Det gick fint att ta upp en rad med hål 10-12 mm med borrhammare i fogen och sedan vrida borren i sidled så åkte det mesta bruket bort. Så länge man håller sig till fogarna är det mjukt material.
Enklast är ju om du har någon gänga på stålrören där du kan gå över till koppar med övergång gänga till klämring. Annars ska det finnas klämringskopplingar för stålrör också.
det här tänkte jag beställa i rörväg om man säger så..
funkar det eller behöver jag något mer tro??
Radiator kretsen tänkte jag använda mig av 28 mm rör.
från mina 42 mm stålrör tänkte jag använda mig av adapter till 28 för att sedan nyttja 28mm hela vägen till anslutningarna på pannan, där går jag från 28 till 22mm
till tappvattnet tänkte jag använda mig av 22 genomgående (det är den grovleken som är nu)
Du behöver nog övergångar till det medföljande smutsfiltret till kallvatten. Jag satte även smutsfilter på radiatorkretsen.
Till förminskningssatsen ska du ha en klämringskoppling. Skarv 42 blir nog lämpligt. Men kolla upp om de går att använda på stålrören. Tror de är endast för koppar.
ja skrev:Du behöver nog övergångar till det medföljande smutsfiltret till kallvatten. Jag satte även smutsfilter på radiatorkretsen.
Till förminskningssatsen ska du ha en klämringskoppling. Skarv 42 blir nog lämpligt. Men kolla upp om de går att använda på stålrören. Tror de är endast för koppar.
förminskningen från 42 till 28 är klämring och vad jag har hört från mina arbetskollegor på jobbet så bör (observera bör) det funka även fast det är järnrör.
Filtret som följde med min panna har 20R invändig gänga i båda sidor.
Förminskningssats, klämringskoppling (42x28) Best. nr: 7530 är bara typ en fet klämring som passar i 42 mm koppling men har 28 mm hål. Så du behöver köpa tex. nr 7538 också.
Då var den nya pannan på plats, det blev en Ecoflex.
Hur hög rökgastemp bör det vara? 60-80 uppe i skorsten vilket jag inte mätt ännu men jag har bara 122 grader vid rökröret, är det lite i underkant eller?
122 vid rökröret låter bra i mitt tycke. Skulle det visa sig vara för litet, sitter en justerskruv vid rökröret som ökar eller minskar genomsläppet av rökgaser direkt från brännkammaren. Fabriksinställningen på denna är en öppning på rökgasdeflektorn på insidan om ca 6 mm. 60 - 80 grader skall det vara 1 meter ner i skorstenen precis innan termostatfrånslag på pannan. Får du problem med att nå upp i denna "kondenssäkra" temperatur, vill en Soliduct slang om 120 mm diameter vara lösningen. Men ligger diametern på skorstenspipan redan i detta området, så skall det inte vara större risk för kondensbildning. Kom dessutom i håg att temperaturen i rökgaserna stiger efter hand så att när det börjar närma sig sotningsdags, så ligger nog temperaturen kring 160 - 170 grader på rökröret. Jag har en skorsten som mäter 16x18 cm, är 7 meter hög och jag har 110 grader vid nysotad panna, stigande till 150 - 160 grader vid osotad panna - efter ca 1 veckoförråd eldad. Jag har aldrig konstaterat kondens i skorstenen sedan jag började med pellets - men givetvis så kan det variera med var någonstans huset ligger, lokala väderleksförhållanden och mycket annat.
Då kan jag bara önska lycka till med nya pannan. Du kommer att märka stor skillnad i pelletsåtgång och värmekomfort. Den saken är klar
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25