Behövs VVB till nya panna - Ecoflex eller Biomatic?

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Behövs VVB till nya panna - Ecoflex eller Biomatic?

Inlägg av M.Lindskog »

Puckelsnook skrev:Betyder det att brännaren måste gå ca. 2 timmar innan jag ersatt tappet av VV? 5,5 kW x 2 h = 11 kWh? Om jag nu fattat (vilket jag inte tror att jag gör...)
Du fattar mer än du ger dig själv cred för :)
Puckelsnook skrev:så återstår fortfarande frågan om det är bra eller dåligt.
Jag själv är mer teoretiker än praktiker. Men i teorin ska det väl inte vara något som hindrar att pelletspannan "tar igen" morgonduscharna på förmiddagen när ni är på jobbet / i skolan. Notera också att 60 W /m2 ska vara vid "worst case", dvs de flesta dagar är värmebehovet mindre. Om brännaren får gå förhållandevis mycket en riktigt kall dag är ju egentligen inget konstigt.
Puckelsnook skrev:För att ställa frågan lite annorlunda: Oavsett om jag petar på VVB eller ej, fixar en EcoFlex min uppvärmning och kan hålla med VV till 5 pers varav 3 tonåringar? Fattar att det är svårt att svara på utan att veta mer, men ni som har bättre koll borde åtminstone veta åt vilket håll det lutar...
Effekten på brännaren i Ecoflex V är angiven till 15 kW.
Antag en pannverkningsgrad på 90% vid eldning => 13,5 kW
Till det kommer elpatronerna på 9 kW

Alltså kan pannan som mest tillföra 13,5 + 9 = 22,5 kW till pannvattnet.

Om en dusch förbrukar 23 kW så har vi redan där ett marginellt större uttag än tillskott. Lägg därtill uppvärmningen så ser du att värmen kommer att ta slut efter en tid vid kontinuerligt max uttag. Har ni flera duschar som används samtidigt så går det naturligtvis fortare. Orkar inte räkna just nu, men det går ju; du har pannvolym etc. att utgå ifrån.

Om det är bra eller dåligt i slutändan, ja det kan ju bara ni själva avgöra.

Varför inte göra som redan föreslagits: installera panna men se till att ni enkelt kan utöka med en VVB i efterhand? Då kan ni testa om det räcker för era behov och om inte, sätt dit VVB senare.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Är så petig eftersom jag i första hand vill att brännaren (i vilken panna jag än slår till på) ska klara av att värma huset samt fixa VV till vårt basbehov. Vill inte finna mig i ett scenario där jag i efterhand upptäcker att brännaren är underdimensionerad och har svårt att hinna med och att elpatron samt ev. VVB därför är tvungen att hjälpa till allt som oftast. Går liksom emot hela iden med pellets att vara beroende av visst tillskott av el för att fixa vardagsbehovet av VV.

Att elpatron och ev. VVB hoppar in vid större uttag (som tapp av dubbelbubbelkar) känns naturligt eftersom det då är frågan om så stora uttag och ändå sker så sällan.

Får ringa runt till lite fackmän och fråga hur långt en 15 kW-brännare tar mig för att lösa grundbehovet av VV utifrån mina förutsättningar - det vill säga om inte någon kan ge mig en tydlig fingervisning åt var det redan här!?
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Effectas laddpanna är samma rent tekniskt som EcoTec MiniQ.
Om det rent tekniskt är samma panna, var ligger skillnaden? Prissättningen?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Det är nog alltid en bra idé att fråga på flera olika ställen. Det finns många sanningar & "sanningar" där ute... det gäller både på såna här ställen & bland fackmän. Skadar aldrig att skaffa olika input & försöka bilda sig en så välinformerad uppfattning som möjligt.

Dock, avseende den fingervisning som du efterfrågar: Ingen här vet hur länge dina familjemedlemmar kommer att duscha, eller om de troligen kommer att göra det i följd i en dusch eller samtidigt i flera olika. Ingen här vet hur ofta du tänker fylla ditt stora badkar. Eller för den delen hur varmt vatten du vill ha i ditt badkar. Etc. Det vet ju bara ni själva. Effektuttaget för uppvärmning resp. dusch har du redan fått fingervisningar på. Samma kunskap kan användas för att räkna på hur mycket energi som går åt för att fylla upp badkaret. Resten av den fakta som behövs sitter du dock själv på. :)

Jag har samma grundinställning som du avs. att pellets ska vara det primära. Just därför har jag kopplat VVB i serie med pannans VVX. Då är ju vattnet redan värmt när det kommer till VVB. Det enda den elpatronen behöver göra i normalläget är då att varmhålla, dvs ersätta den värme som läcker ut från VVB.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Nu vet jag inte om Biomaticen eller Ecoflexen har det, men jag har en inställning som gör att man klarar sig bättre än man skulle kunna tro på min Effecta Komplett.

Funktionen heter snabbstart och håller koll på hur snabbt panntempen minskar över tid. Jag har ställt in den så att om tempen nu minskar med 3 grader inom 3 min så ska den snabbstarta. I praktiken så snabbstartar pannan då bara när man duschar eller badar. Oavsett panntemp så går då brännaren igång på fullt flås och skottar på med 20kW så fort den kan. För mig som har rörbrännare så tar en kallstart ca 5min tills man når kont. drift på brännaren.

Fördelen är då att jag kan köra med stor hysteres utan att nå min för varmvattenproducerande lite väl låga starttemp när duschande/badande väl påbörjas. Nu har jag pannan på 70-85 grader. El går in vid 65 med 9kW extra.

mvh
Jakob
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har man brännaren på 20 kW o även har pellets+el igång är det obegränsat med vv i pannan, Shunten stänger även när pannan kommer ner i 50/55° så allt går till vv.. Beroende på inkommande vatten temp samt flöde så kan du få obegränsat med vv även med enbart pellets..
Pellets+el ger den max 29 kW :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Båda dessa pannor du pratar om är ju moderna och säkerligen bland de bästa pelletspannor du kan köpa.
Jag (vi) bor i ett stort hus, cirka 200 kvadrat + 100 i källaren. Huset är ett stenhus från 30-talet.
Vi kör en VikingBio i en Nibe City utan elpatroner, då kretskortet har smält pga en felaktig inkoppling av pelletsbrännaren av installatören. Vi har inga problem med för lite varmvatten (2 vuxna/2barn)
Nåväl, vad jag vill säga är att ni LÄR INTE få problem med varmvattenkapaciteten.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

André skrev:Har man brännaren på 20 kW o även har pellets+el igång är det obegränsat med vv i pannan, Shunten stänger även när pannan kommer ner i 50/55° så allt går till vv.. Beroende på inkommande vatten temp samt flöde så kan du få obegränsat med vv även med enbart pellets..
Pellets+el ger den max 29 kW :wink:
Nja han får ju åtminstone obegränsat varmvatten vid 12 liter per minut. Spolar man fortare eller om 2 st duschar blir det ju knepigare....

Vi är bara st vuxna i mitt hushåll - förutom upptappande av bad så blir det inga extravaganser i form av tonårsduschar...Men problem med varmvatten har vi inte.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar