Termokontakt löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Engahus
Gallringsobjekt

Termokontakt löser ut

Inlägg av Engahus »

Jahapp, då har man stött på sitt första fel (eller utmaning). :roll:

Brännaren stannar efter ett tag och larmar att den blivit för varm (övre termokontakten).
Jag har surfat runt lite här på forumet och hittat att man ska alltid ska ha undertryck i röret som pelletsen trillar genom på väg till brännarkoppen. Jag plockade av luckan där vaxsäkringen sitter och "mätte" luftströmsrikningen med en tändsticka:
Jag har undertryck (tändstickslågan sugs ner ) när brännaren är avstängd men övertryck (tändstickan blåses ut) när brännaren startar. Testade att starta sugfläkten på pannan och då blev det ett jäkla undertryck!... Ska fläkten på pannan vara igång vid pelletseldning? har kört några gånger utan och då fungerar det fint men så ibland så löser termokontakten ut. Pannan är genomsotad och insatsröret helt nytt! Kan sugfläkten (när den är avstängd) på pannan bromsa draget så kraftigt att brännaren skapar ett övertryck i pannan?? Om fläkten ska vara igång vid pelletseldning så bör jag nog sänka varvtalet på den... hur gör jag det enklast?
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Termokontakt löser ut

Inlägg av Icecap »

Om det finns en sugfläkt är det ganska klart för att det naturliga suget inte räcker.

Sedan är det en del som är omöjligt att svara på, om t.ex. fläkten sitter i pannan kommer en dragbegränsare inte att göra någon nytta alls varför fläkten kan vara en större bov i det hela.

Att minska hastigheten på fläkten kan iaf. göras med en dimmer som är avsedd för induktiva laster.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Engahus
Gallringsobjekt

Inlägg av Engahus »

Det är ju iof en sak om det naturliga draget inte räcker till när man eldar ved med en nominell effekt på 35kW (krävs ju rätt mycket luft då) men det kan ju göra det när man eldar 12kW med pellets. Jag har ställt dragregulatorn på 15Pa undertryck och när det blåser lite ute så öppnar den lite... Detta innebär att jag har "rätt" drag i själva skorstenen (regulatorn sitter strax under där rökröret går in i skorstenen). Men iom att jag har övertryck inne i pannan så måste ju något blockera för gaserna som vill ut. Jag ska gå igenom pannan grundligt imorgon och se om det finns något som kan blockera. Ska även låta skorstenen bli varm och sedan öppna vaxproppsluckan och kolla under/övertryck...
Helst vill jag ju slippa köra med sugfläkten och kunna utnyttja min nyinstallerade dragregulator och få ett jämnt undertryck.

Det känns dock lite konstigt att rekommenderade 15Pa ska kunna "hålla undan" rökgaserna från 18kW så det inte bildas ett övertryck i pannan... :roll: beror såklart på flödesmotstånd, rördimensioner etc...

Bra tips om dimmer!! :D Har du något förslag på en lämplig variant från något lagom känt "gubbdagis"?
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tror att Clas i sjön's 32-8698 skulle duga. Det du ska kolla efter är minsta effekten som ska vara lika med eller lägre än fläktens effekt samt att anslutningen ska ha minst 3 anslutningar:
* Fas in
* Noll
* Fas ut

Och ja, draget kan nog räcka som du beskriver men någonstans tar det stopp. Det kan vara så enkelt att skorstenen är iskall vilket ger noll drag men som du skriver: gå igenom hela rökgasvägen, någonstans är det ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Engahus
Gallringsobjekt

Inlägg av Engahus »

Gick igenom hela pannan och det finns inget som blockerar någonstans. Ställer jag dragregulatorn på min (så den öppnar så lätt som möjligt) så händer ingenting (panna och skorsten är kalla eftersom de står i ett uthus). Jag har alltså "noll" drag i skorstenen och då är det ju såklart svårt att få drag inne i pannan... åtminstone vid uppstart.
Startade brännaren och noterade att draget ökar efterhand som pannan/rökgaserna blir varma. Dock kommer jag inte upp i något stort undertryck i skorstenen och det är fortfarande övertryck inne i pannan. Fattade beslut om att testa att köra med pannans sugfläkt igång och självklart blev det ett jäkla drag i pelletsfallröret. Rökgaserna steg till 135 grader vilket inte är katastrof på något vis i mitt tycke...
Lösningen får helt enkelt bli att koppla en kontaktor till rökgasfläkten som startar på brännarens tillsignal (kommer från en E-kontroll TK1b) och som sedan är "dimmrad" till lagom undertryck inne i pannan.
Jag noterade att dragregulatorn faktiskt jobbade lite trots att fläkten tryckte in rökgaser i skorstenen...!
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
Skriv svar