Yrkeshygieniker varnar för dåliga pelletslager:
http://www.atl.nu/skog/varning-f-r-livs ... lletslager
Varning för livsfarliga pelletslager
Varning för livsfarliga pelletslager
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Varning för livsfarliga pelletslager
Vi som vuxit upp på ställen med sågverk, har känt till detta problem i alla år. Just därför att pellets är ett organiskt material, är det mums för bakterier som använder syre i ämnesomsättningen - och "pruttar" kolmonoxid. Samma händer i en tank med vegetabilisk olja. På kort tid är den tom på syre. En kollega till farsan dog på det viset för 40 år sedan. Jag läste i en manual här för någon dag sedan en varning om att arbete i pelletsförråd inte var enmans jobb, men att man borde vara två varav den ena skulle övervaka den som var inuti förrådet så att inget hände. Så detta är en mycket viktig varning till alla som har bulkförråd. En annan sak är att kolmonoxid är mycket brännbart och i viss koncentration explosiv, så se upp med statisk elektricitet 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har läst om detta vid lite olika tillfällen och blir lite fundersam.
Vilka mängder pellets krävs för att uppnå en skadlig gasmängd?
Måste pellets förvaras "lufttätt" för att uppnå skadlig koncentration?
Jag har sammanlagt ca 5 ton pellets i källaren i mitt hus, dock är allt utom ca 800kg fortfarande i sina säckar. Kan detta vara ett problem eller är normal ventilation i ett hus och i ett pannrum tillräckligt för att undvika att uppnå någon form av skadlig nivå av gas.
Vilka mängder pellets krävs för att uppnå en skadlig gasmängd?
Måste pellets förvaras "lufttätt" för att uppnå skadlig koncentration?
Jag har sammanlagt ca 5 ton pellets i källaren i mitt hus, dock är allt utom ca 800kg fortfarande i sina säckar. Kan detta vara ett problem eller är normal ventilation i ett hus och i ett pannrum tillräckligt för att undvika att uppnå någon form av skadlig nivå av gas.
Villa 132 m2 boyta + 80 m2 källare. Janfire panna med NH brännare, kopplat till en 750l Dalatanken. på sikt skall systemet kompletteras med solvärme.
I "larmrapporten" rör det sig om "slutna utrymme" vilket betyder täta tankar och sannolikt bulkförråd. I en normal källare med normal ventilation (t.ex. att brännaren får sin luft därifrån) och en "normal" mängd pellets ska det inte vara någon fara alls!
Olyckor som har hänt har varit i bulkfartyg där lastrummet är tät, då CO är en tung gas ligger den kvar när man öppnar.
Jag har aldrig hört om att någon skulle vara förgiftat i deras källare av CO från pellets! Och tro mig, hade det funnits i tidningen hade aftonhoran och andra skvallerblad slagit upp det stort!
Olyckor som har hänt har varit i bulkfartyg där lastrummet är tät, då CO är en tung gas ligger den kvar när man öppnar.
Jag har aldrig hört om att någon skulle vara förgiftat i deras källare av CO från pellets! Och tro mig, hade det funnits i tidningen hade aftonhoran och andra skvallerblad slagit upp det stort!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
oventilerade bulkföråd kan väl potentiellt vara farliga. Men jag har inte hört talas om något fall. I en källare är det ofarligt.