Problem med matning av pellets!

Skriv svar
Madeleine
Späd planta

Problem med matning av pellets!

Inlägg av Madeleine »

Har en Overdahl Kedler skf60 med två accumulatortankar. Har idag stängt av och gjort ren pannan. När jag därefter startade den matar den inte längre pellets med automatik. Jag kan själv manuellt trycka och mata fram pellets. Driften är 100% och fläkten går konstant. Kan det var ngt fel på givarna som jag nu har gjort rent. Bor utanför Alingsås och kan inte hitta ngn som har jour gällande pelletsbrännare/pannor.
Kan absolut ingenting men har gått igenom manualen till flexkontrollen och finner inget fel. Hjälp!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Problem med matning av pellets!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har varit och läst lite på Overdahls hemsida, men tyvärr är det mycket snack och lite verkstad. Om brännaren är av stokertypen - den som går på hjul - så kolla att säkerhetsbrytaren har kontakt med pannluckan.

Kolla vidare i manualen så att du inte av olyckshändelse aktiverat nödeldning. Annars vore det bra om du kunde hitta lite mer info om panna och brännare och lägga upp

BildBild

Bilder kan säga mer än 1000 ord, men inte alltid.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Madeleine
Späd planta

Inlägg av Madeleine »

Säg bara vad du behöver för information så skall jag hitta den. Har inte dragit ut brännarhuvudet, klarar inte det, utan sotat den på alla ställen som går. Finns ju två givare på baksidan där röken går ut och tänkte om det blivit ngt fel på dem.
Har ställt in flexkontrollen på standardvärden igen för att se om det hjälpte men inget resultat. Har aldrig hört talas om nödeldning men tycker att manulen inte är helt lätt för en novis..
Madeleine
Späd planta

Inlägg av Madeleine »

Mer info: Är en Skf 60, 58 kW pellets/ved Flex stoker med PLC styrning, syrestyrning som reglerar förhållandet mellan bränsle och luft. Finns då en Flex-Control , en elektronisk kontrollbox samt en kännare som mäter panntemperaturen, rökgastemperaturen, ett termiskt överhettningsskydd samt lambdasond. Inte mkt jag förstod själv men .... brukar fungera. Konstigt att det inte finns jourpersonal för hjälp med pelletsbrännare...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

De två givarna på baksidan är troligtvis lambdasond som känner av hur mycket fritt syre som finns i avgaserna, och den andra är troligtvis rökgastemperaturavkännare. Om du inte haft ute brännarhuvudet, så kan vi bortse från problem med säkerhetsbrytare. PLC styrningen skall i princip kunna berätta för dig om det finns något fel genom att ange felkoder. Dessa felkoder skall i sin tur och ordning finnas förklarade i manualen.

Nu vet inte jag hur PLC'n för den här brännaren ser ut, men utifrån den ursprungliga beskrivningen du ger, så är det tänkbart att du kanske tryckt på en knapp som fått systemet att stänga ner, och att du därför fått köra nödeldning - alltså manuellt.

Försök detta: Bryt strömmen till panna och brännare helt och hållet, och vänta i 2 - 5 minuter. Koppla så på strömmen igen och låt PLC' n få starta om från början. Under väntetiden kolla om kablarna till de två nämnda sensorena är ordentligt anslutna så att det inte finns glapp. Det är bara att känna efter om de sitter löst eller ordentligt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Madeleine
Späd planta

Inlägg av Madeleine »

Har startat om några gånger men inte vågat dra i trådarna, skall göra detta. Kan det vara glapp i dessa som gör att den inte fungerar ordentligt? Tack!!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Om det är glapp, så får inte PLC' n den information den behöver - och då väljer den att göra ingen ting. Kolla även temperaturgivaren så att den är ordentligt inpluggad i kontrolldosan. I och med att ni har ack tankar så är det inte otänkbart att det finns två temperaturgivare som båda kommer från tankarna - men där är jag på tunn is.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Madeleine
Späd planta

Inlägg av Madeleine »

Tyvärr, inget bra resultat. Jag får väl ringa efter en elektriker som kan fixa detta....antar att det måste vara ett elfel ngnstans. Har gjort så gott jag kunnat i varje fall, inte alltid "bra kvinna reder sig själv" :) tack för din hjälp!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Elektriker var det nästa jag tänkte föreslå. Synd jag inte kunde vara mer till hjälp, men denna anläggningen är alldeles ny för mig. Verkar vara en rejäl och välbyggd anläggning, dock. Som du skrev: Konstigt att ingen har jour på pelletsanläggningar. Inte alla är tekniknördar som kan reda ut alla problem själv. Tur i oturen att det inte är så himla kallt. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
pegez
Prima virke

Inlägg av pegez »

vet inte om det hjälper något , men jag hittade en svensk generalagent för overdahl

http://klimatteknikab.se/?s=overdahl

dom borde väl kunna vara till någon hjälp
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Google hittade ett produktblad till något som kan vara en mindre version av den brännaren http://www.jkotsatalu.ee/Mini-Flexstoker.pdf Den lilla brännaren har tydligen en "doserande cellmatare", det kan betyda att den har ett litet förråd av pellet inuti brännaren. Då finns där en givare som signalerar till den yttre skruven att det behövs mera bränsle då givaren inte längre ser pellet i internförrådet. En sån givare är ofta känslig för att det samlas damm och spån på givaren, eller att en större pellet har hängt sig på fel ställe, så att det ser ut som att det fortfarande finns pellet i internförrådet. Om din brännare ser ut som den på bilden i filen jag länkade till, så skulle jag prova att ta loss fallslangen från brännaren och kolla att där inte har samlats damm och spån på något som skulle kunna vara en bränslenivågivare.

Att den har cellmatare måste förstås inte betyda att den har ett internt pelletförråd, det kan fortfarande vara den yttre skruven som doserar bränslematningen och den interna cellmataren bara matar in i brännkoppen i samma takt som det faller ner i brännaren. Men det kan vara värt att kolla upp iallafall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar