bioline 20 tändningsfel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Barry Badrinath
Frö

bioline 20 tändningsfel

Inlägg av Barry Badrinath »

Hej.

Har läst div andra trådar med typ samma ämne å har i 2 dagar provat att få igång pannan utan att lyckas.

Efter 3 tändningsförsök får jag "tändningsfel".

Alla värden är inställda av installatör å har funkat klockrent så länge jag bott här (ca 2 år). det enda jag ändrat är optobör till 1 (stod på 30, men läste nånstans att man lika gärna kunde ställa ned till 1).

När jag startar så hör jag fläkten gå igång, men det låter inte som han skruvar fram pellets till koppen. Jag provade att för hand lägga i lite å sen försöka dra igång, då jag kikade in i luckan eldade den för fullt men sedan när den eldat klart på det jag la dit så stannar den bara å ger "tändningsfel".

har samma pellets som det alltid varit, inte gjort några ändringar på nått sätt.

optovakten ser ren ut.

några förslag?

Tack på förhand.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: bioline 20 tändningsfel

Inlägg av Icecap »

"...det låter inte som han skruvar fram pellets till koppen"
OK, det har du ju såklart kollat om den gör eller hur?
Och om det inte sker har du väl koll på var de stannar eller hur?

Det känns lite som att du frågar: "motorn i bilen startar inte. Om jag häller på lite bensin i förgasaren startar den men den dör sedan. Tankmätaren visar tom, vad är felet?"

Du måste kolla vad som rör sig och vad som inte rör sig, med den information i handen blir det ganska annorlunda möjlighet att svara på något.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barry Badrinath
Frö

självklart har jag kollat det. ber om ursäkt om jag var otydlig/lät som en amatör. kan ju bero på att jag är det.

skruven matar ej fram pellets till koppen.

den gjorde det en gång, sen stannade den.

nu matar den ej fram.

det är inga fel med matning fram till sluss.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag känner inte brännaren men är det en undermatat brännare? Om det är så vet jag att det är vanligt att man måste rensa bort slagg osv. på skruvaxeln.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Det verkar ju som skruven inte matar alls?
Har du tagit av kåpan och sett att både stora kedjehjulet OCH skruvaxeln snurrar?
Kan du se/höra om skruven snurrar framme vid koppen?
Om du ej kan se skruven i koppen så bör du ändå höra när kuggringen lyfts av roterarmen en gång/varv som stora kedjehjulet snurrar.

Om du behöver manual på brännaren kan du skicka mig ett PM med din e-mailadress.
Jerjo

Frö

Tack Jerjo...

Börjar klarna nu, för nu går inte skruven alls. Kedjan driver inte. Det konstiga är att jag tycker det borde vara ett annat felmeddelande för det?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Snurrar motorn om du tar av kedjan (det finns ett kedjelås)?

Om ja, så har nog skruven fastnat!
Om nej så är det motorn, kabeln eller triac i skåpet!
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hade du lyft kåpan och tittat?
Om den lilla kylfläkten på motorn snurrar men inte utgående axel/kugghjul så har nog växellådan gett upp.

Kan också vara värmesäkringen som sitter på matarröret ut till koppen som har löst ut men då skall du inte få "tändningsfel" som felmeddelande......

Det låter som om det är internmotorn eller matningen till den som spökar. Men som tidigare skrivits så behöver du lyfta på kåpan och titta samt tala om vad som verkar helt/snurrar/inte snurrar osv. för att det skall vara möjligt för oss att ge dig förslag på åtgärder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barry Badrinath
Frö

Fläkten snurrar inte, kedjan snurrar inte... skruven sitter inte fast. är väl sjävla motorn då?

jag har en hyvens sevicekille på det här, så jag får ringa han. tänkte mest att man skulle försöka själv den här gången :)

Tack ska ni ha hur som!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Då återstår motor/växellåda, eltrådar samt triac i styrskåp men borde ju vara motor/växellåda?
Jerjo