Pelletspanna från Danmark.

Skriv svar
johbro
Ungskog

Pelletspanna från Danmark.

Inlägg av johbro »

Hej,
jag har sett på VVS-grossisten (www.VVS-grossisten.dk) i Danmark att de har en pelletspanna med inbyggd brännare av märket 'scotte'
2.8-16kW, den kostar 14400 Dkr exkl. moms.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa produkter eller av VVS-grossisten som företag.

Tacksam för svar
/
Johan
Christer W
Ungskog

Inlägg av Christer W »

Jag har ingen erfarenhet av den, men kan lämna lite mer information eftersom jag själv är lite intresserad av den.

Den tillverkas av företaget Dakon i Tjeckien och heter Dakon dor 16 finns även i större storlek med beteckning 25.

Den har testats i Danmark tillsammans med Scottebrännaren och fått bra betyg = A i effektivitet och miljö. Betygsskalan var från A - F tror jag. Återkommer när jag hittat länken. Med tanke på priset är det en intressant produkt.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
Christer W
Ungskog

Inlägg av Christer W »

Jag lovade återkomma med lite mer info. Här kommer länken till Teknologisk Institut i Danmark, som har testat anläggningen. http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/index.htm

Där kan man läsa om hur testningen går till. Själva resultatet hittar man på vänstersidan under "Vis hele listen". Anläggningen heter NBE Scotte

Mer info bl a manualer under www.scotte.dk

Vore roligt om någon som känner till en sådan anläggning i drift hörde av sig. Enligt testerna ge ju anläggningen mycket valuta för pengarna.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst är det en gjutjärnspanna?? Då behöver man acktank för vv..
Verkar då ha bra verkningsgrad i testet..
Priset är det då inte nåt fel på.. :wink: Bara brännaren går på 10900:- o 3500:- för pannan.. :shock:

Såg att dom tog 4900:- för en Roca 15 kW men då ska man inte köra med mer än 50% i inmatad effekt.. Så det bör nog va en panna på 25-30 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Visst är det en gjutjärnspanna?? Då behöver man acktank för vv..
Verkar då ha bra verkningsgrad i testet..
Priset är det då inte nåt fel på.. :wink: Bara brännaren går på 10900:- o 3500:- för pannan.. :shock:

Såg att dom tog 4900:- för en Roca 15 kW men då ska man inte köra med mer än 50% i inmatad effekt.. Så det bör nog va en panna på 25-30 kW..
Jag ringde dit idag och de sa att en gjutjärnspanna (som var lite billigare 13 900 tror jag) inte var en fördel vid pelletseldning. Som om jag förstod danskan rätt var denna inte av gjutjärn.

Är den testade anläggningen samma som vvs-grossisten.dk säljer?
johbro
Ungskog

Inlägg av johbro »

Hej,
jag tycker den verkar vara som liten och nätt, vårt hus är 1,5 plan, ca 80 m2 och värms idag upp med en norahpanna i köket och en Borö 500/110 Acktank med 6kW elpatron. Vi klarar värmen på bara el utom när det är som kallast (bor i Boden) då måste vi stödelda i köket, el är dyrt så vi eldar morgon och kväll men det hade varit skönt med lite mer automatik ie. pellets.
johbro
Ungskog

Inlägg av johbro »

Kommer från Helsingborg så jag tänkte ta med den upp nästa gång vi kör ner och hälsar på. Skulle blivit mycket att administrera annars. :)
johbro
Ungskog

Inlägg av johbro »

Såvitt jag kunnat utröna är den testade anläggningen identisk med den som säljs 'brännare + panna'.
strandan
Fröträd

jag med

Inlägg av strandan »

jag bor oxå i Boden :D
snillet
Pannrumstomte!

i polen...

Inlägg av snillet »

Den där pannan såg jag hos en byggmarknad i polen för VÄLDIGT låga pengar....kommer inte ihåg hur låga just nu dock.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
johbro
Ungskog

Inlägg av johbro »

Inte helt olik :D
En snabb beräkning ger vid handen :
14400 dkr + dansk moms (25%) = 18000 dkr
växla på forex och det hela slutar på 22239 skr
Väl värt en resa med andra ord.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Jag känner mig hyfsat modig och experimentsugen å funderar allvarligt på att installera det här setet. Dock med 24 kw-pannan vilket en dansk leverantör som känner till grejorna rekommenderar.

Scotte-brännaren är en väletablerad dansktillverkad brännare som också säljs under andra varumärken. Digital styrning och lär vara ganska enkel att trimma in. Pannan är en tjeckisk stålplåtspanna, Dakon Dor. Huvudsakligen gjord för att eldas med brunkol men funkar även med exempelvis ved (eller pellets förstås). I det här setet har man tagit upp ett hål i sidan av pannan för Scotte-brännaren.

Jag kommer i så fall koppla den till en 750 l acktank med solslinga för ev senare komplettering av solvärme. Någon förresten som vet var man kan beställa en Dalatank till hyfsat pris?

Vad tycker ni? Finns det något intresse från forumet av att jag rapporterar hur det går om jag testar Scotten?
johbro
Ungskog

Inlägg av johbro »

Ser fram emot rapporten, är i planeringsstadiet själv...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kasch skrev: Vad tycker ni? Finns det något intresse från forumet av att jag rapporterar hur det går om jag testar Scotten?
Här är allt av intresse, nytt som gammalt och modifierat mm mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar