Strul med temp efter åsknedslag

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!

Strul med temp efter åsknedslag

Inlägg av Thomas_P »

Åskan slog ner här i närheten i söndags eftermiddag, och sedan dess har jag till synes problem med termostaten. Jag upptäckte det först på kvällen och då var det endast drygt 30C i pannan och brännaren stod i "stand by" d.v.s. inga larm. Jag bryter strömmen och slår på den igen, då startar brännaren, men den värmer bara upp till en bit över 50C, sen avslutar den sin process, precis som den ska.

Efter en liten stund, ser jag detta och tempen ligger strax under 50C. Jag bryter strömmen igen, låt säga i 10 sekunder och slår på igen. Då startar den igen och värmer lite. Vid något tillfälle efter att ha brutit strömmen så funkar den som den ska d.v.s. den startar och stannar där den brukar, men ikväll upptäcker jag att den återigen värmer till en bit över 50C.

Kan det vara så att termostaten har fått en känga eller lutar det åt att nåt kretskort eller något annat har drabbats?

Jag öppnade panelen på framsidan på pannan och där bakom sitter elektroniken, uppe till vänster på kretskortet blinkar en röd lampa, men vad det betyder vet jag inte. Jag måste väl ringa Värmebaronen, men det är ju intressant att veta om någon känner igen sig, eller kanske har tips som bör kollas upp.
Senast redigerad av Thomas_P den tor 15 sep, 2011 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Ingen som vågar sig på att spekulera lite?

Uppdatering:
Nu verkar det som om att prylarna har stabiliserats. Brännaren verkar inte få någon signal om att den ska starta, men sedan ett par dagar stannar den som den ska d.v.s. vid önskad temperatur. För att få igång den måste jag bryta strömmen och slå på den igen. Jag har mätt resistansen på givare för panntemp, framledning och utetemp vid ett par olika tillfällen och den stämmer överens med de värden som anges. Vad jag som lekman mer kan göra vet jag inte.

Vredet där man anger pelletsdrift, eldrift eller kombination av dessa verkar inte fungera för alternativet el/pellets. Dioden som tänds för respektive driftsalternativ lyser inte heller för just el/pellets. Om jag väljer detta alternativet, bryter och slår till strömmen igen så händer inget. Om jag då vrider över till pelletsdrift så startar brännaren.

Ett driftläge fungerar alltså inte alls och de andra fungerar om jag bryter strömmen och slår på den igen. Under söndagen och måndagen kunde den värma och slå av redan vid drygt 50 grader, men nu verkar den värma fullt ut förutsatt att jag triggar igång den.

Det sitter tre kretskort på Cometpannan, inget av dem är billiga, men det är väl troligt att något av dem har gett upp. Vilket? Jag har varit i kontakt med VB men det är ju som det är med elfel, de kan inte säga något. Inte ens peka i en viss riktning.

Vad göra? Spekulera gärna... Allt är välkommet...
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen aning om hur det ser ut i pannan men gör pannan strömlös och kolla på kretskorten. Man brukar se om åskan har varit framme, det kan vara sprängda komponenter och/eller svarta/metalliska streck på kretskorten.

Att något har mått illa är ju ganska klart.

Men jag har svårt att tro att brännaren inte får signal om att starta - när den får det om att stoppa! Om inte jag misstar ganska mycket är det samma signal, är det PÅ betyder det start/kör och är det AV betyder det stopp.

En mätning kan avslöja detta men detta får mig att tro att brännarens styrning mår illa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom kunde väl svara på vad den blinkande röda lampan betyder i alla fall eller ?

Du är säker på att den stannar på termostaten så att det inte är något annat (överhettningsskydd) som stoppar den, fast i så fall borde ju spänningen till brännaren brutits också, tänkte om termostaten är kass och det är något annat som får brännaren att stoppa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är den bruna sladden som startar/stoppar brännaren. Mät mellan plinten för den bruna sladden och nollan om det finns spänning där när du slår till termostaten, och blir spänningsfritt när du slår från termostaten. Att du har ett program som inte svarar, tyder på att det är brännskador, och har du otur, så är det på moderkortet som kostar 3000 kronor + moms. Men eftersom detta ju är en skada som uppkommit efter åska, så tycker jag att du skall koppla in försäkringsbolaget. Det är sådana här fall man ju har hemförsäkring för. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

>>Ice, Micke och Bergis, tack för input, det uppskattas mycket.

Jag ska titta närmre på korten för att se om man kan se streck eller strimmor. Brännaren kör sin startfas som den ska när den gör det. Likaså kör den sin slutfas som den ska, när den gör det. Därför tror jag väl egentligen inte att problemet ligger i brännaren. Det känns som att det är signalen från pannan som inte kommer som den ska. Jag har kollat givare för utetemp, framledning och panntemp och dessa ser ut att ge korrekta värden.

VB nämnde något om den röda lampan, men så här på rak arm kommer jag inte ihåg vad. Hur som helst så finns det fler lampor på kortet så rent konkret får man nog ha ett schema (och kunna tyda det) för att se vad de är till för. Det var i alla fall inget konstigt med att jag såg en röd lampa.

Jag ska kolla upp den bruna kabeln som startar och stoppar brännaren. Jag ska även ringa försäkringsbolaget och höra vad de säger.

Tidigt i morse startade pannan själv, och brann fullt ut. Senare på dagen när det var dags för start igen så gick det som det skulle, men då värmde den bara från 70 till 76 grader, sen körde den slutfasen. Vanligen värmer den från 70 till 88. I kväll fick min fru trigga igång den genom att bryta och slå på strömmen, hur länge den brann vet jag inte, sitter på jobbet nu.

Detta är andra åsknedslaget för mig på ett par månader. Förutom pannan så tog åskan en skrivare med sig, den här gången. Kan man på något vis skydda sig från åsknedslag?

Återigen, stort tack för input
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det finns överspänningsskydd som man kan få elektrikern att montera i säkringsskåpet som blockerar ute strömspikar såsom det ofta blir vid åsknerslag. Det som gör strömspiken är induktion av ström i el kablarna från blixten. Denna strömspiken är kortvarig, men på känslig elektronik kan den få komponenter att, om inte dö, så åtminstone börja fuska. Detta är mycket vanligt förekommande i områden som har äldre distributionsnät. Här jag bor skedde det rätt som det var innan vi fick nytt nät för både el och tele. Ändå mäktade Åskan Tor att raka ner mitt modem ifjol. Då sjöng jag en psalm som inte Svenska Kyrkan vidkänner sig. För datorer och skrivare finns en strömstabilisator som säkerställer att spänning och frekvens håller sig inanför mycket sväva toleranser. Tala med elektrikern om det. Det kan vara pengarna värd och spara en god del besvär :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Åskan kan orsakan spännings spikar. De tar man hand om med överspännigs skydd, helst flera i serie. Ett grov skydd i säkrings skåpet. Och ett finskydd vid enheten som ska skyddas. Men bara det ena eller andra är klar bättre än inget. När det gäller prylar som är anslytna till både el och tele är det framför allt skillanden mellan el och tele som är problemet. Så el och tele ska gå till ett gemensamt skydd om det ska ge något vettigt skydd.

Vad bergatorpar menar med "strömstabiliator" vet jag inte. Men av beskrivninge verkar det vara en inline UPS. Ska du ha en sådan som ligger innom "mycket snäva toleranser" så kostar det multum. Det är inget man investerar i om man inte måste klara strömavbrott utan driftstörning. Det som kan vara aktuellt i det här fallet är et eller flera överspännings skydd. Är det så vanligt som det verkar vara hos dig är det något jag skulle investera i. Prata med en elektriker. Enklare skydd som räcker om nerslaget är längre bort finns på clasohlsson och likande ställen.
Thomas_P
Stor entusiast!

Re: Strul med temp efter åsknedslag

Inlägg av Thomas_P »

Tack för alla tips om både åskskydd och pannan. Min problematik har jag berättat om tidigare och nu tänkte jag uppdatera.

I torsdags förra veckan så slog jag på värmen, bara precis för att göra något. Döm om min förvåning när pannan började fungera normalt igen. Jag kände mig skeptisk men väntade tills måndag kväll innan jag slog av värmen igen och återgick till det ursprungliga läget. Det gick bra då också, ända fram till onsdag kväll d.v.s. i två dagar. Då ser jag attt tempen är lägre än vad den ska vara och brännaren stod i standby.

Jag mäter då mellan den bruna kabeln till brännaren och noilan, precis som Bergatorparn tipsade om. Där saknades signal. Jag bryter då strömmen och slår på igen, brännaren startar och jag får även signal på den bruna kabeln. Jag slog på värmen igen och hittills - ett dygn senare - fungerar allt som det ska.

Något är uppenbarligen fel någonstans. Det är inte rent spel, det finns ju inte en chans att säga var... eller gör det det? Kretskorten är för dyra för att man bara ska chansa och byta något av dem utan att ha en susning om var felet kan ligga.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

I kväll (söndag) var det dags igen, men efter att ha brutit och slagit på strömmen så startar grejorna. Jag mätte inte denna gången, men tidigare mätning har ju visat att signalen till brännaren skickas inte. Signalen kommer från moderkortet, frågan är om man kan utgå från att problemet ligger i just moderkortet?

Är jag den ende som haft åskbekymmer i VB's grejor?
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är fel på något kort är det "huvudkortet", var det än sitter. Det kan även vara sensorfel.
Är inte PK!
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Det är nog troligt att du har rätt angående moderkortet Icecap, utan något att gå på (förutom Murphys lag) så talar det ändå för det, men vad menar du med sensor? Det finns tre tempgivare (ute/pann/framledning) och dessa har jag vid tidigare tillfälle resistansmätt med korrekt resultat. Finns det något mer som jag kan kolla/mäta?

Kan man inte tänka sig att det kan handla om någon form av programvarufel? I så fall borde väl det kunna åtgärdas utan att byta hela moderkortet (3k + moms). Hittills ha ju pannan fungerat ett par dagar i stöten förutom nu den de senaste dagarna då starten har uteblivit ett flertal gånger. För mig som lekman inom elektronik så känns det lite som att om något är sönderbränt så är verkligen sönder. Jag har försökt "knacka" lite på kortet när det står stilla men ingen händer. Man skulle kanske kunna tänka sig att en eventuell glappkontakt etc. då skulle kunna visa sig, men icke.

Det känns hårt att bara kasta ut flera tusen kronor på att chansa på att moderkortet har gett upp, man skulle vilja ha något mer att gå på.
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

För mig som professionell är det lite konstigheter.

Allt kan fungera som förväntat i några dagar i stöten varefter det blir fel.
* Om det är programfel ville det vara hela tiden och inte bara ibland.
* Att ohm-mäta sensorerna är ett grovt sätt att kolla och man kan egentligen bara kolla om de är trasiga eller möjligt fungerande, det säger inget om kvaliteten av sensorn.
* Glappkontakt kan komma många ställen, det är dock sällan att det sker mitt på en kabel som ligger still. Men i varje ända där det kopplas ihop med något kan det hända, sensorn kan ha fått sig en smäll så att den oftast hänger ihop men ibland, vid vissa temperaturer(?) kan den glappa om det kommer en lite stöt och när den blir kall (med pannan) trycks den ihop igen. Detta är bara ett möjligt scenario och inte dagens sanning.
* Sensorerna sitter sannolikt kopplat nära metallen i pannan, alltså kan en strömpuls på 230V möjligen ge överslag i en sensor. Kortet som sensorn är kopplat till mår knappast bra av detta men kan vara så pass skyddad att det går bra men sensorn tar stryk.

För att hitta felet måste man kunde reproducera det, detta kräver nästan att man mäter konstant och ser var en avvikelse som utlöser felet kommer, inget man gör i ett nafs så att säga.

Men starta med att kolla alla temperatursensorer, ledningar och kontaktdon. Dra lite i dom, inte mer än de borde tåla men nog till att glapp avslöjas. Det låter farligt men allt bör vara på då, just för att se om det är stället som får allt att flippa.

Kontaktdon kan man dra av och sätta på igen.
Är inte PK!
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Uppdatering:

Det slutade med att jag ringde en i mina ögon kunnig snubbe på VB som direkt bad mig att ringa försäkringsbolaget. Samtidigt så engagerade han en annan firma som kom hit och tittade. Tillsammans med VB löset de mitt problem. Ett panelkort och en tempgivare byttes ut. Det fanns en möjlighet för att fel givare byttes, i så fall så skulle jag själv skifta trådarna. Gissa om det var fel som byttes? Ha ha... givetvis...

Nu rullar grejorna som de ska och jag väntar bara på ersättning från försäkringen. Jag har på köpet fått en god kontakt i firman som var här och felsökte. (VIS i Kävlinge).
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar