Du fattar mer än du ger dig själv cred förPuckelsnook skrev:Betyder det att brännaren måste gå ca. 2 timmar innan jag ersatt tappet av VV? 5,5 kW x 2 h = 11 kWh? Om jag nu fattat (vilket jag inte tror att jag gör...)

Jag själv är mer teoretiker än praktiker. Men i teorin ska det väl inte vara något som hindrar att pelletspannan "tar igen" morgonduscharna på förmiddagen när ni är på jobbet / i skolan. Notera också att 60 W /m2 ska vara vid "worst case", dvs de flesta dagar är värmebehovet mindre. Om brännaren får gå förhållandevis mycket en riktigt kall dag är ju egentligen inget konstigt.Puckelsnook skrev:så återstår fortfarande frågan om det är bra eller dåligt.
Effekten på brännaren i Ecoflex V är angiven till 15 kW.Puckelsnook skrev:För att ställa frågan lite annorlunda: Oavsett om jag petar på VVB eller ej, fixar en EcoFlex min uppvärmning och kan hålla med VV till 5 pers varav 3 tonåringar? Fattar att det är svårt att svara på utan att veta mer, men ni som har bättre koll borde åtminstone veta åt vilket håll det lutar...
Antag en pannverkningsgrad på 90% vid eldning => 13,5 kW
Till det kommer elpatronerna på 9 kW
Alltså kan pannan som mest tillföra 13,5 + 9 = 22,5 kW till pannvattnet.
Om en dusch förbrukar 23 kW så har vi redan där ett marginellt större uttag än tillskott. Lägg därtill uppvärmningen så ser du att värmen kommer att ta slut efter en tid vid kontinuerligt max uttag. Har ni flera duschar som används samtidigt så går det naturligtvis fortare. Orkar inte räkna just nu, men det går ju; du har pannvolym etc. att utgå ifrån.
Om det är bra eller dåligt i slutändan, ja det kan ju bara ni själva avgöra.
Varför inte göra som redan föreslagits: installera panna men se till att ni enkelt kan utöka med en VVB i efterhand? Då kan ni testa om det räcker för era behov och om inte, sätt dit VVB senare.