Ny skorsten som gått sönder

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!

Ny skorsten som gått sönder

Inlägg av Psycho Dave »

Jag mår dåligt...

Har hela sommaren och hösten (tar tid när man ska göra jobbet själv samtidigt som man är pappaledig och ska ta hand om en grabb) rivit och murat om en av mina skorstenar ovan tak. Idag tittade jag upp på den och såg en fet spricka på den.

Bild

Halva skorstenen har lyft ca 1 cm.

Nu vill jag bara sälja huset och flytta till en lägenhet, orkar inte...

Jag tror jag har lyckats lista ut vad som hänt och vad jag gjorde fel. Jag har en cortenpipa och när jag gjöt skorstenskronan så gjöts denna dikt an mot pipan. När jag sedan har börjat elda så utvidgades stålet i pipan och helt enkelt lyfte skorstenen tills den sprack.

Bild

Inför detta arbete så sökte jag allt jag kunde hitta på internet om hur man skulle göra men hittade aldrig något om detta.

Vad fan gör jag nu, förutom att gå och gråta en stund?
Senast redigerad av Psycho Dave den sön 16 okt, 2011 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Ny skorsten som gått sönder

Inlägg av Taxen »

Förmodar att du bara gjutit uppe på toppen?Hur tjockt är sulan?
Jag skulle bila upp kring röret så det blir fritt och då borde skorstenen sjunka ner igen till sin ursprungliga plats.Har du röret ända ner så skall det inte påverka tätheten på skorstenen för röken.
Vill du få tätt kring röret för ev.inrinnande vatten så får du bygga upp en kant.
Om du lämnar en springa på ca 1cm runt röret så skall det kunna röra på sig.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Låter bra, bila bara loss pipan i toppen och sätt dit en plåt runt utblåset täta med silicon. Den skall täcka hela skorsten så vattnet ej rinner in. Borra fast plåten i skorsten, Klart ! Gjorde exakt samma som du för ett
år sedan men använde flexislang som tur var, annars hade jag nog suttit i samma sits !
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jo det är så jag får göra, jag slutade elda ett tag och då sjönk skorstenen ner så glipan knappt syns.

Men...
...hur ska jag göra med fogen som har släppt? Ska jag knacka ut den och och lägga i ny fog?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Elda som vanligt så den lyfts, knacka bort lite av den gamla fogen, kladda i ny fog efter att ha stoppat eldningen och knacka loss röret från toppen när den är på plats.

Kräver lite timing men blir ganska enkelt då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Problemet är att jag vet inte hur bra det funkar att foga nu när det knappt går över nollan på dagarna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Foga om och packa in i en filt ett tag medan det brinner.

När du har knackat loss röret och överdelen av skorstenen har gått ner på plats kan du elda lite lagom, med filten runt kommer den att öka lite i temperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Blanda i lite T röd så går det bra !
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Elda på så den lyfter och då petar du en tunn silicon-sträng i sprickan och låter den svalna och sjunka ner.
Hackar du bort fogen så är jag lite rädd att du riskerar att överdelen sjunker ner undertiden det stelnar eller då du har fingrarna imellan..

Det borde funka med att borra massa småhål runt röret med en slagborr så den släpper, om du inte har en bilingmaskin (den kan ju oxå lätt förstöra mer runtomkring)
Borra förslagsvis med typ 8mm borr, har du tur så behövs ingen efterbearbetning då.

Skorstenen ser jävligt snygg ut annars! :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har frilagt pipan nu så den inte kan resa sig. Sprickan syns inte nämnvärt längre och det är ett problem jag får ta mig an nästa sommar. Jag ville inte ta risken att lyft skorstenen med pipan igen, helt plötsligt ger en svets med sig och då är man ju rökt.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Det har tagit tid för mig att fixa skorstenen men i helgen så revs äntligen ställningen runt skorstenen och den är klar för vintern :D

Bild

Och nästa sommar väntar dess "syster" på samma behandling.

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bra att det gick att fixa :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Fast....

....sprickan är inte fixad, det får bli till våren.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Pipan blev jäkligt snygg iallafall!
Min ser ut som din gamla så man blev ju lite sugen på en renovering :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar