Hus med källare. Inomhus givare. Placering?

Skriv svar
Eliat
Fröträd

Hus med källare. Inomhus givare. Placering?

Inlägg av Eliat »

Bor i hus med källare.
I dagsläget eldar jag med pellets mot acktank. Har en thermomatic shunt + en inomhus givare som den styr mot. Just nu sitter inomhus givaren i hallen.
Givaren är inställd på 21c. Eftersom all värme stiger så uppnår man ju 21c ganska lätt vilket gör att det blir väldigt kallt i källaren när värmen slås ifrån.

Min fundering var om det kanske vore bättre att ha inomhus givaren nere i källaren istället och styra elementen uppe på reglagen.

Hur har ni det som har källare?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Hus med källare. Inomhus givare. Placering?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu har vi dels braskamin i källarplan, och dels ett enrörssystem utan termostater, så det kanske är lite svårt att jämföra, men hur hanterar du maximal utgående temperatur? Jag upplever att styrningen av CBJ Thermomatic är ganska känslig på den för att "göra ett bra jobb"..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Har en liknande variant panna mot acc.
jag satte min givare i hallen på ovan våningen, samt justerade elementen i källaren via termostaterna på elementen

vi ville ha lite lägre temp där, då man inte vistas alt för mycket där.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Har ju oisolerad källare som används som används till diverse aktiviteter. Därför vill jag ha anständig temperatur, säg minst 18. Det slutade med att jag kopplade bort innegivaren, som sitter på bostadsplanet, och justerade in kurvan för utegivaren efter källarens värmebehov. På bostadsplanet låter jag termostaterna sköta regleringen.
Samma sak skulle jag förmodligen åstadkomma med aktiverad innegivare om den flyttades till källarplanet
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Du kan ju strypa elementen där givaren sitter lite..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Har lite samma problem med CBJ, har prövat lite olika sätt. Ställa in Shunten på max tex 40gC och sedan
justera givaren på max, rumstempen justerar du på termostaterna.Alt sätta givaren i det kallaste rummet som någon sa, men är det verkligen så om det är en kall storm från fel håll ? Jag vet ej vad som är bäst tycker att det första alt är bäst när det är kall, dock tycker jag CBJ kör lite mkt. När det är lite varmare får man justera den till tex 21gC och räkna med att det blir lite olika varmt i rummen.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Skriv svar