Direkt el och solvärmt vatten mm

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
terracan
Frö

Direkt el och solvärmt vatten mm

Inlägg av terracan »

Hej,
Rätt ny på ämnet och hittade detta trevliga forum!

Kanske någon kan ge mig en vägledning.

Förutsättningar hos mig är följande:
Sanyo luft/luft pump
Direkt el i alla rum
TRASIG varmvattenberedare på 100 liter
En järnspis i kök och en Täljsten 300kg i allrummet.
170 m2 trähus 1900 tals

Vill ha solfångare pgr av intresse och miljö och när man ändå byta beredaren. Ev Golvärme i kök hall och nån radiator för att krabba till det!!!

Har plats i källare samt hus mot söder så solenergi lockar starkt!!!

Budget:
Vvb eller ack max pris ca 10000:-

Detta projekt får löpa under ca 2 år då jag börjar med tanken för jag måste dusha under tiden!

Vilken tank och storlek är att rekomendera för tex lite golvärme och ett element och varmvatten???

Antal slingor? Förrådsberedare? Anslutningar?
Isolering?

Mvh jimmy
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det bästa du kan göra är att gå till biblioteket. De brukar ha böcker om solvärme. Tyvärr minns jag inga titlar.
Man brukar räkna med 750-1000 liter till en "normal" instalation på ca 10 m2 solfångare.
Det finns ju lite olika lösningar inbyggda slingor externvärmeväxlare=tapppvattenautomat.
Anders G
Stor entusiast!

Övre gräns

Inlägg av Anders G »

Skall du bara ha tappvarmvatten behöver du inte ha lika stort som jag, iaf. 1800 l tank beror på vedpannan under vintern, och för att värma en så stor tank går det åt stor solfångaryta. 1m³ tank bör räcka för att hålla en god varmvattenstandard över det ljusa halvåret. För liten tank blir kokhet runt midsommar, och kall då det är mulet en vecka.

För övrigt vill jag rekommendera varmvattenberedare med två slingor, en övre och en undre. Den undre ger dig avkylt bottenvatten att mata solfångaren med, ger god verkningsgrad. Den övre slingan slutvärmer till tapptemperatur.

Tanken förses med många och grova anslutningar på olika höjd, så att vattnet kan ledas in på rätt höjd i förhållande till temperaturen och ge god skiktning.

I väntan på solfångaren får du sätta in minst 2 elpatroner, en ungefär på mitten och en i botten. Den i botten behöver inte vara igång så ofta. Företrädesvis kör du elpatornerna nattetid, då kolkondenskraftverken inte behövs.

Solfångaren monteras mot en yttre plattvärmeväxlare. Sk solfångarslinga i botten är en styggelse, som borde rendera rörmokarna evig pina i svavelbrinnande sjöar! Det går inte att få skiktning av vattnet med en sådan installation (jag kallar det inte "sådan lösning"). Det blir bara ett fesljummet dyrt skrytprojekt.

Och en sak skall du ha klart för dig: Solfångeri är dyrt, knappast lönsamt, men det fungerar problemfritt samtidigt som samvetet är rent.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Övre gräns

Inlägg av Roli »

Anders G skrev: Solfångaren monteras mot en yttre plattvärmeväxlare. Sk solfångarslinga i botten är en styggelse, som borde rendera rörmokarna evig pina i svavelbrinnande sjöar! Det går inte att få skiktning av vattnet med en sådan installation (jag kallar det inte "sådan lösning"). Det blir bara ett fesljummet dyrt skrytprojekt.
Jaha....... får stå för dig.
Anders G skrev: Tanken förses med många och grova anslutningar på olika höjd, så att vattnet kan ledas in på rätt höjd i förhållande till temperaturen och ge god skiktning.
Du har fortfarande inte förklarat hur detta fungerar med dina "termoventiler". (Se tidigare ämne). Om vattnet i tanken är varmare än vad "termoventilen" är inställd på så kommer du att få en kylning av det vattnet, då denna lösning inte innehåller någon "smartstyrning".

Det mest optimala för solfångaren är nog en extern värmeväxlare (trots två cirkulationspumpar) som sedan lämnar sin värme till acktanken via ett skiktfördelningsrör inbyggt i tanken. Lösningen finns i Tyskland men verkar ej ha kommit hit till oss ännu.

Sedan finns ju också systemet med två solslingor (ej omtyckt av Anders G) där ett styrsystem växlar mellan slingorna deroende på tempen i acktank och från solfångaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

2 slingor borde ju vara det bästa då slipper men ju en cirk pump som drar ström. Men slingorna är ju oxå ganska dyra :cry:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Med så många eldstäder i huset kanske du skulle byta någon av dem mot något som kan dockas till tanken. Kanske en så kallad kökspanna eller vattenmantlad kakeugn Med fördel den eldstad som används mest. Lösning med sol och ved blir skrämmande lönsam.

Med förutsättnnigarna du har kan dock en bra lösning bli omotiverat dyr. Det är inte jag rätt man att avgöra. Du bör oxå tänka på hur det ska samverka med luftvärmepumpen, om du vill ha värme från solen. Solvärmen bör ta över så mycket som möjligt av försörjning, värme/varmvatten.

Aquasol har lösningar med varmvattenberdare och solfångare. Beredarna är förberedda för golvvärme eller liknande. Kolla upp dem. Mejla dem de kan hjälpa dig till lämplig lösning.

http://www.aquasol.nu

Med lågtempererad golvvärme får solvärmen mycket goda förutsättningar. Dockas tanken till en vattenmantalad eldstad. Blir det grymt!!!! :idea:

Typ en av dessa.....:idea:

http://www.kakelugnspannan.com/
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Anders G
Stor entusiast!

Grälsjukt...

Inlägg av Anders G »

Naturligtvis, Roli, är min lösning inte perfekt, men bättre än en slinga i botten. Så har ju inte du kopplat heller?
Javisst, om temperaturen innanför termostaten är varmare än öppningstemp kommer det in kallare vatten där. Sånt händer inte många dagar om året, och det är i så fall mitt i sommaren. Höst och vår fungerar det utmärkt, och har så gjort under många år. Har du fått ihop din anläggning komplett ännu?
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Andreas Hansson skrev:2 slingor borde ju vara det bästa då slipper men ju en cirk pump som drar ström. Men slingorna är ju oxå ganska dyra :cry:
Elförbrukning för mina två cirkualtionspumpar har jag redovisat tidigare:
"Jag köpte en enfas el-mätare på ClasOhlson, och då jag förfärats färdigt över frysboxar och datorer pluggade jag in den i solfångarsystemet och glömde bort den. Jag hittade den igen, och läste av efter 2400h (exakt 100 dygn alltså). 70kWh hade det gått åt till pumpar och reglersystem, dvs allt.

Slutresultat: 0,7kWh/dygn under sommarsäsongen 2004. Försumbart.

Det gamla frysskåpet åker till återvinngsgården nu. 5kWh/dygn!!!"
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja det var ju inte mycket ström att bråka om :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Grälsjukt...

Inlägg av Roli »

Anders G skrev:Naturligtvis, Roli, är min lösning inte perfekt, men bättre än en slinga i botten. Så har ju inte du kopplat heller?
Javisst, om temperaturen innanför termostaten är varmare än öppningstemp kommer det in kallare vatten där. Sånt händer inte många dagar om året, och det är i så fall mitt i sommaren. Höst och vår fungerar det utmärkt, och har så gjort under många år. Har du fått ihop din anläggning komplett ännu?
Kommer en anläggning någonsin att bli komplett när man gillar och är intresserad av att koppla och förbättra.

Den är så komplett att den har varit idrift hela sommaren och levererat allt varmvatten utan eltillskott från elpatron mellan 15/5 - 30/9 och är fortfarande idrift. Efter oktober månadsutgång så skall jag komplettera med en "energimätare" för att se hur många kWh solfångarna levererar.

Varför just efter oktober? jo då får jag skugga på mina solfångare från ett skogsbevuxet berg och detta pågår till ungefär månadsskiftet feb-mars.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
terracan
Frö

jaha

Inlägg av terracan »

Jag har nu bestämt mig för att eftersom jag måste ha varmvatten under tiden mitt bygge så har jag köpt en vv på 100 liter!
Senare ska jag mata den från en 1000liters tank med solvärmt vatten! Funderar lite på vacum fångare men blir det inte frost på dessa om de som de borde vara kalla utanpå ,vacum isloerar ju?

Kanske platta är bättre?

mvh jimmy
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

jo isen e kvar på dem fast 50 grader varmt i panelen
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Professor Kalkyl skrev:Med så många eldstäder i huset kanske du skulle byta någon av dem mot något som kan dockas till tanken. Kanske en så kallad kökspanna eller vattenmantlad kakeugn Med fördel den eldstad som används mest. Lösning med sol och ved blir skrämmande lönsam.

Med förutsättnnigarna du har kan dock en bra lösning bli omotiverat dyr. Det är inte jag rätt man att avgöra. Du bör oxå tänka på hur det ska samverka med luftvärmepumpen, om du vill ha värme från solen. Solvärmen bör ta över så mycket som möjligt av försörjning, värme/varmvatten.

Aquasol har lösningar med varmvattenberdare och solfångare. Beredarna är förberedda för golvvärme eller liknande. Kolla upp dem. Mejla dem de kan hjälpa dig till lämplig lösning.

http://www.aquasol.nu

Med lågtempererad golvvärme får solvärmen mycket goda förutsättningar. Dockas tanken till en vattenmantalad eldstad. Blir det grymt!!!! :idea:

Typ en av dessa.....:idea:

http://www.kakelugnspannan.com/
Kolla detta oxå!

http://dalea.du.se/research/archive/544 ... 18c65f.pdf
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar