Fullt med pellets i nedfallsslangen!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
steffeN666
Prima virke

Fullt med pellets i nedfallsslangen!

Inlägg av steffeN666 »

Hej!

Fick telefonsamtal från min kära sambo idag att det var svinkallt när hon ställde sig i duschen *alltid lika populärt o få dom telefonsamtalen.

Kom hem och såg att proppen gått till pannrummet och slangen ´FULLPROPPAD med pellets.
Bytte proppen o slog på strömmen och proppen gick igen direkt. Nu drog ja ur spänningskabel till motorn så nu tutar den o går den ett tag till pelletsen är slut i slangen. Nån som varit med om detta fenomen?
Ville fråga här först innan man börjar skruva ner motorn och så måste grabben min duscha när han kommer hem snart så det blir kvällsjobb för mig med motorn antar jag!

Har en Janfire NH *med alla möjliga strul* och en Jämä Junior 125B panna.
VÄrmer upp en liten kåk på ca 80m2 och bor i östergötland!

Tack för svar och tack internet :)
janfire NH. 76m2 östergötland. Jämä junior 125b
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fullt med pellets i nedfallsslangen!

Inlägg av Icecap »

Detta har jag testat ibland. Går slangen neråt ganska brant eller är den mer horisontell?

Min är(/var) ganska horisontell varför pelletsen fastnade i den, nu har jag bytt ut en del av den mot ett PVC-rör som ger pelletsen hastighet nog att klara sig hela vägen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Slangen är i stort sett 90 grader rakt ner. Dock så är ju slangen full med pellets nu och så fort ja kopplar in spänningskabel till motorn i själva brännaren går proppen direkt så nu får den tuffa ett tag sen lite senare ikväll om de små liven sover som de ska får jag ta mig en titt och kanske skruva ner motorn till externskruven.
Som sagt pvc rör är säkert kanon om man inte har själva slangen lodrätt ner, dock så är nog inte det mitt problem.
Tack för svar icecap i alla fall :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om pelletssensorn lyser och motorn ändå tuggar är det fel i elektronikboxen! Sannolikt TRIAC'en som driver motorn. Det kan också bildas valv vid sensorn så kolla först om sensorn lyser.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Hmm, ja vet ju inte om motorn bara går och går,, för så fort jag kopplar in spänningskabeln till externskruven går proppen och hela pannrummet stängs av. Ytterligare en elektronikbox kanske då...... blir tredje på 5 år nu,, lika så askskrapa bytt 1 gång, 2 tändspiraler.... samt lite därtill... och allt händer när detbörjar bli kallt!! Nu har jag beställt en rökgasfläkt som ska upp och se om det hjälper av några av mina problem..(överrhettning och dåligt drag) annars LOCKAR det mycke till ett annat uppvärmningssystem.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade fått packat upp i slangen pga. ett fel jag gjorde i programmeringen under en test. Resultatet var att motorn satt stenhårt pga. den packade pellets.

Efter att ha kört slangen tom tog jag en bit trå i herrstorlek och klappade "lite lätt" ett par gångar (läs: gav den storstryk) precis på baksidan av utloppet från externskruvan och det fick fart på systemet.

Men om sensorn indikerar att det finns pellets ska externmotorn inte köra alls. Och om du då kopplar in den och allt slocknar för att säkringen ger upp är det någon kortslutning någonstans.

En sak som är oroande: nollan är dragen till externmotorn, likaså skyddsjord. Om inte TRIAC'en är fel och det har hänt en kortslutning i motorn (liksom enda möjlighet) är det fas där det skulle vara noll! Inte bra! Kan ge intressanta effekter med lite otur.

Men rätt svar på allt kräver en del mätning, hur det än är måste det vara fel på externmotorn om vi utgår ifrån att den inte är tvärlåst av packat pellets i skruven.

Men om pelletssensorn lyser är fortfarande ovisst för mig...
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

pelletssensorn lyser fortfarande :)
Nu är slangen bara halvfylld så ja får nog vänta till i morron med o kolla upp utrustningen :P
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har du möjlighet att mäta spänningar?

När jag ser det hela efter att ha sovit ser jag att det finns minst ett fel och kanske två.

När externmotorn kopplas in dör säkringen direkt. Detta kan bara orsakas av en kortslutning i motorn eller kondensatorn. Men det kan likaväl vara en avledning till skyddsjord (vet ej om du har felströmsrelä). Och det är en indikation på att något är ganska fel!

Om vi utgår ifrån att TRIAC'en som driver externmotorn är trasig och kortsluten ska motorn köra hela tiden, inget konstigt i det, bara tråkigt. Det är i övrigt en BTA140 (ELFA 72-018-66 till 22,60 + moms) om du vill byta själv.

Om motorn är tvärlåst pga. pellets kan det ta säkringen men det sker inte så himla snabbt om inte du har automatsäkring. Har du automatsäkring kan det ske direkt.

Men om TRIAC'en inte är trasig ska motorn inte starta alls men om det finns en kortslutning och det är kastat om på fas och noll har du ett problem.

Så kan du mäta ska du mäta INNAN du kopplar till externskruven: Mät mellan skyddsjord (höljet på brännaren) och den ingång som ska vara nollan. Däremellan ska det bara var en låg AC-spänning om någon alls. Är det 230V är det kastat om på fas & noll.

Sedan mäter du spänningen till motorn, den ska vara av om sensorn lyser. Lite spänning kan den visa men inte 230V eller så men lite kan pysa igenom en OK TRIAC och då man generellt mäter med mycket hög impedans kan det ge utslag - men det ska inte vara 230V.

Men följande bör alltså göras i ordningen de skrivs i:
1: Säkerställa att externmotorn inte är blockerat pga. packat pellets i skruven. Mycket troligt att det är så. Lagom med våld med trubbigt föremål gör susen.
2: Mät utgången till externskruven, den ska vara av. En glödlampa är perfekt att mäta med, den ger lagom belastning och tydlig indikering.
3: Mät att fas & noll sitter rätt.
4: Om externskruvans utgång har driftspänning på ska du testa att stoppa brännaren (om den är i driftläge) medelst start/stopp-knappen, det ska stoppa externskruven! Är det fortfarande drivspänning ut är TRIAC'en med all sannolikhet kortsluten och boxen ska fixas.

Sedan beror resten på resultatet av detta.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Så det är Janfire brännare du tänker på och drömmer om på nätterna Icecap :P!! Tack för tipsen i alla fall. Får bli kvälljobb idag o mäta upp lite. Märkte att brännaren har problem med askskrapning och startsekvens. Askskrapan fastnar lite här och var och vad gäller startsekvensen så går uppstarten steg1 och steg2 helt ok när askskrapan inte jävlas. Men precis när brännaren ska slå över till "driftläge" kommer FEL STARTSEKVENS upp i displayen och brännaren stannar. Det kanske har nåt med jorden som du säger att den jävlas med än vanligt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har, i enlighet med Janfires krav och önskemål, designad styrelektroniken och alla program till just NH-brännare så jag har ett ganska bra kännedom om elektroniken... Har såklart en NH hemma till att testa med och se till att hålla huset varmt och jag har en del roliga funktioner som ingen annan har ;-)

Så lever och andas är väl lite att ta i men det har varit mycket under en lång tid med den och jag kan den utantill. Numret på TRIAC'en fick jag från den extra styrbox jag har som jag testar vissa saker på.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Hej igen!

Nu har jag hunnit kollat lite på problemet igen o har dunkat o slagit på skruven, visst fan ramla det ut en liten bit som ser ut att vara en bit av en popnit eller liknande när ja slog.

Provade dra igång med externskruven inkopplad,nu jävlar gick inte proppen men säkringen på brännaren i löste ut efter 5-10sekunder...
¨
Ytterligare ett försök och nu skrek det som fan om motorn eller om själva skruven så det är fortfarnande nåt som sitter fast verkar det som.Motorn blev så pass varm direkt att det knappt gick att ta på den.

Men fortsättning i morgon,, sambon jobbar natt nu och ja jobbar över massa. Men i morgon åker multimetern från jobbet med hem så ska det mätas lite. Återkommer!

Tack än en gång Ice
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bra! Då är motorn inte bränd! Meddela gärna resultatet.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Nu är externskruven nedmonterad och rensad men hittade inget. Dock såg jag att motorn till externskruven smält massa plast och därtill flyttat fläkten till motorn så den skrapade i kåpan som sitter runt.(Det har varit VARMT). Dock så går externskruven hela tiden och 230V hela tiden, vare sig brännaren är i drift eller avslagen med on/off.

Icecap... Kan det vara enbart triacen som är defekt eller tror du det är hela databoxen som behövs bytas ut?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det bara är TRIAC'en som mår illa, jag kan dock inte garantera något. Men med en "smält" motor har den blivit varm! Och elektronik mår inget bra av att bli för varmt. Mycket stor sannolikhet att det bara är TRIAC'en!
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

Liten uppdatering!

Flamvakten var avbränd så det stod härliga till i själva sko-fästningen så nu sitter en ny flamvakt där.
Glömde ju fan ställa in flamvaktens värden (läsa av nr 75 och ställa in nr #71 efter värdet i 75) så nu är den på nedkylning.

Triacerna är bytt bägge 2 (Tur man köpte på sig 2) Visste inte vilken som hörde till vad så bägge 2 är utbytta nu.
Nu går inte motorn klippt hela tiden och jag får sova mer än 2½ timma i streck utan att behöva ställa larmet 3 ggr per natt :)

Tack Icecap, sparade mig själv lite pengar nu antar jag. Bodde du inte så långt bort skulle du fått en puss!!

Tack än en gång Ice för all hjälp med externskruvsfel och fel startsekvens.
Skriv svar