PX21 konstigt fel
PX21 konstigt fel
Jag har haft en PX21 i 3 år och den har i stort fungerat bra. Bytt tändelement då och då förstås.
I höst har jag fått konstiga stopp med några dagars ( 3-7) mellanrum: Röda lampan lyser, pelletsen
i brännarröret är helt oförbrända. Jag tömmer ur dessa och startar om igen. Sedan går det några dagar igen. Tacksam för tips.
I höst har jag fått konstiga stopp med några dagars ( 3-7) mellanrum: Röda lampan lyser, pelletsen
i brännarröret är helt oförbrända. Jag tömmer ur dessa och startar om igen. Sedan går det några dagar igen. Tacksam för tips.
Re: PX21 konstigt fel
Fråga sitter tändelementet hel rätt?!?!
Kan det vara så att det sitter lite fel och inte klarar av att tända?!?!
Fråga är det enkel dos eller dubbel dos som ligger i röret när den signalerar fel?!?
Kan det vara så att det sitter lite fel och inte klarar av att tända?!?!
Fråga är det enkel dos eller dubbel dos som ligger i röret när den signalerar fel?!?
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Om tändelementet sitter litet fel borde väl några pellets åtminstone vara "svedda".
Och som jag nämnt: brännaren fungerar flera dygn i sträck.
Betr hur stor dos som ligger i brännarröret vet jag inte säkert, men högst sannolikt är det bara
en dos.
Och som jag nämnt: brännaren fungerar flera dygn i sträck.
Betr hur stor dos som ligger i brännarröret vet jag inte säkert, men högst sannolikt är det bara
en dos.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det går att kolla: Ta av slangen, sätt under ett litermått och starta brännaren. Rätt dos skall ligga kring 3 - 3,5 dl för en 20 kW brännare. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Gör en mätning efter nästa stopp. Tack så länge !
Jag var faktiskt ute efter om det låg en dubbel dos i röret när den missat, dvs om den faktiskt försökt köra dubbel tändning.
Men du skriver att pelletsen inte ens är svedd de ggr den missat...
Kolla efter glappkontakt.
Men du skriver att pelletsen inte ens är svedd de ggr den missat...
Kolla efter glappkontakt.
Jag gör en noggrann koll och återkommer som sagt. Hej så länge !
Dubbel(start)dos ? Kan bara bli 2 st startdoser om du stänger av brännaren och sätter på den igen eller vid Röd lampa=stopad brännare ...Och du INTE tar ur pellen som finns i röret efter första startförsöket
Sen gör brännaren 2 startförsök om den tex inte tänder inte får fyr på pellen vid första försöket tex för liten startdos eller för många missade cykler på matningen vid uppstartsfasen...=(dålig ojämn matning)
Sen som psau sa: kolla glapp och hur elementet ligger kika in i röret ...Rengör Ögat"från diverse när du liks checkar
Mvh
Sen gör brännaren 2 startförsök om den tex inte tänder inte får fyr på pellen vid första försöket tex för liten startdos eller för många missade cykler på matningen vid uppstartsfasen...=(dålig ojämn matning)
Sen som psau sa: kolla glapp och hur elementet ligger kika in i röret ...Rengör Ögat"från diverse när du liks checkar
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Brännaren stannade idag (16/11). Men det var tändelementet som jag då bytte. Kunde dock inte märka att
det var något glapp i tändelementets anslutningar. Har även gjort ren flamvakten. ( C:a 7 dl pellets låg i brännarröret.) Intressant att se nu vad som ( förhoppningsvis ej) händer !
det var något glapp i tändelementets anslutningar. Har även gjort ren flamvakten. ( C:a 7 dl pellets låg i brännarröret.) Intressant att se nu vad som ( förhoppningsvis ej) händer !
Uppdatera oss gärna på hur det tar sig!
Det kan ju ha varit intern glappkontakt i värmeelementet...
edit stavning!
Det kan ju ha varit intern glappkontakt i värmeelementet...
edit stavning!
Jag skall givetvis meddela hur det går. Jag har försökt dissekera det utbytta elementet med ett mätinstrument samtidigt som jag lirkade , böjde på anslutningskablarna. Men det var nu helt dött. Om det finns/fanns något glapp tycker jag att det borde visat sig litet oftare. Fast elströmmens vägar kan ju vara outgrundliga.
Lovade att komma tillbaka med en rapport:
Har nu kört c:a 12 st säckar sedan jag bytte tändelement. Hittills har det gått bra ! Det var kanske glappkontakt, trots mina tvivel. Hppas att allt nu fungerar.
Hej då !
Har nu kört c:a 12 st säckar sedan jag bytte tändelement. Hittills har det gått bra ! Det var kanske glappkontakt, trots mina tvivel. Hppas att allt nu fungerar.
Hej då !