Översyn av Janfire flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Camal
Prima virke

Översyn av Janfire flex-a

Inlägg av Camal »

Hej!

Är ny här på forumet, har läst en del men detta är mitt första inlägg. Har precis köpt ett hus (inflytt i december) där det sitter en Albin trio 330 kombipanna (ved/el/olja) utan acktankar. För att slippa elda med ved och samtidigt försöka hålla ner elräkningen så gick jag och köpte mig en begagnad pelletsbrännare på blocket, en Janfire flex-a från 2002. Kanske var dumt att köpa en så gammal brännare, men jag fick den billigt och tycker att Janfire ser ut att vara stadiga prylar rent mekaniskt, borde kunna hålla några år till tänkte jag. Men med 10 år på nacken så tyckte jag ändå att det var lika bra att skruva isär den direkt och ge den en liten översyn. :)

Hittade ganska omgående ett fel i form av ett skuret lager till doseringsskruven. Det har nog varit skuret en längre tid för axeln snurrar numera lätt i lagrets inre ring, det har t.o.m. blivit lite glappt. Får bli ett nytt lager och hoppas på att axeln inte blivit "nedsvarvad" allt för mycket. Tror ni det spelar någon roll om det glappar lite? Det är ju inte direkt nån hastighet på skruven...

Tog sen isär fläkten och blåste rent från damm. Den verkade annars vara okej, inget glapp och snurrar lätt!

Sedan hittade jag något som jag blev lite förundrad över. Det sitter två termokontakter på fallschaktet, varav den ena inte är inkopplad! Kan någon förklara funktionen för dessa och hur den nedre ska vara kopplad? Är det den nedre som är den s.k. flamvakten och borde inte den isf vara märkt med blå färg?

Kommer också att byta ut kablarna till den övre termokontakten då dessa är ganska "ruttna"...
DSC02429.JPG
DSC02429.JPG (133.57 KiB) Visad 2426 gånger
Sedan finns det även några sprickor i brännkoppen, är det värt att lägga ner tid att svetsa dessa eller kommer det bara att spricka igen? Påverkar det funktionen på något sätt?
DSC02425.JPG
DSC02425.JPG (120.23 KiB) Visad 2426 gånger
DSC02423.JPG
DSC02423.JPG (108.63 KiB) Visad 2426 gånger
Något annat man bör kolla när man ändå har brännaren isär?

Mvh
Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Översyn av Janfire flex-a

Inlägg av Icecap »

Flex-A är ju en trotjänare, stabil och säker - men kanske inte så modern. Ung. som Volvo 240.

Termobrytaren på fallschaktet är överhettningssensorn. Att det finns två kan bero på att den har blivit bytt och att det fanns anledning att flytta den. Den undre kanske löste ut för snabbt, alltså under normal drift? Det är iaf. min teori.

Jag hade svetsat sprickan men jag tror inte att det är extremt viktigt att göra.

Flamvakten ska vara på undersidan av brännkoppen, lite mot ena sidan. Om den inte finns vill jag starkt rekommendera att du skaffar den tilläggssats. Kolla även att elektroniklådan kan användas (serienummerkoll), kan den det är det bara att koppla in, kan den inte kan det vara värd att skaffa en ny låda - som i övrigt har lite fler funktioner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Tack för snabbt svar!

Din teori angående termobrytaren stämmer säkert. Brännaren användes tidigare för att värma ett 300kvm stort hus, så den har nog fått jobba hårt. :)

Verkar inte sitta någon flamvakt på min isf. Tyckte jag läste att den funktionen kom 2002 och min brännare är från det året, men jag hade väl lite otur och fick tag i en av de sista utan. Verkar som min elektroniklåda klarar flamvakt iaf (s.nr 10179), så jag la in en beställning från eldkraft.

Hur många olika versioner av elektronilådor finns det? Vad skiljer i funktion mellan de olika?

Har nu bytt lagret till doseringskruven, får se om SKF håller bättre än orginal! Det nya lagret ville också snurra på axeln / glappa, så jag drog några körnslag i axeln för att få det att sitta tight. Efter lagerbytet noterade jag också att kedjan blev mer lagom spänd, den var väldigt "slapp" innan p.g.a glappet.

Mvh
Andreas

Direktcitering borttagen. Om vi undviker att använda citering vid svar rakt under det inlägg som avses så blir forumet mer överskådligt och lättläst. / Roli moderator
J:son
Fröträd

Inlägg av J:son »

Hej Camal.

Icecap är duktig och kan mycket angående pelletsbrännare. Han har all min respekt. Men nu tror jag Icecap var lite snabb och tänkte nog på en annan JanFirebrännare. Det blev lite fel angående flamvakten. På din brännare är det så att den nedre termokontakten, som sitter på fallschaktet, är termokontakten för flamvakten. Den som är ej inkopplad på din bild. Du har helt rätt att den nu är "blåmärkt". Finns hos "Eldkraft". ( flamvakt 50 grader Art. nr: JF-70042002). Den bryter/stänger av om värmen, där den sitter, ej är minst 50 grader efter en viss tid. Då har troligen brännaren misslyckats med att få fyr på pelletsen. Termokontakten finns för att skydda kedjan, som fortsätter mata fram pellets fast det inte brinner om inte något stänger av brännaren. Om den är bort kopplad...finns kablaget kvar? Då kan du koppla in den igen om termokontakten är hel. Troligen är den trasig efterssom de kopplat bort den. För att skydda kedjan(den kan gå av) bör du nog ordna till flamvaktsfunktionen. Förr eller senare tänder inte pelletsen för dig och då får du problem med kedjan.
Den övre termokontakten, som sitter högt upp på fallschaktet, är ett "överhettnadsskydd". Den bryter om det blir varmare än 140 grader uppe i schaktet. Det är ett bransäkerhetsskydd vid bakbrand mm. Finns på "eldkraft". Är s.k. rödmäkt. ( art. nr: JF-70042004).
Angående att svetsa koppen. Det går utmärkt.Pinnsvetselektoder=CROMAROD ELGA 316L/316L-17
Vänligen
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu tänkte jag förvisso på en Flex-A men jag har aldrig fått helt klart för mig exakt var flamvakten satt - men nu vet jag! Tack! (Ja, jag menar det faktisk!)

Och skillnaden på de "olika" styrboxar är att det finns en helt ny som är utan potentiometer, har ett extra effektläge och automatisk underhållseldning.

Så i grova drag finns det:
* De helt gamla med vridomkopplare men utan flamvaktingång.
* De nya av de gamla, vridomkopplare och flamvaktingång. (2 versioner?)
* Den nyaste, foliepanel med knappar, lite extra funktioner.

Men om den gamla boxen fungerar och klarar flamvaktingång är det bara att köra vidare på den!
Senast redigerad av Icecap den ons 02 nov, 2011 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Hej J:son.

Tack för informationen, då var det som jag misstänkte från början då. Men som du sa, den är förmodligen trasig eftersom den är bortkopplad, så då har jag iaf inte kastat bort några pengar i onödan för den nya jag beställde. Tror inte kablaget är kvar, har inte sett några lösa trådar iaf, men jag får ju med nya nu eftersom jag beställde eftermonteringskittet.

Är det viktigt att använda pinnsvets med just den elektroden? Jag har tillgång till MIG-svets för rostfritt som jag tänkte använda annars.

@Icecap

Tack, alltid bra att veta.

Ska bli intressant att se om jag lyckas få igång "skrället" sen när jag väl flyttat in. Sitter och funderar på om man vågar ge sig på att installera den själv eller inte. Har i princip ingen praktiskt erfarenhet av pannor / pelletsbrännare sen tidigare, men jag har å andra sidan inte tummen mitt i handen heller.. Mycket kan man väl läsa sig fram till antar jag... Är det krångligt att få till alla inställningar för att få den att brinna bra?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

MIG till rostfritt fungerar helt säkert ypperligt!

Den är ju enkel att installera, det svåra är att ställa den rätt. Om det inte finns dragbegränsare bör du montera en sådan snarast! Den ska såklart vara rätt dimensionerat!

Den gör att dina inställningar fungerar oavsett vilken utomhustemperatur som råder Vid tveksamhet: kontakta Olle45 här på forumet, han kan, vet och säljer!

Brännaren ska monteras, det är ett mekanisk problem men har du tillgång till svets lär du klara av det ganska enkelt.

Inkopplingen är enkel också, kolla då manualerna som det finns länkar till här i forumet. Det elektriska består av att koppla skyddsjord, Nollan, Fasen från överkokningsskyddet samt Fasen från termostaten. Klart!
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Okej, låter ju inte så besvärligt i teorin iaf. Dyker säkert upp fler frågor när jag väl står där och ska montera, men då vet jag ju var jag ska vända mig... :)
Skriv svar