Till att börja med så är detta mitt första inlägg här och jag hade hoppats på ett trevligare sådant, men vi har förmodligen stora problem med våran Viking Bio.
Vart skall jag börja

Vi har nyligen flyttat in i ett hus. Vattenburet system med en CTC kombipanna, el, ved och olja. Vi böt ut oljebrännaren för 4 månader sedan till en Viking Bio. Rörmokaren talade så varmt om just denna modell och efter forskning så tyckte vi att det verkade vara en bra brännare så vi slog till.
Eftersom vi är "nybörjare" på husägandet och allt runtomkring så ber jag er att kasta inte pajer på oss för våran "okunskap" när det gäller vilken tid på året man egentligen skall börja elda, vi har nämligen kört med brännaren sedan den dagen vi fick den installerad, med facit i hand var ju det en stor missbedömning men gjort är gjort.
Nu till problemet.
Brännaren är inställd på 20KW och draget tror jag stod på -10 (den man kan välja -10 eller -15 på). Jag har tyckt att den äter pellets någonting så fruktansvärt mycket, men eftersom vi inte har erfarenhet av detta tidigare så är det väl så, tänkte vi.
Rökgastemperaturen (om man skall tro mätaren) ligger på 160 grader efter 10 minuters gång och det är mätt vid dragluckan (sitter en skruv som tas bort och stickan förs in).
Askan är svart och nästan sandig samt så ser man "kottar" av pelletsen som är svartfärgade och hårda, i brännarrörets slut ligger det som en marängliknande kaka/kakor som är porösa, är man lite småförsiktig så håller de när man gör rent röret.
Nu efter att ha forskat mera kring detta problem så kan det inte stämma, vi har nästan gjort av med 3 pall sedan installationen, är detta möjligt?
Jag har även fått dåligt förtroende till installatören/rörmokaren då han i mina ögon är väldigt okompetent.
Anledningen till detta är att jag frågade om man kunde ställa brännaren så den startar med längre mellanrum och inte efter att den sjunkit till vald temperatur, större fördröjning, till svars får vi ett "nej det går inte, då måste man köpa en annan brännare", han visste inte i alla fall men efter forskning på detta forum så finns det ju ett vred för detta. Efter installationen så fyllde han INTE i värden i manualen heller, så de har jag inte en aning om vad det var.
Fråga ang. detta är: Eftersom han installerade detta (någonting är ju uppenbarligen fel) har han väl en "skyldighet" att åtgärda detta? Vi har varit på han minst 10 gånger men ingenting händer, han säger att han skall ringa till VB och rådfråga dem men sedan tar det stopp.
Vi hoppas på era råd och svar, vi orkar inte med detta snart och funderar starkt på att ta in en konsumentombudsman i detta ärende, eller är svaret så enkelt att byt rörmokare (trots garantier kan upphöra?) så blir det ordning och reda?
Tacksam för svar, tack för ett bra forum/Noz