Jag håller på och installerar en beg panna (biomatic). Tyvärr ser det ut som att det läcker lite från kopplingen till den interna värmeväxlaren (vv-ut). Det känns som att Kopplingen är dragen ordentligt. Finns det något bra sätt att täta sån kopplingar. Ska man ta loss röret och byta klämring eller finns det andra idéer?
Snabba svar önskas (inte minst av andra i familjen som längtar efter varmvatten...)
/Jesper
läckage vid installation av panna
läckage vid installation av panna
Biomatic+ (analog)
Re: läckage vid installation av panna
Mitt tips blir nog att kapa bort en (lagom) bit och helt enkelt skarva dit ett nytt fräscht rör med nya klämringar&stödhylsor.
/johan
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Om klämringen är lös efter det att muttern är släppt. Kan det räcka med att applicera Locherpasta eller likvärdigt mellan rör och klämring samt klämring och mutter. Men sitter ringen fast (skurit in i röret) så återstår nog endast johano:s förslag enligt ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tackar för snabba svar.
Helst slipper jag kapa/göra nytt rör då det ser så krokigt ut innan det tittar ut ur pannan.
/Jesper
Helst slipper jag kapa/göra nytt rör då det ser så krokigt ut innan det tittar ut ur pannan.
/Jesper
Biomatic+ (analog)
Det går även att ta några tunna trådar lin/linpasta utanpå röret vid klämringen.
Det fick jag ta till på någon rörbit någonstans i pannrummet för några år sedan, har inte läckt sedan dess..
Det fick jag ta till på någon rörbit någonstans i pannrummet för några år sedan, har inte läckt sedan dess..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Du kan ta bort klämringen om den är skadad genom att såga av den försiktigt med en liten bågfil. Sätt dit en ny klämring och dra åt.
Peter
Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37