Köp inte dyra termostater.

Skriv svar
Thomas Jo
Späd planta

Köp inte dyra termostater.

Inlägg av Thomas Jo »

Mitt första lilla tips innan jag ens kopplat in min brännare.

-Jag läste några inlägg här om hur ni köper dyr elektronik för att öka hysteresen mellan till och frånslag. Satsa på två st reläer i stället. -Enklare och billigare!!

Din panna har antagligen redan två termostater, en till olja och en för el.
Använd den ena som Min temperatur och den andra som Max temperatur.
(Jag bifogar en liten inkopplingsanvisning)?? Äh, hur bifogar man *.jpg eller*.doc??
8)
Sen kan du bara sätta din väljare för värmekälla på olja (pellets) så går inte elen in...

MVH Thomas :idea: (wannabee smålänning)
Janfire flexA i en NIBE City VX OE panna.
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Kan man köra enbart el om man behöver med denna koppling :roll:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Kan du skicka bilden till mig då jag tänker byta termostat.
per.b@telia.com

//Pelle
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

de flesta har väl tre termostater, drift, max för olja och en separat för elpatronerna eller??? :roll:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

http://pellets.soft.nu/pellets/hallkrets.jpg

Brytarna är "vanliga" termostater... K1 är ett relä på valfri spänning (den som råkar finnas vid pannan, och som termostaterna är avsedda för.

Bild
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Reläet skall vara två-poligt till Tobbens hållkrets enligt ovan. Ett kontaktpar till hållkretsen och det andra till brännarens termostatkontakt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Thomas Jo
Späd planta

Hela kopplingen.

Inlägg av Thomas Jo »

Hej jag har ritat in hela kopplingen och skickar den till dig Pelle.

Gustav du kan bara slå om Bränsle väljaren till EL och stänga av/dra ut sladden till din Pellets brännare.

MVH Thomas
Janfire flexA i en NIBE City VX OE panna.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Helt rätt Roli..

Man kan ju även montera en brytare om man vill "slå av" termostaterna..

Men jag vrider ner dem istället.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Stefan E
Ungskog

Inlägg av Stefan E »

Blir det större påfrestning för pannan när man ökar hysteresen (säger man så?). Min slår på vid 55 och av vid 70 idag. Eftersom jag har en Parca -69 så är den ju lite på ålderns höst.

Ett annat problem jag har är att trycket till mina element varierar kraftigt. Om jag har max vid panntemeperatur 70 grader så är trycket så lågt när pannan nått 55 att det bubblar i rören. Vad kan man göra för att minimera tryckvariationen ut till elementen?
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stefan E skrev:Blir det större påfrestning för pannan när man ökar hysteresen (säger man så?).

Ett annat problem jag har är att trycket till mina element varierar kraftigt. Om jag har max vid panntemeperatur 70 grader så är trycket så lågt när pannan nått 55 att det bubblar i rören. Vad kan man göra för att minimera tryckvariationen ut till elementen?
Det ska inte va nåt problem med större hysteres med tanke på pannans livslängd.. En ved panna jobbar ju mellan 30 - 95 grader hela tiden.. Problemet är om pannan går så kall att det blir kondens...

Har du kollat vad trycket i exp.kärlet är??

Kan tänka mej att du har för lågt/högt tryck i kärlet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar