Är helt novis och ställer därför denna fråga.
Hur fungerar egentligen en shuntventil? Vad gör den exakt?
Den är graderad 0-10. Om jag sätter den lågt, typ 1-2 så går det åt väldigt lite pellets men tempen är ju dock ganska låg, ca 35-40. Men det funkar med duschvatten. Än är det inte kallt ute så elementen är inte igång ännu. Har braskamin på första våningen som värmer upp tillräckligt i nuläget.
Min panna är en TMV kombipanna från -91. Den eldades med ved när vi flyttade in, men byttes ganska snabbt ut mot pellets. Ack.tanken är bortkopplad. Pelletseldningen funkar i övrigt bra.
Som sagt, helt puckad på sånt här. Är grym på att bära pellets och sota panna och roster, men fattar egentligen inte hur allt fungerar......
Tacksam för svar
4-vägs shuntventil
Re: 4-vägs shuntventil
Tappvatten kommer direkt från pannans VV-beredare och har inget med shunten att göra.
Shunten är en blandventil där man kan styra hur mycket "nytt" varmt vatten som ska blandas in i elementkretsloppet. Därmed kan man styra hur mycket värme som kan gå till huset, detta kommer mest till sin rätt när man inte har termostatvred på elementen.
Med en shuntstyrning kan man då placera en givare ett lämpligt ställe inomhus och ställa styrningen att hålla den temperatur konstant. Har man termostatvred på alla element är detta av mycket mindre betydelse men ändå finns det lite fördelar.
Shunten är en blandventil där man kan styra hur mycket "nytt" varmt vatten som ska blandas in i elementkretsloppet. Därmed kan man styra hur mycket värme som kan gå till huset, detta kommer mest till sin rätt när man inte har termostatvred på elementen.
Med en shuntstyrning kan man då placera en givare ett lämpligt ställe inomhus och ställa styrningen att hålla den temperatur konstant. Har man termostatvred på alla element är detta av mycket mindre betydelse men ändå finns det lite fördelar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ok, jag har termostat på samtliga element i huset. Så är det bra att ha den lågt då? På 1-2 ungefär? Förra vintern när jag använde pellets hade jag den på 5:an. Då var tempen runt 60 grader hela tiden, och det gick en väldans massa pellets.
Ställ den på 1 och se om det räcker till.
Blir det kallt i huset så ställ den på 2 (eller högre tills dess det är rimlig värme)
Tänk dock på att värmetrögheten är rätt seg, alltså det tar ett bra tag innan du märker skillnaden.
Blir det kallt i huset så ställ den på 2 (eller högre tills dess det är rimlig värme)
Tänk dock på att värmetrögheten är rätt seg, alltså det tar ett bra tag innan du märker skillnaden.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²