betala allt nu...? och kanske få vänta länge på det sista...

Skriv svar
Vilde
Frö

betala allt nu...? och kanske få vänta länge på det sista...

Inlägg av Vilde »

Pelletspanna med brännare och miniförråd monterat och anslutet. Focus PE-20, Iwabo S1X och Mafa mini. Oljetank nerskuren och gamla pannan bortplockad.

Företaget/hantverkaren vill ha fakturan betalt senast nu på fredag.

Jag har fått sotartid först nästa torsdag. Vilket jag betraktar som en slags besiktning. Rätt eller fel?
Det ser svårsotat ut. Ingen sotlucka och anslutningen (med ngn slags smal sned lucka) mot murstock monterad "uppochner", enligt hantverkaren för att det ska bli lättare att sota...?
Sista injusteringen av brännare ej utförd. Men det fungerar.
Tryckmätaren på nya pannan trasig vid leverans, inte åtgärdad/utbytt.

Historik:
Hela jobbet skulle utförts för snart 2 månader sedan. Ett halvt dussin ursäkter och vita lögner från hans sida senare, så blev det klart så här långt i förra veckan. Jag har fått jaga honom konstant för att jobbet ska bli klart. Mitt förtroende för honom är inte på topp.

Ska jag betala allt? Det är min fråga. Känns som att jag inte har någon hållhake på honom sedan. Hur ska jag ha en chans att få honom hit om han redan fått alla pengar? Allt som allt är det 60 000 kr. Och pengarna finns, så det är inte det. Hur mycket ska jag hålla inne för att "motivera" honom? Har jag rätt att hålla inne pengar? Fakturan är på 10 dagar. Är det i sig ok med så kort tid?
Jonas O
Energiprofet!

Re: betala allt nu...? och kanske få vänta länge på det sist

Inlägg av Jonas O »

Han måste ändå skicka 2st påminnelser innan det går till inkasso... :wink:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Jag skulle inte betala en spänn innan allt är besiktigat, inställt o klart. Ditt förtroende är ju redan förbrukat,vad är det som talar för att han ska komma o fixa till nåt om det behövs om han redan har fått betalt?
Albin Futura 1993, PX20 2001
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Betr betalningsvillkoret 10 dagar finns det ingen lag som säger att det måste vara ett visst antal dagar. Har du en skriftlig offert (verkar inte så va...?) som du accepterat så gäller de villkor ni därigenom kommit avtalat om.

Varför inte ringa sotaren redan nu och fråga om sotluckan samt vilken möjlighet de har att tvinga installatören att åtgärda ev. fel om de skulle ha anmärkningar vid besiktningen.

Kommunens konsumentvägledare kan säkert hjälpa dig att svara på vad du har rätt till, t.ex. vad gäller att hålla inne betalning tills vidare. De ska ju kunna lagstiftningen bra.

Du har ju redan en sak som inte fungerar att peka på. Klart du ska ha en fullt fungerande panna för att installatören ska ha fullgjort sitt åtagande, inkl. en manometer.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vilde skrev:Ska jag betala allt? Det är min fråga. Känns som att jag inte har någon hållhake på honom sedan. Hur ska jag ha en chans att få honom hit om han redan fått alla pengar? Allt som allt är det 60 000 kr. Och pengarna finns, så det är inte det. Hur mycket ska jag hålla inne för att "motivera" honom? Har jag rätt att hålla inne pengar? Fakturan är på 10 dagar. Är det i sig ok med så kort tid?
10 dagar tycker jag låter som en mycket kort frist. När jag bytte panna, har jag för mig att det var 20 eller 21 dagar. Tyvärr fungerar inte sådana "hållhakar" alla gånger. Det beror på vad det är för person du står överför. I Sverige är vi "slutkonsumenter" tyvärr parior längst ner i hackordningen, så risken finns att han skickar det hela till inkasso, och vägrar åtgärda någonting förrän han fått betalt. Jag säger inte att detta är så som det borde vara, men så som det beklagligtvis är. Däremot kan du skriva till honom och erbjuda full betalning nästa vecka OM installationen får godkänd av sotarn, blir det inte godkänd, 75 % av beloppet nu, och restbeloppet när det/de eventuella felet/n är åtgärdat på ett sätt som sotarn accepterar - och som du kan vara nöjd med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Du har alltid möjligheten att deponera beloppet hos länsstyrelsen (notarius publicus), då kan de aldrig gå till indrivning och du får inte heller betalningsanmärkningar.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Saxar lite från konsumentverket

---8<---

Fel på vara
Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
  • kräva att felet avhjälps
  • kräva omleverans av en ny, felfri vara
  • få prisavdrag
  • få ersättning för reparation
  • häva köpet och få pengar tillbaka
  • hålla inne betalning
  • få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle.

Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Källa: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... -pa-varan/

-----8<-----

Pris och betalning
Betala inte i förskott

Har inte du och hantverkaren kommit överens om när du ska betala har hantverkaren rätt att kräva betalning efter att arbetet är slutfört. En bra grund-regel är att aldrig betala i förskott utan bara betala för slutfört och godkänt arbete. Om något har blivit fel har du rätt att hålla inne den summa som det är rimligt att det kostar dig att få felet åtgärdat eller få arbetet slutfört. Har du betalat i förskott har du inte den möjligheten. Vid större arbeten kan ni komma överens om att du betalar efterhand som delar färdigställs, besiktas och godkänns. Kom överens med hantverkaren om en betalningsplan och vad som ska vara uppfyllt för betalning. När arbetet är slutfört bör du stämma av med hantverkaren att det ni har kommit överens om är utfört och att det är utfört på rätt sätt.

Tänk på att du enligt lag har rätt att få en specificerad faktura och du behöver inte betala förrän du fått den.

Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... enklad.pdf
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Vilde
Frö

Inlägg av Vilde »

Många väldigt bra synpunkter som jag haft mycket nytta av inför samtal. Till slut kom vi överens om att han får 50000 kr insatta idag och 10000 när det är klart. Han anser att allt kvarvarande egentligen är "garantiåtaganden" och att själva färdigställandet egentligen är klart. Alltså: Justera brännare, ev. synpunkter från sotaren och byte/reparation av tryckmätaren anser han att det är sådant han gör efteråt...? Hade det inte varit för att han också missat att byta den trasiga termostatventil som finns på varmvattensidan, som möjliggör begränsning av varmvattentemperaturen på tappvatten, så hade han inte tyckt att det var ok att hålla inne med betalning. Rätt eller fel? Hursomhelst så där är vi nu. I nästa vecka ska vi bestämma tid för fortsättningen.
Skriv svar