Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

PeterTh
Gallringsobjekt
Kontakt:

Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av PeterTh »

Hej
Jag har idag en CTC V30 vedpanna med 2x500 l ackumulatortankar. I den har det suttit en Bionabrännare sedan 2003/2004. Laddningen sker med Laddomat 21. Nu börjar jag tröttna på att mecka med brännare och dessutom upplever jag att anläggningen är väl dryg på pellets. Frågan är vad byter jag till? Funderar på att behålla den ena tanken med varmvattenslinga och slänga upp solfångare på taket för sommarvarmvatten så småningom. Är inte så sugen på att behålla CTC-pannan då den är väl trög för rökgaserna att passera och jag har haft en del problem med att få det att funka. Dedikerad pelletspanna med stabil brännare kopplat till en av acktankarna som senare kompletteras med solvärme är väl det som jag funderar på. Som sagt, trött på strul så det ska vara beprövade grejer. Pannrummet är i källaren på tvåvåningshus så skorstenen borde inte vara något problem.

tacksam för förslag!

Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Torsten »

Sätter du in en normal brännare som inte har bionans känslighet så har du förmodligen redan ett bra system.
Titta på trådarna av Lars Bergström som satte in en CTC V25 med en CTC Bio brännare.

Att pannan är trög för gaserna att passera betyder att den är effektiv.

Med modern brännare behöver du knappast meha och har den automatisk uraskning behöver den aldrig tömmas på aska heller. Har bytt ett tändelement sedan 2006 på min brännare som sitter i en oljepanna.

Dedikerad pelletspanna har du svårt att tjäna in på pelletförbrukningen men med en automatsotande panna och brännare blir det förstås mindre jobb.

En pelletspanna ska inte eldas mot acktank. Till acktank ska du ha en vedpanna eller laddpanna med liten vattenvolym så förlusterna inte blir för stora.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det börjar bli lite bättre utbud på laddpannor för pellets än vad fallet var tidigare eftersom allt fler vill ha anläggningar som kan växla energislag automatiskt. Titta närmare på http://www.atmos.se/sida7-17.htm, där hittar du flera förslag. Dessa pannor är byggda för att passa alla sorters brännare i princip. Förvisso måste alla ATMOS pannornar sotas manuellt 1 - 2 gångar per månad - men de är lättjobbade.

Sedan har du givetvis Baxi Bonus 30 som kommer med pelletslucka inkluderat i priset. Kruxet är att denna panna inte stöder uppåtbrinnande brännare typ Ariterm BeQuem eller EcoTec Bioline 20 - men de flesta andra brännare går att använda.

Sedan har du systrarna EcoTec MiniQ och Effecta Solid som är rena pelletsladdpannor. Dessa går, trots vad som står hos vissa "evangelister" här på forumet och väl på pannornas respektiva hemsidor, att para ihop med vilken brännare man vill.

Beträffande brännare, så är det ju en trend att allt fler brännare kommer med automaturaskning - antingen det är inkluderat i brännarens design såsom fallet är med BeQuem och Bioline 20 eller om det är en eftermonterad tryckluftsblåsare såsom PellX Aero, Effecta Supra Aero, KMP PX22 Aero, BioBjörn 18 eller en form av askskrapa såsom Janfire NH eller IWABO Villa S2/NIBE PB 20. Jag själv har fullt manuell rengörning av brännaren, så jag vet inte vilket system som är bra, och vilket som suger purjolök. Kanske bra att ha Jamie Hynemans doktrin lite i bakhuvudet: "Simpler is better".

Min doktrin är: Gå in på de olika leverantörernas hemsidor, ladda ner manualer för pannor och brännare och se vilka du känner att passar just ditt sätt att göra saker och som du känner att du kan ha förtroende för. Det är inte så svart och vitt som att rörbrännare suger purjolök medan undermatade går på vattnet och gör vatten till vin. Återigen så är det vad du själv tycker verkar händigt och bra som kommer att vara det rätta för just dig. De flesta grejor som är på marknaden idag är faktiskt bra - tyvärr är det installatörerna man måste akta sig för. Kolla med folk och leta reda på vilka det är som har tummen mitt i handen och som tänker med andra kroppsdelar än huvudet. Det finns duktiga och bra installatörer där ute, men de är inte bland dem som lämnar billigaste offerten - de kan rentav vara svåra att få tag på eftersom duktiga människor ofta upplever att dygnet borde haft 48 timmar för att räcka till.

Hoppas detta varit till lite granna hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Nu blir jag lite förvånad Bergatorparen.
Ett forum är ju till för att lämna riktiga informationer och inte romantiska fantasitänk.
Ingen har väl som du romantiserat om hur fantastiska de gamla P21 brännarna helt plötsligt har blivit och därigenom kanske t.o.m. lurat någon till ett köp.
Du är väl den största förkunnaren - evangelisten på det här forumet. Har du fått något på hjärnan så är det bara det som gäller. Ett tag rekommenderade du ju polarbrännaren till alla och envar. En brännare utan eltändning. Ett tag hade alla Janfire usel kvalitet enligt dig. En månad senare rekommenderade du att köpa Janfire FlexA till alla och envar.
Lämna vad du själv tycker och håll dig till fakta i stället så blir det bättre. Respektera att folk har något eget att tänka med i huvudet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Torsten: Att en panna här högt motstånd i rökgasgångarna är inte samma sak som att den här hög verkningsgrad.

Bionan här inget behov av uraskning.
Jag här läst en rapport om just pellets i gammla pannor, med eller utan tänk. Jag ska se om jag kan hitta den när jag kommer hem.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

msh16 skrev:Nu blir jag lite förvånad Bergatorparen.
Ett forum är ju till för att lämna riktiga informationer och inte romantiska fantasitänk.
Ingen har väl som du romantiserat om hur fantastiska de gamla P21 brännarna helt plötsligt har blivit och därigenom kanske t.o.m. lurat någon till ett köp.
Du är väl den största förkunnaren - evangelisten på det här forumet. Har du fått något på hjärnan så är det bara det som gäller. Ett tag rekommenderade du ju polarbrännaren till alla och envar. En brännare utan eltändning. Ett tag hade alla Janfire usel kvalitet enligt dig. En månad senare rekommenderade du att köpa Janfire FlexA till alla och envar.
Lämna vad du själv tycker och håll dig till fakta i stället så blir det bättre. Respektera att folk har något eget att tänka med i huvudet.
msh16: Lämna vad du själv tycker och håll dig till fakta i stället så blir det bättre. Respektera att folk har något eget att tänka med i huvudet.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm Ctc V30 är väl istort samma panna som V35??
Om det är så är det mycket mixtrande för att kunna köra pellets i den, Byt panna till en laddpanna med vattenvolym på max 50 liter..
Har du inte allt för stort/energikrävande hus så klarar du dej med en Ariterm bionet som ger 12 kW o ska klara ett äldre ej tilläggsisolerat hus på 240-250 m2, Är huset riktigt dåligt isolerat klarar den bara ca 180m2 o då bör även isoleringen ses över :wink:
MiniQ o en Bequem/Ctc funkar oxå fint, Dom kan du själv justera med hjälp av forumet om du har tillgång till hushållsvåg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

bergatorparen skrev: msh16: Lämna vad du själv tycker och håll dig till fakta i stället så blir det bättre. Respektera att folk har något eget att tänka med i huvudet.
Bra sagt. Försök att tänka på det du med. :wink:
Senast redigerad av danei den sön 20 nov, 2011 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag vet vad jag pratar om, och om jag trodd att det skulle vara produktivt så är det ett gäng här inne jag skulle vilja ge en redig avhyvling för brist på hyfs, folkskick och allmän uppfostran, men det era föräldrar misslyckades med när ni växte upp, har inte jag någon större möjlighet att lyckas med hellre. Jag är med lite här och varstans på forum inte bara i Sverige - men inget annat ställe har jag sett sådant uppförande som en del visar här inne. Det är bara bedrövligt. Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Även jag har extremt svårt att se vad msh16's inlägg hade med saken att göra, det var bara ett ironisk personangrepp utan fakta i saken.

Bergatorparen är kanske inte alltid ett under av pedagogik och ibland kan h*n vara lite sträv men efter vad jag har sett har h*n ett synnerligt bra kunnande om pannor och brännare. Och jag kanske bara är dum men jag skulle faktisk hellre få veta fakta än att någon lismande PK-idiot skrev trevliga saker som alla vill veta men som inte gav ett skit fakta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Bergatorparns inlägg är bra mycket mer personangrepp. Jag förstår inte heller riktigt vad msh16 inlägg har här att göra. Men tål man inte den kritiken så ska man nog inte uttala sig offentligt. Bergatorparn har en del kunskap i ämnet, men även när han har funderat utanför det han har koll på så lyfts det fram som fakta.

Så jag håller med msh16 om att bergatorparn bör hålla sig till fakta, och när han resonerar så ska det inte framställas som fakta. Det som han för tillfället har resonerat sig farm till som bra kanske inte är bra i alla lägen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

All fakta bygger på resonemang. Fakta är inget som kommer trillande ner från Gud färdigförpackad och klart att servera. Men vad du Danei, msh16 och ett par andra bedriver, är vad man på fint kallar demagogi: Ni framställer som fakta att jag, Bergatorparen, håller på med fri fantasi. Och DET är inget mindre än demagogi eftersom det är felaktiga fakta. Det är dessutom en förolämpning av mig som person eftersom det ger vid handen att jag inte skulle vara vid sinnens fulla bruk - och en grövre förolämpning skall man leta efter. JAG läser på, tolkar och förstår - precis som man skall göra. Som jag sagt förut: Man måste själv veta vad som är rätt och fel innan man ger sig på andras resonemang och tolkningar. Vad jag sett, så verkar inte mina kritiker lägga speciellt mycket tid på att skörda kunskapens träd - men håller sig på den trygga(?) grunden av konsensus. "Alla" vet(tror) att rörbrännare är feltänk - är ett exempel. Men frågan är: ÄR det ett faktum att rörbrännare är feltänk, eller är det bara så att man utgår från en samling tabbor från mitten av 2000 talet och sedan extrapolerar utifrån det - utan hänsyn taget till att saker skedd sedan dess? Jag hör ofta snack om PellX kloner, men när jag dissekerar dessa "kloner" så ser jag stora skillnader både i funktion och verkningsgrad - men det är enligt somliga "fri fantasi".

Nu skall ni få en gräddkola att suga på: Min framlidne mor var psykopat - det är vetenskapligt vederlagt av en läkare i psykiatri. Hon beskyllde ofta andra människor för fri fantasi - inte minst en granne. Grannen berättade att han när han gick i skolan hade en lärare som spelade ett instrument som kallades psalmodikon - ett stråkinstrument med en ända sträng som låg på bordet framför den som spelade. Enligt min mor var alltså detta fri fantasi. Men gissa vad: För några år sedan gick jag förbi en begravningsbyrå här i Arvika och där i fönstret låg ett psalmodikon med beskrivelse av hur det använts och det hela - och grannens beskrivelse passade in i minsta detalj. Nu kan ni dra era egna slutsatser - men ett av skälen till att jag mycket sällan beskyller någon för fri fantasi, är att jag inte är allvetande - utan inser att det finns många saker jag inte vet. Om allt jag inte vet skulle vara fri fantasi, skulle det komma att vara ett "fantastiskt" universum vi levde i - en ren saga där verklighet och dikt gick hand i hand. Jag vet en sak, och det är inte fri fantasi: Ju mer man vet, ju mer inser man hur litet man vet. Därför jagar jag kunskaper hela tiden - och det är enligt de som vet sådana saker, meningen med livet: Lev och lär.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Kom bara ihåg allihopa att inte lära tills ni blir experter, en expert lär sig mer och mer om mindre och mindre tills han kan allt om inget :roll:
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Bergatorparen:
All fakta bygger på resonemang. Fakta är inget som kommer trillande ner från Gud färdigförpackad och klart att servera.
Fakta är fakta, även om de ännu är helt okända för 100% av jordens befolkning. De uppkommer inte genom resonemang, de finns till före någon har resonerat om dem, och de består även om hela jordens befolkning kommer överens om något annat.

Jag tycker om att resonera för att upptäcka dessa fakta, men det brukar ofta resultera i en avhyvling från forumets mesta vetare som inte tycker om att bli ifrågasatta.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Fakta är väl:

1. Rörbrännarna har fortfarande kvar sin akilleshäl: De bränner bränslet i rör som drabbas av utmattning.
2. Rörbrännarnas styrsystem är idag mycket bra och de problem som har varit är lösta.
3. Tryckluftsotning fungerar nu utmärkt, även i rörbrännare.

Det finns ju dock en del som talar för att man kan reducera problemet kring punkt 1 ganska mycket genom att köra på lite lägre effekt, samt att se till att inte ha för mycket luftöverskott i förbränningen...

Sen kan väl alla dra sina egna slutsatser. Får man ett väldigt bra pris kanske det är värt att köra rörbrännare? Allt är ju en trade-off i en helhet. Exempelvis måste man ofta ta hänsyn till takhöjd och mått på pannan etc - urvalet kan bli begränsat.

Mina 5 öre.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar