var går gränsen för ocker
var går gränsen för ocker
Går det att anmäla en sådan här annons för konsumentombudsmannen?
Ett solklart fall av vilseledande marknadsföring. Eller har vår högerextremistiska regering avskaffat KO helt?
http://www.blocket.se/stockholm/Hamtlag ... ?ca=10&w=2
Den illa beryktade diskrimineringsombudsmannen finns ju kvar och tilldömer helt oskyldiga personer fantasiskadestånd till provokatörer.
Den som inte följt med utvecklingen av pelletspriserna riskerar här att bli blålurad av en oseriös aktör som begär att man ska hämta en pellepall 300 dyrare än att få den hemkörd av Stora Enso.
Ändå värre begär skojaren 65 kr för en säck som kostar 38:95 hos Bauhaus.
Ett solklart fall av vilseledande marknadsföring. Eller har vår högerextremistiska regering avskaffat KO helt?
http://www.blocket.se/stockholm/Hamtlag ... ?ca=10&w=2
Den illa beryktade diskrimineringsombudsmannen finns ju kvar och tilldömer helt oskyldiga personer fantasiskadestånd till provokatörer.
Den som inte följt med utvecklingen av pelletspriserna riskerar här att bli blålurad av en oseriös aktör som begär att man ska hämta en pellepall 300 dyrare än att få den hemkörd av Stora Enso.
Ändå värre begär skojaren 65 kr för en säck som kostar 38:95 hos Bauhaus.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Nej, ocker kan det inte bli, det krävs någon form av "beroendeställnig" för det, t.ex. svinhög ränta vid lån el.likn.
Och hur skulle det kunna bli vilseledande marknadsföring??
De skriver ju tydligt priserna i annonsen!
Det råder ju fri prissättning i Sverige, så de gör inte något fel alls egentligen.
Det står ju vem som helst fritt att avstå att handla från dem.
Det enda man kan göra är att upplysa ev. intressenter att det finns billigare alternativ...
/johan
Och hur skulle det kunna bli vilseledande marknadsföring??
De skriver ju tydligt priserna i annonsen!
Det råder ju fri prissättning i Sverige, så de gör inte något fel alls egentligen.
Det står ju vem som helst fritt att avstå att handla från dem.
Det enda man kan göra är att upplysa ev. intressenter att det finns billigare alternativ...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
En säck kostar väl 65:- både på macken och Coop....
Dyrt? -JA!
Ocker? -Nej.
Ingen tycker ju att det är ocker att en reservdel till en bil kostar 5.000:- i Sverige, och i England köper jag samma del, för 1.000:-
Dyrt? -JA!
Ocker? -Nej.
Ingen tycker ju att det är ocker att en reservdel till en bil kostar 5.000:- i Sverige, och i England köper jag samma del, för 1.000:-

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Som kund måste man vara prismedveten. Gäller allt man kan tänkas köpa..... även pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det vill alltid vara dyrare att köpa enkel säck än hel pall. Inom handelsnäringen kallas det bryttillägg - alltså ett tillägg man tar ut för att fånga upp svinn/merkostnad vid att bryta en hel förpackning. Prissättningen här syftar till att motivera kunden att i största mån ta en hel pall - och knappa 2300 kronor för en hel pall är ett pris som i och för sig är okej. Kom i håg att Stora Enso är en uppstickare som jobbar på för att kapa åt sig marknadsandelar, och då kör man billigt. Etablerade företag tar ut det högsta pris de kan innanför marknadens såkallade priselastisitet för att på så sätt få bästa förtjänst - såkallad profitmaximering, medan vi som konsumenter givetvis vill ha mest möjligt tillbaka för varje krona vi spenderar - vilket kallas nyttomaximering. Emellanåt råder det ett ställningskrig mellan försäljarna och då kan man uppleva att få pellets som tidigare varit dyr billigt. I sommar har det inte varit brist på sådana erbjudanden. Nu är Sverige en rätt så heterogen marknad, så att det är stora prisskillnader från landsände till landsände - och rentav från en ända av ett län till en annan - så valmöjligheterna varierar för konsumenter beroende på var de bor. Här som jag bor, är utbudet smalt, medan 10 mil österut är utbudet bredare.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Re: var går gränsen för ocker
Anmäla går väl alltid. Frågan är väl om annonsören skulle bli fälld. Som t.ex. sign. johano tydligt förklarar finns det väl tämligen goda grunder för att tro att så inte skulle bli fallet.lange02 skrev:Går det att anmäla en sådan här annons för konsumentombudsmannen?
Även ett dylikt uttalande...
... är fullt möjligt att anmäla, dock till annan instans och då som evt. förtal...lange02 skrev: vår högerextremistiska regering
http://www.medievarlden.se/blogg/axel-a ... ska-epitet
http://www.rod.se/demokrati/inte-f%C3%B ... son-nazist
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Hmmm. Nu har nog M.Lindskog fastnat ordentligt i bloggträsket.
Höjer man skatten för fattiga arbetslösa och pensionärer för att sänka skatten till de som redan har fasta jobb så befinner man sig onekligen väldigt långt ut på den yttersta högerkanten. I andra länder tror man inte detta kan vara sant!
Men det var inte det som avhandlades.
KO har inte något med prissättningen att göra utan sysslar mer med direkta avtalsbrott. Exempel. Köper man en pall pellets med 16 kg säckar och säckarna sedan visar sig innehålla bara 14,5 kg pellets är det upp till återförsäljaren att ge motsvarande prissänkning. Om återförsäljaren nekar kan nog KO kopplas in med lyckat resultat.
Att en pelletssäck kan kosta 65 på macken eller i mataffärn går väl att acceptera men hämta pellets hos en dedicerad pelletsåterförsäljare för 65 per säck är helt hutlöst.
Önskvärt vore att pelletseldare var mer prismedvetna så blev vi av med de här avarterna. I Upplandsbro bakom willysaffären finns en pelletssäljare med helt sjuka priser. Men omsättning har han år ut och år in och folk är där och lastar.
Höjer man skatten för fattiga arbetslösa och pensionärer för att sänka skatten till de som redan har fasta jobb så befinner man sig onekligen väldigt långt ut på den yttersta högerkanten. I andra länder tror man inte detta kan vara sant!
Men det var inte det som avhandlades.
KO har inte något med prissättningen att göra utan sysslar mer med direkta avtalsbrott. Exempel. Köper man en pall pellets med 16 kg säckar och säckarna sedan visar sig innehålla bara 14,5 kg pellets är det upp till återförsäljaren att ge motsvarande prissänkning. Om återförsäljaren nekar kan nog KO kopplas in med lyckat resultat.
Att en pelletssäck kan kosta 65 på macken eller i mataffärn går väl att acceptera men hämta pellets hos en dedicerad pelletsåterförsäljare för 65 per säck är helt hutlöst.
Önskvärt vore att pelletseldare var mer prismedvetna så blev vi av med de här avarterna. I Upplandsbro bakom willysaffären finns en pelletssäljare med helt sjuka priser. Men omsättning har han år ut och år in och folk är där och lastar.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
...tänk... det finns alltså de som jämställer skattepolitiska beslut med åsidosättande av grundläggande mänskliga rättigheter. Ja, det är ju sådant som verkligt högerextrema regeringar ägnat sig åt på vår kontinent i någorlunda modern tid... Intressant också att kalla knappt halva Sveriges befolkning för högerextremister; jag syftar nu förstås på den del av befolkningen som i det senaste fria valet gav regeringen förnyat förtroende. Sådana uttalanden om något är väl ändå värt ett
Nåväl. Vi har alla rätt att tro och tycka vad vi vill. Jag för min del tycker att det inte skadar att försöka vara lite nyanserad. Därtill tycker jag att man i ett dylikt tydligt sakfrågeorienterat forum som detta kan försöka hålla sig till just sakfrågorna.
Samma rätt till fri vilja kan vi också nyttja för att avstå från att köpa pellets från vissa leverantörer om vi anser att priserna inte är tilltalande.
Med föga hopp om gehör ser jag med stilla nyfikenhet fram emot att se vilken respons detta får. Stormar i vattenglas är alltid intressanta

Nåväl. Vi har alla rätt att tro och tycka vad vi vill. Jag för min del tycker att det inte skadar att försöka vara lite nyanserad. Därtill tycker jag att man i ett dylikt tydligt sakfrågeorienterat forum som detta kan försöka hålla sig till just sakfrågorna.
Samma rätt till fri vilja kan vi också nyttja för att avstå från att köpa pellets från vissa leverantörer om vi anser att priserna inte är tilltalande.
Med föga hopp om gehör ser jag med stilla nyfikenhet fram emot att se vilken respons detta får. Stormar i vattenglas är alltid intressanta

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova

KMP PX-21 på en Norrahammar från 60 130M2+källare, hus från 40-talet
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Är väl inget som hindrar att Brodeur och Bergatorparen betalar dyrt om så behagar.
Jag tycker det är bra när det finns konkurrens så att omsättningen hos de försäljare som tar höga priser sjunker.
Vill man betala dyrt kan man köpa pellets på K-Rauta så det är fritt fram för alla utan att stackars brodeur behöver ta fram näsduken och lipa.
Jag tycker det är bra när det finns konkurrens så att omsättningen hos de försäljare som tar höga priser sjunker.
Vill man betala dyrt kan man köpa pellets på K-Rauta så det är fritt fram för alla utan att stackars brodeur behöver ta fram näsduken och lipa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Vet du Torsten: Visst kan det vara bra att det finns billiga grejor, men i bland så kan mitt på trädet vara bättre. Jag handlar min pellets hos ett enkeltmansföretag i Arvika som rentav gör sig besväret att ringa mig och fråga om jag behöver pellets, som ställer av pelletsen precis där jag vill ha den och som är smidigt med betalningsfrister. Om jag betalar några extra kronor per pall för denna service, så är det för att det är pengarna värd att veta att man alltid får pellets även när plånboken strejkar ett tag. Att sedan Neova pelletsen håller fin kvalitet, är ett trevligt extra plus. Detta företag tillgandahåller dessutom reservdelar till de vanligaste pelletsbrännarna i området till samma priser som de billigaste VVS företagen på nätet, och kan dessutom ta in brännare för reparation för de som saknar verktygsvana. Så det är inte alltid att billigast är billigast - om du förstår vad jag menar? Vissa gånger kan det betala sig att ha en fast leverantör som faktiskt bryr sig om sina kunder och är beredd att hjälpa till när det kniper 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det kan aldrig vara ocker om säljaren upplyser korrekt pris och det finns alternativ! Att det kan vara dyrt är en annan sak men då låter man bli att handla där.
Sedan kan vad som uppfattas som "dyrt" variera från person till person, en del anser t.ex. att FV är värd den högre kostnad, andra att investeringen med BVP är lönt för dom medan andra vill ha så billig pellets som möjligt (t.ex. jag).
Är det dyrt köper jag inte och då får de dyra vara hur dyra som helst, jag köper inte av dom ändå!
Jag ser dock inte på vilket sätt detta beror på regeringen, det är väl ändå inte planekonomi vi ska ha här i landet och som företagare gäller det om att maximera förtjänsten. Det gör man vid att hålla rätt pris, då säljer man mest och har lagom förtjänst.
Om folk vill betala dyrt för något är det ingen lag mot det, sunt bondförnuft säger ju att man ska kolla runt lite.
Sedan kan vad som uppfattas som "dyrt" variera från person till person, en del anser t.ex. att FV är värd den högre kostnad, andra att investeringen med BVP är lönt för dom medan andra vill ha så billig pellets som möjligt (t.ex. jag).
Är det dyrt köper jag inte och då får de dyra vara hur dyra som helst, jag köper inte av dom ändå!
Jag ser dock inte på vilket sätt detta beror på regeringen, det är väl ändå inte planekonomi vi ska ha här i landet och som företagare gäller det om att maximera förtjänsten. Det gör man vid att hålla rätt pris, då säljer man mest och har lagom förtjänst.
Om folk vill betala dyrt för något är det ingen lag mot det, sunt bondförnuft säger ju att man ska kolla runt lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten skrev:Är väl inget som hindrar att Brodeur och Bergatorparen betalar dyrt om så behagar.

Är man så "dum" så man väljer att köpa säckat löst för ett hutlöst pris så får man nog ransaka sig själv eller så är man kommunist och skyller på alla andra.
Själv köper jag pall hemkört................... till bra pris.

KMP PX-21 på en Norrahammar från 60 130M2+källare, hus från 40-talet