Lågriktaren smälter

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tompa01
Ungskog

Lågriktaren smälter

Inlägg av Tompa01 »

Efter att ha kört länge med samma inställningar utan problem så bytte jag pellets för ett tag sedan.

Först ändrade jag inga inställningar, men efter att tag upptäcker jag att flamriktaren börjat slå sig och att den bubblat sig på ovansidan som om den ska till att smälta. Jag justerar då värdet för energiinnehåll till 5,1kWh/kg vilket är max. Pelletsens energiinnehåll är enligt tillverkaren 5,2 men det går inte att ställa in.

Så småningom så märker jag dock att flamriktaren har slagit sig mer samt att bubblorna blivit större. Eftersom jag kört på 20kW så sänker jag först effekten till 17kW för att ge mig tid till att fundera på vilka inställningar som kan behöva justeras. Nåväl tiden går och jag ”glömmer” det hela. Nu en månad senare så har det bränt hål på flamriktaren.

Jag har nu även vägt pelletsen och den väger i snitt 615g/L, inställningen var dock på 680g/L, detta är nu ändrat till 615. Men kan denna felinställning göra att det blir så varmt att flamriktaren smälter? Värdet var ju för högt satt (680 istället för 615) det borde betyda att den matat fram för lite pellets. Hade detta varit en förbränningsmotor så förstår jag att den gått för mager och blivit för varm, men så fungerar väll inte en pelletsbrännare? Snarare borde den väll mata fram mer pellets och bli varmare nu när jag sänkte värdet för densiteten på pelletsen?

Tacksam för hjälp, vilka inställningar ska jag justera och hur för att förbränna korrekt så jag inte förstör min nya flamriktare som jag ska beställa?
Janfire NH
CTC Egor V-25 med hemsvetsade turbulatorer
Gammal kalkstenskåk med tidsenlig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Lågriktaren smälter

Inlägg av Icecap »

Du har alltså lyckats ställa brännaren till att köra med ett kraftigt luftöverskott, detta ger en "svetslåga" med en del överskottssyre i - vilket äter metall i parti och minut. Jag skulle tro att brännkoppen måste kollas också men den är dock nog bara sliten.

Sedan har jag svårt att tro på 5,2Wh/g, då ska pelletsen vara gjort av lövträ. 4,8Wh/g är normalt för "vanlig" pellets pga. fuktinnehållet på ~8%. Hade fuktinnehållet varit 0% hade 5,2Wh/g varit fullt korrekt dock men det är snudd på omöjligt att uppnå helt enkelt och efter "5 sekunders" lagring är det verkligen omöjligt.

Och hur du ska göra: Ställ densiteten korrekt, är det Svensk producerat pellets är energiinnehållet 4,8Wh/g. Klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tompa01
Ungskog

Inlägg av Tompa01 »

Tackar för hjälpen. 5,2 fick jag från produktspecen från tillverkaren. Jag har nu justerat värdet till 4,8.
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vissa producenter anger det kalometriska värdet (har för mig att det heter så iaf.) och det är korrekt då det anger just energiinnehållet i det brännbara ämnet men det verkliga värdet för pelletsen ska kompenseras för fuktinnehållet och då blir det lite annat.

Men är pelletsen gjort av lövträd kan värdet vara korrekt trots fuktinnehåll, jag känner dock inte till Svensk pellets av lövträd.
Senast redigerad av Icecap den sön 20 nov, 2011 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bara av ren nyfikenhet: Vad är det för pelletsmärke?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tompa01
Ungskog

Inlägg av Tompa01 »

Gotlands Värmepellets, en lokal tillverkare. http://www.gvp.se

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janfire NH
Skriv svar