Varmare panna !

Skriv svar
ptke
Prima virke

Varmare panna !

Inlägg av ptke »

Har säkerts diskuterats tidigare men hittade ite någon bra info.
Har en panna som eldar mot acc tank och om man inte tar ut så mkt
värme på elementen så skiktar det sig väldigt bra i tankarna och det är ju bra.
Men detta är inte så bra vid eldning då toppen på tanken blir varm väldigt fort.
Laddomat styrningen stänger då av brännaren fast tanken ej är laddad i botten.
Pannan är kallare en tanken.
Den startar visserligen snart igen då pannan blir varmare en tanken, tills inställt värde är uppnått tex.
80-80-65gC
Skulle vilja att pannan blir varmar typ 95gC istället för som nu 85gC men vill inte släppa
ut värmen i skorstenen. Kanske tänker jag på hur det fungerade när man eldade ved då
pannan ibland låg på 98gC.
Skall jag öka effekten på brännaren, eller låta det vara som det är ?
Det funkar ju som det är nu, men om pannan vart varmare skulle ju brännaren inte gå så
ofta !? Någon som förstår vad jag svamlar om ? :?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Varmare panna !

Inlägg av bergatorparen »

Ja. Du vill att tanken skall laddas mer fullständigt. Nu känner inte jag styrelektroniken på 2002 års Mescoli, men troligtvis skall det finnas en möjlighet att ställa in en högre laddtemperatur, samt en högre sluttemperatur. Om så inte finns, så går det att montera in en tankstyrningslåda som styr ruljangsen så att du får full laddning av tanken. Det kommer att kosta en slant, men då får du full kontroll över laddningen:

http://www.ekontroll.com/product.html/t ... gory_id=12
http://www.ekontroll.com/dokument/@ekon ... 090915.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Har det du pratar om, allt styrs från termomat 3an. Pannan har bara ett överhettnings skydd.
Men tanken blir ju varmare än pannan för snabbt, då stannar ju brännaren.
Kanske skall man sänka hastigheten på ladd pumpen från 3 till 2 ?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är värd ett försök :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vad du behöver är en ladd logik som laddar när pannan ät tillräckligt varm oavsett tank temp. Samt en brännar termostat som sitter i tank botten. Kortfattat.
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Vet inte riktigt vad du menar, det sitter en givare i pannan, en i toppen på tanken o en i botten på tanken.
Om tempen i toppen på tanken är varmare en pannan slutar laddomaten att pumpa vatten till tanken, tills pannan är varmare än tanken igen. Detta är väl kanke ok men inte som förr när man eldade med ved.
För när man bara eldade ved med laddomat pumpade den på oavsätt tankvärme. :D
Det man kunde ha gjort är att sätta givaren i toppen i mitten på tanken istället, men där har jag givaren till
solpanelerna.
Senast redigerad av ptke den mån 17 okt, 2011 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kör du ön kallt vatten i botten på pannan när den laddar?
Jag tycker att din beskrivning låter konstig.
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Naturligtvis tar laddomaten vatten från botten av tanken. Som jag skrev tidigare är det stora problemet när shunten är avstäng o tanken blir varm i toppen väldigt fort.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag här nog blandat ihop trådarna eller något.
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Pratade med Vedsol i dag och tydligen är detta helt i sin ordning. Om man har en mindre tank som jag bör man inte sätta botten värmen för högt. Dessutom rekommenderade dom att man sätter givaren för stopp av brännaren i mitten av tanken, men där har jag givaren för solpanelerna. 55gC i botten blir nog bra.
Skriv svar