustruns dusch imorse.

Är det något jag borde kolla extra?
Skall i helgen se så att skorstensröken inte är för fet (=inte syns frånsett ev köld-vattenånga).
Något mer?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Mysko mätvärden

Inlägg av Ola Häggström »

I eftermiddags lät det skumt, som om fläkten inte hade den fart den borde ha. I normala fall låter den som en mindre jetmotor. Jag plockade ut fläkten, tog isär och lade en droppe symaskinsolja på varenda ställe som verkade kunna ta emot det. Totalt sex hål och axeln från båda ändar.
När jag sedan skulel provköra verkade det inte vara någon större fart på fläkten, varken i uppstart eller steg 1. Jag kopplade in biltemamultimetern, och med intervallet 0-200V AC (är det OK att ställa in med det intervallet?) så låg spänningen på 55V i steg 1 och 70-75 i steg 2. I steg 2 skruvade jag upp potten tills det visade 95V. Efter flera miinuter verkar fläkten plötsligt hitta en ny växel och luftflödet ökar hörbart. Då ökar också spänningen över multimetern trots att potten är inlåst igen. Spänningen ökar upp till 120 volt!
Jag skruvar ned potten till 95V och fläkten låter som den brukar för första gången idag.

Frågor:
1. Är det OK att ställa spänningen med multimeter i läge 0-200V?
2. Kan spänningen över fläkten variera på grund av faktorer i fläkten (har jag påverka med symaskinsoljan?) eller är det bara styrboxen som orsakar spännningsändringar (=är det dags att pensionera min box??)?

Jag stannade tills brännaren värmt upp pannan från 60 till 80 grader. Så den verkar göra sitt jobb nu, men jag är inte säker på den...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

1: Alldeles OK, det påverkar inte det man mäter på men bara utläsningen.
2: Den ska inte det! Det finns ett kretslopp som ska se till att fläkten får konstant effekt enl. inställningen.

Det som kan ha hänt är att ett (eller fler) potentiometer har blivit gamla och korroderat en aning. De är förvisso av mycket hög kvalitet men även solen har sina fläckar och det kan ha hänt en korrosion där den stod och spänningen till fläkten sjönk kännbart - vilket gav en kolmila i pannan.

Du skruvade på potentiometern och skiten kom loss så nu fungerar det igen.

Jag (som jobbar med elektronik sedan 1981) ville se detta som ett tecken på att livslängden för elektroniken börjar ta slut, ingen panik än men jag hade nog sparat ihop till en ny box - och då vald den nya digitala som är utan potentiometer, mekaniska komponenter har alltid haft problem med glapp och korrosion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Tackar för svaret.
Då skall jag börja sätta åt sidan för att kunna köpa den fina styrboxen. Den har ju ett 7kW-läge som jag tror mig kunna ha nytta av.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Jag satte mig ner och dokumenterade en startsekvens. Bland annat för att kolla vad min budgetmultimeter säger.
När jag anger 2 spänningsvärden är det första mätt med 600V-inställningen och det andra med 200V-inställningen:
Tid:händelse:mätvärden
-3min 35s:Fläkten startar:230V/-V
0s:Internskruven matar fram startdosen:0V/0V
1min:Elspiralen startar
2min 30s:Fläkten startar i startläge:100V/70V
6min: Liten dos pellets till
7min: Lite mer pellets trillar, fläktspänningen har krupit upp:110V/83V
7 min 35s:LÅgan hörs, tänt var det här
10 min:Fläkten hörs öka i varv:115V/87V
12min:Ny spänningskoll:120V/90V
...
Troligtvis har den gått över i driftläge (läge 2 som bör vara 12kW med fläktspänning 95V) efter 10 minuter.

Jag är ännu lite oklar vilket mätvärde som är riktigast men gjorde ett enkelt test:
I läge 1, 9kW 75V fläktspänning, stod den i 110V eller 77V beroende på mätintervall. Jag försökte skruva ned spänningen med potten så att den med &==v-intervallet skulle komma ned till det önskvärda 75. Det gick inte. Vid 80V stod fläkten nästan stilla och potten kunde inte skruvas mer. Då visade den i andra läget vid 40V. Det uppfattade jag som helt klart närmre sanningen, så jag försöker ställa in den efter det.

Så jag har nu skruvat pottarna så att de visar följande:
Läge1 (9kW): 107V/75V och då har jag rökgastemp 178C
Läge2 (12kW): 118V/94V, rökgastemp 239C
Det motsvarar tidigare mätningar jag gjort på rökgastemp när brännaren "mått bra".
Nu skall jag bara försöka hyfsa till startfläkten, det kan vara dess låga läge som gör att det luktar surt ute när brännaren startar...
EDIT: Nu är den ökad till 90 och startar mycket finare.
Men en ny styrbox står på önskelistan...
Skall också göra "besiktning" med rengöring och spänningskontroll lite oftare...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Det multimeter verkar vara extremt budget! Det känns ju nästan bättre att INTE ställa efter det...
Helt OK att du inte investerar i ett fullskaligt professionellt multimeter, att ha en noggrannhet på kanske ett par volt vild 230V är ganska OK men att det finns så stor skillnad på de två områden betyder att det är snudd på oanvändbart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ricke77 »

Jag känner igen dina symptom. Precis så gjorde min styrbox innan jag lyckades elda upp den med en felkopplad multimeter.
Jag köpte den nya varianten utan knappar och måste säga att den nu är outstanding! Om du ska byta box så är den nya helt klart att rekommendera. Den extra summan du får ge tjänar man snabbt igen.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:men att det finns så stor skillnad på de två områden betyder att det är snudd på oanvändbart.
Men bästa elektronikdoktorn Icecap. Är det inte så det blir när man mäter en icke sinusformad spänning med en multimeter utan true RMS mätområde? Det är ju därför som alla med PellX brännare är tvingade att skaffa ett dyrt instrument för 500 för att kunna "mäta upp spänningen på fläkten".
I den här tråden framgår det väl att en Triac är inblandad i styrningen av fläkten även på Flex A modellen.

viewtopic.php?f=9&t=12700&start=15

Jag tror gott Ola Häggström kan behålla sitt budgetinstrument till allt annat utom mätning av hackad växelström.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Psycho Dave »

Om man mäter en Flex-A med en multimeter som visar true RMS så får man helt fel värden. Det skall vara en multimeter utan true RMS men det kan ju inte vara vilken dynga som helst.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Torsten: nej, det är inte så! Att Flex-A (och många andra) styr fläkthastigheten med en dimmerfunktion är alldeles korrekt, det som skiljer mellan TRMS och "vanliga" multimeter är att båda mäter spänningen men en TRMS visar vilken "ren" AC-spänning som mätningen motsvarar medan ett "vanligt" visar fel när kurvan inte är ren sinusformat.

Denna skillnad är i sig inget problem, orsaken till att det specifika instrument är kasst är just skillnaden i utslag mellan de två mätområden! Att det visar fel pga. brist på TRMS-funktionen är helt OK om man bara vet det men att det visar så stor skillnad mellan 200V och 600V områden för samma signal är rent av en katastrof och det är orsaken till att just det specifika instrument är kasst.

Och jag är inte elektronikdoktor, jag är militärt utbildad tekniker (flygvapnet) och bland en massa kurser och utbildningar är ett speciellt mätteknik-kurs som bland mycket annat handlade om TRMS kontra inte-TRMS - så jag anser att jag har torrt på fötterna i detta. Numera jobbar jag som konsult inom design av mikroprocessorstyrningar.

Jag vet om att Janfire säger att man inte får justera efter ett TRMS-mätinstrument och jag vet orsaken till detta men det går synnerligt väl att justera efter ett TRMS-instrument - om man bara vet rätta TRMS-värden!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Med en nyare multimeter har jag kunnat justera brännaren igen.
Värdena var klart för höga, men när jag kontrollerade mot den gamla multimetern visade den nästan samma som den nya (i den skalan jag valde att tro på, diffade max 5V). Den nya multimetern visar samma oavsett mätområde. Så boxen har justerat om sig på en dryg vecka (?).
Nu är det nog ändå fläkten som är i störst behov av byte. Den är uppenbart trögstartad när jag kör med standardinställningar och tänder nätt och jämt. Då och då gör i och för sig boxen märkliga saker (byter fläktspänning spontant i 20 sekunder mitt i driften), men fläkten verkar vara den sämre av de två.
Jag skulle väldigt gärna vinna en slant på triss eller joker just nu (bilen krånglade till sig en dyr reparation för tre veckor sedan)...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Den fläkthöjning som sker under 20 sekunder lite då och då är faktisk en programmerat funktion!
Den ser till att "bränna igenom" om brännaren har kört lång tid. Det är nämligen så att om brännaren kör i lång tid och den är en aning överdoserat, bara en liten del, kommer den överdosering att byggas upp, långsamt men säkert.

Vid att dra på lite extra var ~30 minut och göra det i 20 sekunder kommer denna överdosering eldas ner till normalt nivå.

Och att kalla det en "överdosering" är kanske lite fel, brännaren går inte speciellt fett men det kan byggas på lugnt och fint.

Samtidig kan det byggas en askkaka om brännaren kör i lång tid med "låg" effekt, denna höjning av fläkten hjälper även mot det.

Och exakt samma funktion finns i NH'n, där är tiderna och höjningen förvisso ställbara men annars är det exakt samma sak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Trevligt att få lära sig någonting nytt!
Då styrker det mig i min prioriteringsordning (1.fläkt, 2.box).

Jag känner att jag börjar lära mig flex-A:ns startsekvens utantill.
För att min fläkt skall bete sig bra och jag skall få en bra tändning så har jag skruvat om pottarna.

Normal startsekvens:
Laddningsdos
Elspiral
Elspiral+startvolt(90V) i intervaller
Läge 1 (75V) i en minut
Läge 2 (95V) i några minuter
inställt läge

Min tillfälliga startsekvens
Laddning
Elspiral
Elspiral + startvolt (100V)
Läge 1 (130V) i en minut -först nu börjar fläkten snurra ordentligt, flamman börjar höras och det blir luftflöde upp i pipan och lite drag
Läge 2 (98V)
Inställt läge som ju givetvis blir läge 2 (98V) då jag ställt om läge 1 för att ge draghjälp i starten.

Innan jag ställde om som jag gjort från standardinställningen så pyreldade det bara och rökgastempen ökade aldrig över 100 grader (och min ugnstermometer fick raskt en svart beläggning).
Nu kommer pannan upp i temp som den skall.

Men bra är läget förstås inte.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Innan du byter fläkt bör du testa att ge varje lager i den en droppe symaskinolja! Inte "universalolja" eller 5-56 eller liknande, bara symaskinolja! Lagerna är sinterlager (har jag för mig) och symaskinolja drar in i dom på rätt sätt och smör som den ska.

Detta borde få fläkten att fatta vinken, jag har svårt att se att den får rätt spänning men kör trögt. I min uppfattning är det oftast beroende på bristande smörjning, annars fallerar fläkten helt.

Det kan förvisso även vara driftkondensatorn (i styrboxen) som har problem men den är en typ som inte torkar ut och det skulle vara konstigt om den är bränd av på något vis - men de har gått sönder ibland har jag för mig.

Det är mer driftkondensatorn till doseringsmotorn som tar stryk, det är ju långt fler starter på den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Har plockat ut fläkten igen och droppat lite singer originalolja.
Den vill trots det faktiskt inte röra sig från stillastående med 100V, 130 drar igång den.

Askan när jag kör mitt improviserade program ser OK ut. Skall räkna på hur snart jag har råd med ny fläkt...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar