PX21 och Albin Futuric Diom med 135 grader i skorstenen
PX21 och Albin Futuric Diom med 135 grader i skorstenen
Jag har en PX21 fån 2006
Pannan är en Albin Futuric Diom från 1999. Den var med oljebrännare från början.
Det står 6kW som effekt på pannan men det är nog eldpatronerna.
Pannan har tre tabulatorer men bara en sitter i.
Jag har rör i skorstenen.
Jag har länge misstänkt att den är dåligt justerad då installatören bara kollade att röken såg bra ut och sen var det klart.
Nu har jag mätt upp lite efter att jag läst runt lite på detta forumet.
Rökgastemp uppe i skorstenen (c:a en meter ner) är 135 grader.
Spänningen på fläkten är 182v när den gröna lampan lyser
Spänningen på fläkten är 163v när den gröna lampan blinkar
Den matar 3,52 kg/h när den gröna lampan lyser
Jag tänker sänka matningen till 2.5 kg = 12kW
Justera ner fläkten till 165 i lågeffektsätet och höja den till 180 i högeffektläget samt sätta i tabulatorerna och göra en ny mätning.
Är jag rätt på det?
Finns det någon tabell över fläktspänning-effekt?
Pannan är en Albin Futuric Diom från 1999. Den var med oljebrännare från början.
Det står 6kW som effekt på pannan men det är nog eldpatronerna.
Pannan har tre tabulatorer men bara en sitter i.
Jag har rör i skorstenen.
Jag har länge misstänkt att den är dåligt justerad då installatören bara kollade att röken såg bra ut och sen var det klart.
Nu har jag mätt upp lite efter att jag läst runt lite på detta forumet.
Rökgastemp uppe i skorstenen (c:a en meter ner) är 135 grader.
Spänningen på fläkten är 182v när den gröna lampan lyser
Spänningen på fläkten är 163v när den gröna lampan blinkar
Den matar 3,52 kg/h när den gröna lampan lyser
Jag tänker sänka matningen till 2.5 kg = 12kW
Justera ner fläkten till 165 i lågeffektsätet och höja den till 180 i högeffektläget samt sätta i tabulatorerna och göra en ny mätning.
Är jag rätt på det?
Finns det någon tabell över fläktspänning-effekt?
KMP PX21-2006
Re: PX21 och Albin Futuric Diom med 135 grader i skorstenen
Jag kör med ca 2.8kg/h 175 V över fläkten i driftfas (kör endast högfartsläge) blir 14 kW ...Räcker bra med varmvattnet och värme ...
Tryck såklart i alla Turbulatorer..=.
Borta funka med 14 kW för dig med =Fallröret ej för varmt...
Tryck såklart i alla Turbulatorer..=.

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ta bort lågeffekten!! Sitter en plupp på kretskortet,Det där me å kolla Volttal är bara å glömma!! Du måste ta hänsyn till draget i skorsten som kan ställa till det,Om du tex ställer fläkten på 100 volt å har ett undertryck på 20 Hpa så är det samma som din granne som har 190 volt å 14Hpa.Leta rätt på en som kan brännare å har instrument!! Tänk om jag skulle komma in på bilprovningen med min Gamle Opel, Å dom vill kolla Co,"Jo röken ser bra ut!!
Jo mätinstrument i all ära
Men med dagens lågbudget skruvar så matar dom aldrig lika nån gång i en cykel och den olika variationen pelletspall emellan så.....så det funkar fint att kolla Skorstensrök etc..

Men med dagens lågbudget skruvar så matar dom aldrig lika nån gång i en cykel och den olika variationen pelletspall emellan så.....så det funkar fint att kolla Skorstensrök etc..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Ja i med alla turbisar. Försök mäta in matningen så den matar 14 kW. Finjustera sedan med fläkten tills du slipper precis svart rök. Men det får inte blåsa ute. Ingenting annat i matningen är särskilt noggrannt så varför kosta på instrument som kanske just då visar fel.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
Med instrumentet ser man allt i sin helhet ,drag värme Co2 Co O2 å verkningsgrad. Vad som däremot kan ställa till det e ojämn storlek på pelletsen och då blir det lika tokigt. Har skälv försökt ställa in en Px21:a med 6mm pellets men det gick bara inte! Fick skruva på fläkten med luftöverskott som sänkte verkningsgraden för att det skulle brinna överhuvudtaget. Sen kan även vinkeln på skruven djävlas.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu är väl PX21 enbart beräknat på 8 mm pellets? Som du säger så kan det bli knas med inställningarna med den tunnare 6 mm pelletsen. Size matters! 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nerå Bergat! En PX-21 tuggar i sig både 6-8 mm
Men problemet med dessa skruvar är att dom matar inte i lika doser..Men det funkar! om än inte perfekto om man nu skulle kosta på en injustering av brännaren med egen eller av install ,mätinstrument...

Men problemet med dessa skruvar är att dom matar inte i lika doser..Men det funkar! om än inte perfekto om man nu skulle kosta på en injustering av brännaren med egen eller av install ,mätinstrument...
Nu har jag fått i tabulatorena och fått ner rökgastemperaturen ordentligt. Tyvärr har jag inte varigt hemma när det är ljust så att jag har kunnat kontrollera röken och temperaturen i skorstenen men den har sjunkit en massa på mätaren i rökröret. Pajade tändelementet när jag startade och stoppade förmycket men det nya 420W elementet tänder redan på första försöket. Tidigare så brukade den inte starta förren på andra försöket. Återkommer med lite mer temperaturer när jag är klar.
KMP PX21-2006
Nu hänger jag inte med!! Installatören gjorde en inställning med hjälp av röken,Å den dög inte så nu ska nästa ställa om brännaren till det bättre genom att studera röken!!! Men men,, 14-15 kw kan du ha.Å som sagt ta bort lågfarten.Efter några dagar ska det se ut som nån kastat in Oboy i pannan.Svart för lite luft,Vitt för mycke.