Pellex px21 och vedex 3000?
Pellex px21 och vedex 3000?
Hej!
Kollade i "kombinationer"-tråden men kunde inte hitta svar på min fråga där.
Jag är trött på vedeldning och ska därför gå över till pellets, har tänkt att köpa begagnad brännare på blocket och ser att det säljs väldigt många pellex px21 till rimliga priser.
Pannan jag har är en vedex 3000 med kanske 6 år på nacken, till denna finns 2st vattentankar á 500L.
Huset är ca. 150kvm stort.
Kommer pellex px21 fungera med min panna eller är den för klen?
Sen som jag har förstått det så är det bara för mig att köpa nibes pelletseldarlucka till vedex 3000, installera luckan, installera brännaren med tillhörande veckoförråd och sen är det bara att köra på?
Ni som ser några problem får gärna försöka förklara för mig på så pedagogiskt sätt som möjligt, då jag inte är särskilt hajj på sånt här jux.
MVH Macke
Kollade i "kombinationer"-tråden men kunde inte hitta svar på min fråga där.
Jag är trött på vedeldning och ska därför gå över till pellets, har tänkt att köpa begagnad brännare på blocket och ser att det säljs väldigt många pellex px21 till rimliga priser.
Pannan jag har är en vedex 3000 med kanske 6 år på nacken, till denna finns 2st vattentankar á 500L.
Huset är ca. 150kvm stort.
Kommer pellex px21 fungera med min panna eller är den för klen?
Sen som jag har förstått det så är det bara för mig att köpa nibes pelletseldarlucka till vedex 3000, installera luckan, installera brännaren med tillhörande veckoförråd och sen är det bara att köra på?
Ni som ser några problem får gärna försöka förklara för mig på så pedagogiskt sätt som möjligt, då jag inte är särskilt hajj på sånt här jux.
MVH Macke
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Pellex px21 och vedex 3000?
Jag tror kanske denna brännaren är ett nummer för klen. Försök få tag på en 30 kW brännare istället. Det finns 30 kW utgåvor av Eurofire, PellX, TB mini, IWABO och EnergiBiten B35GL. De är inte lika lätta att få tag på, men de finns. Nya kostar de en vacker slant. Anledningen till att du bör ha en större brännare är att vedpannor tenderar att ha grövre konvektionssystem än oljepannor, så att här bör man ha en brännare som kommer så nära märkeffekten för ved som möjligt för att brännaren skall orka med att driva pannan. Men kolla även med NIBE vad märkeffekt pellets är på pannan. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag är lite skeptisk till att det ska behövas en stor brännare. Blir det gor kalla rök gaser kam man ta bort turbulatorer. Men jag har ingen personlig erfarenhet.
Jag tror man ska lära av folks erfarenhet i ett sånt här läge. De flesta anser att en större brännare är på sin plats för att få rimlig rökgastemperatur och bra värmeupptagning i pannan. Men svårt att få tag på begagnat. TB Mini har en maxeffekt på 25 kW medan de andra \"vanliga\" brännarna ligger på 16-20 kW.
Den andra killen som satte en 18 kW brännare i en 30 kW vedpanna fick ju problem som ett brev på posten. Med bara 100 grader rökgastemperatur blev det inget självdrag och han fick starta rökgasfläkten och försämra verkningsgraden ytterligare.
Min egen teori är att de brännare som säljs mest på Blocket är de som folk vill göra sig av med därför att de är svårskötta. Du var ju trött på vedeldning så försök få tag på något modernare. Men återigen 30 kilowattare eller större är nästan omöjligt att hitta begagnat.
Ta bort flambalja och fläkt lyder Nibes egen rekommendation här:
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf
Den andra killen som satte en 18 kW brännare i en 30 kW vedpanna fick ju problem som ett brev på posten. Med bara 100 grader rökgastemperatur blev det inget självdrag och han fick starta rökgasfläkten och försämra verkningsgraden ytterligare.
Min egen teori är att de brännare som säljs mest på Blocket är de som folk vill göra sig av med därför att de är svårskötta. Du var ju trött på vedeldning så försök få tag på något modernare. Men återigen 30 kilowattare eller större är nästan omöjligt att hitta begagnat.
Ta bort flambalja och fläkt lyder Nibes egen rekommendation här:
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
större brännare är på sin plats för att få rimlig rökgastemperatur
Med rimlig rökgastemperatur menas alltså tillräckligt hög temperatur, dvs verkningsgraden får inte vara för bra, då kan man få problem med kondens, okej så långt.
Värmeupptagningen kan försämras med lågt rökgasflöde (låg effekt), beroende på pannans konstruktion, helt korrekt. Bra värmeupptagning = låg rökgastemperatur = hög verkningsgrad.och bra värmeupptagning i pannan.
100 grader = LÅG rökgastemperatur = HÖG verkningsgrad!!!Med bara 100 grader rökgastemperatur blev det inget självdrag
Draget är beroende på temperaturskillnaden, så draget blir förstås sämre, men det kan ju inte saknas helt förrän rökgastemperaturen är samma som utetemperaturen.
Låg rökgastemperatur skulle nu plötsligt betyda att verkningsgraden är dålig, dvs pannan släpper ut de heta rökgaserna utan att ta vara på värmeenergin och samtidigt kyler ner rökgaserna till en så låg temperatur att man riskerar få problem både med självdraget och kondens. Dvs värmeenergin måste har teleporterats till någon annan plats utanför huset... Och om man då måste använda fläkt för att evakuera rökgaserna, hur skulle det kunna försämra verkningsgraden, som redan är så bra att man tvingas använda fläkt? Nåja, elenergin till fläkten får ju räknas som en förlust, ifall det var det som du tänkte på.han fick starta rökgasfläkten och försämra verkningsgraden ytterligare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Kom med något konstruktiv själv i stället för att ironisera över andra som ger korrekta svar till den som frågar.
När en granne brutit armen och snabbt skulle ha in en brännare i sin Baxi Innova så fick vi reda på lite fakta. En Iwabo Villa S1 kan klara 25 kW utan att skadas om den körs utan lågriktare i en panna med stort förbränningsrum. Torsbyugnen TB Mini kunde förmodligen komma upp i 26-27 kW på högsta matningsläget om den kördes i en stor panna med ordentliga konvektionsvägar.
Han hade tur och fick tag i en GE brännare på 50 kW och har aldrig gått tillbaka till ved igen.
Att elda med för liten brännare i en panna med riktiga konvektionsvägar är slöseri på pellets. Lamellär strömning ger usel värmeöverföring från förbränningsgasen till pannan.
Ett undantag är kombipannan ctc265. Där kan förbränningsgasen ta två vägar. En gynnsam genom oljebaffeln ned i veddelen och lämna av sin värme. En ogynnsam rakt upp i tratten som leder ut i rökröret. Ju mer effekt på brännaren desto större andel av förbränningsgasen tar den lättaste vägen rakt ut i rökröret.
När en granne brutit armen och snabbt skulle ha in en brännare i sin Baxi Innova så fick vi reda på lite fakta. En Iwabo Villa S1 kan klara 25 kW utan att skadas om den körs utan lågriktare i en panna med stort förbränningsrum. Torsbyugnen TB Mini kunde förmodligen komma upp i 26-27 kW på högsta matningsläget om den kördes i en stor panna med ordentliga konvektionsvägar.
Han hade tur och fick tag i en GE brännare på 50 kW och har aldrig gått tillbaka till ved igen.
Att elda med för liten brännare i en panna med riktiga konvektionsvägar är slöseri på pellets. Lamellär strömning ger usel värmeöverföring från förbränningsgasen till pannan.
Ett undantag är kombipannan ctc265. Där kan förbränningsgasen ta två vägar. En gynnsam genom oljebaffeln ned i veddelen och lämna av sin värme. En ogynnsam rakt upp i tratten som leder ut i rökröret. Ju mer effekt på brännaren desto större andel av förbränningsgasen tar den lättaste vägen rakt ut i rökröret.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Nu får du väl ge dig. Han ironiserar inte, han försöker korrigera felaktig information.
Får man låg rökgastemperatur så är det gå grund av att pannan är för effektiv. Det fungerar säkert utmärkt med en högeffekts brännare, men verkningsgraden blir knappast högre. Har du expemel där en större brännare gett bättre verkningsgrad?
Jag håller med Honda fullt ut. Är problemet att rökgas temperaturen är för låg kan man ta bort turbulatorer och sota mindre. Så det är knappast något som är negativt för skötsel behovet.
Får man låg rökgastemperatur så är det gå grund av att pannan är för effektiv. Det fungerar säkert utmärkt med en högeffekts brännare, men verkningsgraden blir knappast högre. Har du expemel där en större brännare gett bättre verkningsgrad?
Jag håller med Honda fullt ut. Är problemet att rökgas temperaturen är för låg kan man ta bort turbulatorer och sota mindre. Så det är knappast något som är negativt för skötsel behovet.
Här följer ett exempel på att ironisera: "svart är vitt och fel är rätt, huvudsaken är att det känns rätt för mig"
Fortsätter med den konstruktiva diskussionen:
Jag anser att svaret som gavs var felaktigt, och därför känner jag mig manad att korrigera det, eftersom jag tycker att det är viktigt att riktiga fakta kommer fram (speciellt som felaktiga fakta kostar pengar)
Svara nu då för en gångs skull Torsten på den här frågan:
Kan rökgaserna till följd av laminär strömning lämna pannan med låg temperatur utan att ha avlämnat sin värmeenergi till pannvattnet? Ja eller Nej?
Fortsätter med den konstruktiva diskussionen:
Jag anser att svaret som gavs var felaktigt, och därför känner jag mig manad att korrigera det, eftersom jag tycker att det är viktigt att riktiga fakta kommer fram (speciellt som felaktiga fakta kostar pengar)
Svara nu då för en gångs skull Torsten på den här frågan:
Kan rökgaserna till följd av laminär strömning lämna pannan med låg temperatur utan att ha avlämnat sin värmeenergi till pannvattnet? Ja eller Nej?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
En fundering som slår mig,, Om jag sänker verkningsgraden från 91% till 81% genom att ta bort ett par plåtar i Niben, Hur stor blir då ökningen på pelletskontot??? Vissa har ju solvärme på sommar`n tex.Är det försvarbart å köpa en 30knattare?? 

Det går åt ca 10% mer pellets.
Macke: Lite annat att också tänka på med din Kanske? förmodade px-21? eller annan brännare? så mår dom" inte helt kalas med att köras på "full spätta" Om du nu måste göra det i din panna av olika anledningar!...Det kan ju bli lite dyrt? med diverse reservdel kanske?
med all välmening!!

med all välmening!!

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tycker det har blivit ett trendbrott för begagnade brännare på Blocket. Förr sålde folk sina brännare för att installera värmepump. Nu säljer man sin uttjänta brännare för att man köper en ny brännare eller pelletspanna.
Min beg. brännare fick jag tag på både snabbt och billigt men nu verkar det inte finnas något värt att köpa alls.
En kraftigt byggd brännare som Iwabo tål nog att köras på full effekt utan skador men som ronald säger så kan nog en del brännare bli rätt illa åtgångna av denna behandling.
Om man inte vill ge ut 23000 för en ny 30 kW brännare så finns möjligheten att uppgradera en Viking 16 eller den tidigare nämnda Green Energy till 30 kW för ett par tusenlappar.
Min beg. brännare fick jag tag på både snabbt och billigt men nu verkar det inte finnas något värt att köpa alls.
En kraftigt byggd brännare som Iwabo tål nog att köras på full effekt utan skador men som ronald säger så kan nog en del brännare bli rätt illa åtgångna av denna behandling.
Om man inte vill ge ut 23000 för en ny 30 kW brännare så finns möjligheten att uppgradera en Viking 16 eller den tidigare nämnda Green Energy till 30 kW för ett par tusenlappar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Väntar också med spänning på svaret på Hondas fråga.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10516-4.pdf
Jag anser att du kan köra med en "vanlig" 20 kW brännare vilket även nibe gör då dom anger deras PB10 som ger 10-20 kW, Dom skriver viktigt med minst 150° rökgastemp men jag säger så lågt som möjligt bara man inte får kondens i skorsten.. Med dragbegränsare sänks dagg punkten så går det med lägre temp, 60-70° i toppen blir fint
Jag anser att du kan köra med en "vanlig" 20 kW brännare vilket även nibe gör då dom anger deras PB10 som ger 10-20 kW, Dom skriver viktigt med minst 150° rökgastemp men jag säger så lågt som möjligt bara man inte får kondens i skorsten.. Med dragbegränsare sänks dagg punkten så går det med lägre temp, 60-70° i toppen blir fint
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vad händer om man stoppar in ett par eldfasta tegelstenar, på rätt ställe? Och minskar volymen på eldstaden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA