Pelletsficka under mark
Re: Pelletsficka under mark
Är alla brännare utom min och icecaps känsliga för spån?
Jag har visserligen inte testat att köra min på rent spån, men den får då allt spån jag hittar. Dels det som samlar sig i förrådet, men även lite sågspån ibland. Att avskilja spån låter helt bakvänt för mig.
Jag har funderingar på att köra på spån om man får tag i det billigt.
Jag har visserligen inte testat att köra min på rent spån, men den får då allt spån jag hittar. Dels det som samlar sig i förrådet, men även lite sågspån ibland. Att avskilja spån låter helt bakvänt för mig.
Jag har funderingar på att köra på spån om man får tag i det billigt.
Det är sällan brännaren som är känslig för spån, det är matningen.
Under min eldning av spånen från vinden insåg jag att jag var tvungen att ha en viss del pellets inblandat för att ha något som brann så pass lång tid att elden fanns kvar från dosering till dosering.
Kärnlösa skruvar av en viss längd går totalt bet på spån, längden som är gränsen beror böjar, vinkel, dimensioner osv. Många brännare använder även dessa skruv som doseringsskruv vilket såklart ger än sämre resultat.
Min teori är att bara det att skruven går ett tag för att fylla upp ett mindre doseringsförråd ger mindre problem, alla vet ju hur det blir om man har en blandning av lite grövre saker (pellets) och finare saker (spån) som man sedan knäppar en del på (doseringspulser): finfraktionen sjunker ner och packar sig!
Hade man tagit samma skruv och låtit den köra i kanske 30-40 sekunder kontinuerligt åt gången för att fylla ett doseringsförråd hade samma packning av finfraktionen inte hänt och många problem hade undvikits. Doseringsförrådet är då så pass lite och specifikt format att ingen packning kan ske pga. den lilla storleken.
Men då blir det ju mer komplicerat, fler rörliga delar och enligt en del är det ju bara en styggelse, då hellre en brännare med få delar och tillhörande problem... Konstigt att det faktisk går att köpa ett löst doseringsförråd till en brännare, just för att ta hand om detta problem
Att min brännare/skruv är okänslig för spån beror på att det är en 1,5m spannmålsskruv, den flyttar allt från spån till mindre katter utan att gnälla. Jag har testat att köra slut på veckoförrådet efter min spånfyllning och det som blev kvar av spån var minimalt. Lite skyfflande och det hela var borta.
Dock hade jag faktisk problem med spånen! I fallslangen fastnade skiten pga. bulorna i slangen, detta löste jag med ett slät avloppsrör som gav hastighet nog på pellets/spånen, det går nämligen i en ganska flak vinkel pga. platsbrist. Även vid ren pellets var detta ett problem.
Under min eldning av spånen från vinden insåg jag att jag var tvungen att ha en viss del pellets inblandat för att ha något som brann så pass lång tid att elden fanns kvar från dosering till dosering.
Kärnlösa skruvar av en viss längd går totalt bet på spån, längden som är gränsen beror böjar, vinkel, dimensioner osv. Många brännare använder även dessa skruv som doseringsskruv vilket såklart ger än sämre resultat.
Min teori är att bara det att skruven går ett tag för att fylla upp ett mindre doseringsförråd ger mindre problem, alla vet ju hur det blir om man har en blandning av lite grövre saker (pellets) och finare saker (spån) som man sedan knäppar en del på (doseringspulser): finfraktionen sjunker ner och packar sig!
Hade man tagit samma skruv och låtit den köra i kanske 30-40 sekunder kontinuerligt åt gången för att fylla ett doseringsförråd hade samma packning av finfraktionen inte hänt och många problem hade undvikits. Doseringsförrådet är då så pass lite och specifikt format att ingen packning kan ske pga. den lilla storleken.
Men då blir det ju mer komplicerat, fler rörliga delar och enligt en del är det ju bara en styggelse, då hellre en brännare med få delar och tillhörande problem... Konstigt att det faktisk går att köpa ett löst doseringsförråd till en brännare, just för att ta hand om detta problem

Att min brännare/skruv är okänslig för spån beror på att det är en 1,5m spannmålsskruv, den flyttar allt från spån till mindre katter utan att gnälla. Jag har testat att köra slut på veckoförrådet efter min spånfyllning och det som blev kvar av spån var minimalt. Lite skyfflande och det hela var borta.
Dock hade jag faktisk problem med spånen! I fallslangen fastnade skiten pga. bulorna i slangen, detta löste jag med ett slät avloppsrör som gav hastighet nog på pellets/spånen, det går nämligen i en ganska flak vinkel pga. platsbrist. Även vid ren pellets var detta ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Spån och finfraktion i pelletsen är i sig inget problem för brännaren men om det samlas en mängd pulver i botten där skruven ska hämta pelletsen kan det bli problem. Därför är det bra att kunna tömma just den delen. För rol-bi-skruven lär detta inte vara något problem heller.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Om du fyller i din profil Danei så vet vi alla vilken brännare du har, som inte är spånkänslig......danei skrev:Är alla brännare utom min och icecaps känsliga för spån?
Min är inte känslig för spån om man menar "normalt" innehåll. Men börjar spån halten passera 6-7 viktprocent då börjar även min brännare gnälla (gäller min gamla A3:a) men jag tror att samma mängd även gäller Bioline brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
I min brännare blåser spån rätt igenom, med bränsleunderskott som följd. Men den brinner upp. Som jag skrivit många gånger "inget överlever i min panna". Stoppar jag nått brännbart i veddelen(utan att tända upp), så är det borta nästa gång jag tittar förbi.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Är det inte bättre att se till att anläggningen klarar av att transportera och elda spån också?
Nu är ju jag ved eldare men visst blir det väl alltid mer eller mindre spån i en pelletsanläggning?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Särskilt om man kör bulk. Inga jättemängder dock.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA