Strul med Janfire Flex-a och CTC1100
-
- Frö
Strul med Janfire Flex-a och CTC1100
Hej,
Jag har haft min brännare kopplad mot pannan i c.a 2 år nu. Successivt så har det krånglat mer och mer. Brännaren slutar att fungerar, termokontakts dioden blinkar och det är kallt i hela huset. Jag har 6st turbulatorer monterade i pannan, och detta fenomen uppstår likväl när inga turbulatorer finns i pannan.
En kväll satt jag och tittade på anläggningen medan det startade upp. Jag tryckte in ext. knappen, vred vredet till 2:an och släppte ext. knappen när brännaren satt igång. När jag satt där så small det till i rummet som ett bösseskott, en eldstråle stod rätt ut ifrån ett litet hål som hade bildats i bruket där rökröret går in i skorstenen och det började lukta rök i hela huset.
Brännaren är sotad, likaså turbulatorerna samt skorstenen är kontrollerad. Rörmokaren har varit där flertal gånger och justerat in den, men det uppträder på samma sätt. Rörmokaren tror det är kontrollkortet som är kasst.
Vad tror ni?
Jag har haft min brännare kopplad mot pannan i c.a 2 år nu. Successivt så har det krånglat mer och mer. Brännaren slutar att fungerar, termokontakts dioden blinkar och det är kallt i hela huset. Jag har 6st turbulatorer monterade i pannan, och detta fenomen uppstår likväl när inga turbulatorer finns i pannan.
En kväll satt jag och tittade på anläggningen medan det startade upp. Jag tryckte in ext. knappen, vred vredet till 2:an och släppte ext. knappen när brännaren satt igång. När jag satt där så small det till i rummet som ett bösseskott, en eldstråle stod rätt ut ifrån ett litet hål som hade bildats i bruket där rökröret går in i skorstenen och det började lukta rök i hela huset.
Brännaren är sotad, likaså turbulatorerna samt skorstenen är kontrollerad. Rörmokaren har varit där flertal gånger och justerat in den, men det uppträder på samma sätt. Rörmokaren tror det är kontrollkortet som är kasst.
Vad tror ni?
Re: Strul med Janfire Flex-a och CTC1100
Tycker det verkar som du har täppt någonstans? Har du verkligen kollat så det är ordentligt drag i pannan + skorsten? Personligen TROR jag det är täppt i pannan. Skulle det bero på brännaren skulle den plötsligt ge en mycket för stor startdos? Men JAG misstänker pannan, inte ordentligt sotad eller igensatt. Kontrollera hela vägen ut till skorsten
wepe
wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Kontrollkortet fungerar ganska säkert, annars hade inget fungerat!
* Har du rengjort fläkten? Damm på bladen kan minska luftmängden ordentligt.
* Har du smort lagerna på fläkten? En droppe symaskinolja på varje lager är guld värd.
* Kör fläkten normalt när brännaren ska köra?
* Har du mätt spänningen över fläkten vid start & drift?
Att det kommer en gengasexplosion kommer av dåligt med luft och/eller för hög startdos, detta måste åtgärdas snarast då det är en rejäl fara med det.
* Har du smort lagerna på fläkten? En droppe symaskinolja på varje lager är guld värd.
Att det kommer en gengasexplosion kommer av dåligt med luft och/eller för hög startdos, detta måste åtgärdas snarast då det är en rejäl fara med det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Frö
Icecap skrev:Kontrollkortet fungerar ganska säkert, annars hade inget fungerat!
Mark: Ja, rörmokaren gjorde detta då han hade fått göra det hos en annan kund med liknande problem.
Mark: Detta har jag inte gjort. Måste jag då in i brännaren och droppa?
Mark: Ja, fläkten fläktar normal när det är i drift
Mark: Personligen har jag inte gjort det. Vet inte ifall rörmokaren gjorde det sist vid injusteringen
-
- Frö
Skorstenen är kontrollerad i fredag och den var hur fin som helst. Vart i pannan kan det vara täppt?wepe skrev:Tycker det verkar som du har täppt någonstans? Har du verkligen kollat så det är ordentligt drag i pannan + skorsten? Personligen TROR jag det är täppt i pannan. Skulle det bero på brännaren skulle den plötsligt ge en mycket för stor startdos? Men JAG misstänker pannan, inte ordentligt sotad eller igensatt. Kontrollera hela vägen ut till skorsten
wepe
Tag bort luckan på ovansidan kolla så alla vägar ut är rena fritt ut till skorsten, tag bort turbulatorer och kör med sotviska. Det finns inget spjäll ut som ligger och bromsar? Nästan omöjligt att svara på var, om det nu är det felet
Men JAG tycker på din beskrivning att det verkar vara något sådant som kan spöka. Har du någon stos till brännarluckan eller sitter brännaren direkt på luckan? Sitter det lågriktare på brännaren?
wepe

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Har du askat ur mellan luckan i toppen över tuberna och skorstensstosen?
Jag har hört om ett flertal som helt enkelt glömt detta utrymmet på CTC1100.
Det samlas ganska snabbt en liten hög med aska just där, och du kan inte se den.
Enklast är att stoppa in dammsugaren och rota runt lite.
Jag har hört om ett flertal som helt enkelt glömt detta utrymmet på CTC1100.
Det samlas ganska snabbt en liten hög med aska just där, och du kan inte se den.
Enklast är att stoppa in dammsugaren och rota runt lite.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25