Maxtermostat löser ut lite väl ofta?
Maxtermostat löser ut lite väl ofta?
Idag hade pannan stannat igen och det stod "maxtermostat" på displayen. Jag har en Effectapanna, är det nått i pannan eller i brännaren som löser ut? Varför isf? Nått som är fel, slitet eller gör det bara så ibland? Tycker det har hänt enstaka gång tidigare men nu är det en gång i veckan typ.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Maxtermostat löser ut lite väl ofta?
Det som faller mig in, är att du har en EcoTec Bioline 20. Denna har såvitt jag vet underhållseld - vilken brukar ge kring 500 - 600 Watt. Givetvis kan det bero på att maxtermostaten börjar bli sliten med - men det är sällsynt. Försök med att koppla bort underhållselden och sänk frånslagstemperaturen på brännaren med några grader för att se om det gör någon skillnad. Kolla dessutom att den termostat som styr brännaren fungerar som den skall. Detta är vad jag kan komma på i farten. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har för mig att luckgränsläget också ger denna feltext?
Men kanske minns fel!
EDIT: Behöver du kvittera/återställa efter denna feltext?
Men kanske minns fel!
EDIT: Behöver du kvittera/återställa efter denna feltext?
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Tror inte det är nån underhållseld aktiverad.
Hur kollar man termostaten som styr brännaren?
Hur kollar man termostaten som styr brännaren?
//Mattias