Sot är svart och trist

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
icka
Späd planta

Sot är svart och trist

Inlägg av icka »

Har efter husköpet ifjol lärt mig att pelletseldning inte är helt okomplicerat. Åtminstone om man inte arbetar halvtid i pannrummet. :cry:
Har en biomatic+ utan ngn form av digital funktion. Allt känns väldigt mekaniskt och vi har bytt slussvingar, matarhjul, kugghjul och lite packningar, men det rycker in....och optivakten sotar igen väldigt snabbt. Att ta ett varmt bad eller dusch är inte tänkbart om man inte har ngn annan som står och vaktar pannan som stannar(sotar igen optivakten) vid den typen av aktiviteter.
Gruvar mig för vintern då elpatronen inte är stor nog för att hålla en behaglig temperatur inne.
Har haft isär allt jag kan men hittar inget fel. Sotaren säger att draget i skorstenen är bra. Tyvärr vet jag inte ngn att vända mig till då den "service" som finns i trakten inte verkar kunna med pannan mer än jag gör själv.
Inser att jag kanske är för oteknisk för så komplicerad uppvärmning som pellets.... :oops:
Har ngn tips hur jag kan komma vidare.

Icka
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Sot är svart och trist

Inlägg av Icecap »

Pellets är faktisk inte alls så besvärligt - men med vissa brännare är livet mindre kul. Att en brännare sotar som fan betyder att den pytsar i mer pellets än luftmängden som blåsas in samtidig kan ta hand om, den går helt enkelt fett och sotar.

Då får man justera doseringen ner lite, se hur det blev och justera lite mer osv.

Men först och främst ska man kolla fläkten: är vingarna rena eller är det damm på? Med damm/skit på är den mycket mindre effektivt varför det första man ska göra är att göra ren den.

Jag fyller på mitt veckoförråd och ibland justerar jag lite på shunten och varje månad, oavsett det behövs eller inte, askar jag ut. Ibland släpar jag in pellets men det är i stort allt jag gör för att hålla det körande - och mer än så behöver det inte att vara!

Vissa panna & brännare-kombinationer måste rensas oftare, andra mer sällan men se till att ni har manualerna över brännaren och justera sedan förbränningen korrekt, jag lovar att det eliminerar en del problem och ger en del effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
icka
Späd planta

Inlägg av icka »

Ska se om jag hittar hur man öppnar fläkten, men jag hittar faktisk ingenstans där jag kan justera pelletsmängden och ser inget om det i instruktionsboken heller....
Sotar och hackar lös det hårda i brännkoppen gör vi varje vecka, men det vore kul att kunna ta en dusch utan att rusa ut och kolla pannan efter halva duschtiden.... :twisted:
Enligt tidigare ägare hade de inga problem med pannan alls...och vi har samma leverantör av pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Detta är en BeQuem 15 analog brännare. Du styr fläkten via switchar på kretskortet som sitter längst bak på brännaren. men jag minns inte vilka som gör vad, och jag har inte lyckats hitta mer info. Detta är en brännare som börjar få några år på nacken, och som det inte finns många kvar av eftersom folk tröttnade på just dens lynnighet. Pannan som sådan behöver det inte vara något fel med, så om du kan få ihop stålarna, så skaffa en ny BeQuem 20D - skillnaden är som natt och dag. Den nya BeQuem är en brännare som Ariterm lagt mycket tid, pengar, arbete och kunskaper i de senaste åren, och som är nära nog problemfri (måste dock servas en gång om året :wink: ).

För att försöka lösa problemet du har på kort sikt: Om du tittar på fläkten, så ser du axeln kommer upp genom ett hål i den kåpan som omsluter delar av motorn. Här finns ett lager, som ofta kan bli rätt så torrt. Ha på en droppe - inte mer - symaskinolja, inte motorolja eller matolja då de gör mer skada en gagn. Detta får fläkten att spinna upp i den fart den ursprungligt är inställd på. Många byter fläkt alldeles i onödan eftersom det med att smörja lager är något vi inte är vana vid längre.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Njesper1
Gallringsobjekt

Inlägg av Njesper1 »

Hejsan,
Jag har just installerat en likadan panna och brännare.
Matningen av pellets ställs in med små DIP-switchar (se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2982 ) och fläkten ställs in med en liten vridpot på styrkortet.
Min gissning är att fläkten inte snurrar alls så lätt som den borde (det gjorde inte min). Enkelt att åtgärda med nya lager och lite rengöring. Sen kan det vara bra att kolla hur trögt pelletsmatningen går. På min var även lagret till brännarskruven helt slut (sitter bakom nedre högra kugghjulet). Med ett nytt lager (2RS-6203) och lite smörjning även på dom andra axellagringarna snurrar den på utan att knorra för mycket. Tyvärr hade den långa driften med dåliga lager slitit hårt på drivmotorn så en axel i den behövde fixas till.

Lycka till

/Jesper
Biomatic+ (analog)
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om det ryker bakåt, kan det vara att slangkopplingen är tät. På den gamle modellen (som jag har, 2001 mod.), så sitter slangen mellan fläkten och brännarskruven. Slangkopplingen på brännarskruven kan gå tät av damm och då blir det inte övertryck i bakre del av brännarskruven. Dra loss slangen, stick inn en tunn skruvmejsel i stussen och rensa ur.
När man väl känner denna brännare, så får man den till att gå hur länge som hälst. Dock är potmeter till styrning av fläktvarvtal mycket svår att ställa inn i rätt läge. Jag bytade till digital styrning på min. Mekaniken håller med lite byte av lager etc.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om allt är rengjort o matning/slussvingar mm är byt så är det bara att se till att du får snurr på fläkten, Synd att det som sagt är en analog annars hade det varit lätt att guida dej rätt..
Antingen testar du som nämnts att smörja fläktlagren el så köper du en ny fläkt som kostar ca 1000:-
När du fått snurr på fläkten så skulle du behövt någon som har rökgas/Co2 mätare så du får trimma in fläkten rätt, Ofta har sotaren en mätare o ev hjälper dej med detta..
Pannan är bra så där ligger inte problemet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Ett mellanting är ju som NJesper1 skriver att byta lagren i fläkten. Om det är en Torinfläkt (får för mig det genom de få bilder jag sett på den brännaren, rätta mig om jag har fel) så är det inte alltför bökigt att byta dem och det kostar inte skjortan eller ens manschetterna.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Njesper1
Gallringsobjekt

Inlägg av Njesper1 »

Du skrev att det var problem med att få varmvattnet att räcka till en dusch. Då är det nog inte bara problem med pelletsdelen utan jag skulle gissa att den interna cirkulationspumpen inte funkar. Då räcker inte varmvattnet till mer än att blöta ner fingrarna. Jag kan duscha utan problem med elpatron när panntempen är nere på 50'. Kolla om problemet är flödesvakten (kan förbikopplas med strömbrytare "intern pump") eller om det är pumpen som kärvar.
Om du ska kolla fläkten så stäng av strömmen till brännaren så kan du snurra på fläkten med fingrarna underifrån. Den ska snurra på lätt och utan missljud. Min fläkt var full med damm och lagren helt slut. Efter enkel service med nya lager ( mindre än 100:-) och rengöring är den tyst igen. Det är lite trixigt att lossa fläkten med det går med bra skruvmejslar.
Biomatic+ (analog)
Kyösti Huhtala
Späd planta

Inlägg av Kyösti Huhtala »

Njesper1 skrev:...
Om du ska kolla fläkten så stäng av strömmen till brännaren så kan du snurra på fläkten med fingrarna underifrån. Den ska snurra på lätt och utan missljud. Min fläkt var full med damm och lagren helt slut. Efter enkel service med nya lager ( mindre än 100:-) och rengöring är den tyst igen. Det är lite trixigt att lossa fläkten med det går med bra skruvmejslar.
Ett år sedan hade jag det samma problemet med sotning och eventuellt bytade jag fläktens lagren. Inte för enkelt men tog bara två, tre timmar. Det var märkligt att fläkten före lagerutbytning snurrade lätt utan missljud, så "olätt snurring" och ljud är inte den enda symptom, tyvärr.
Pelletsvärmare sen 2002 i Lempäälä, FInland
Thermia Biomatic+ 15 kW
Skriv svar