Flex-a driftfel...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke_N
Gallringsobjekt

Flex-a driftfel...

Inlägg av Micke_N »

Hello pelletskungar, desperat önskan om hjälp. :cry:
Installerade en ny panna, Effecta 220 men behöll Flexan från 2005 MEN Den går bara en "cykel" sedan bliknar termokontak/elspiral och brännkoppen är full med oförbränd pellets. Har bytt, microbrytaren, elspiralen, den "röda" termokontaken samt kollat att det är kontakt mellan alla kabelskor. :? Har motdragslucka och lågriktare 45gr. på brännaren. Har testat att köra utan lågriktare eller med men utan någon skillnad. Den kör en eller i bästa fall 2bränningar men sedan missar den på uppstarten. Tips någon??? :?:

/mikael
Effecta 220, janfire Flex-A.
Janfire flex-a årsm 2005 i Effecta 220 from 2011 135kvadrat i 1,5plan med källare. Sjpallförråd på 750l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Flex-a driftfel...

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte vilken felkod det är och det vore på sin plats att du skriver in det.

Men är det överhettning betyder det att brännaren pumpar in mer effekt än pannan kan göra sig av med - av någon anledning.

Det kan vara trång panna, stängd spjäll, dålig sotning, kråkbo i skorstenen osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_N
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_N »

ok ok termokontakt elspiral blinkar växelvis 2gger alltså som jag tolkar det en misslyckad uppstart :? hitter mycket få pellets som är förbrända i koppen då, tycker att det är lite märkligt att detta händer då pannan ska starta om så att säga. när jag kör igång den så funkar det första vändan men sen missar den att starta så att säga. Har Bionorrs 8mm pellets och den ser riktigt fin ut inget skräp eller damm i den.
Janfire flex-a årsm 2005 i Effecta 220 from 2011 135kvadrat i 1,5plan med källare. Sjpallförråd på 750l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har du dragbegränsare?
Är inte PK!
Micke_N
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_N »

japp en tigrex tror jag minsann att det är. Min fundering är att den är felinställd så att det hmm hur ska jag säga det är för mycket drag så att glöden inte tar sig i pelletsen vid uppstart. har inte kört brännaren mer än säg max 10ggr totalt i nya pannan. Men eftersom det inte verkar som att vvs killarna har speciellt mycket att tillföra när det gäller brännaren annat än att den ska funka... så får man väl hitta vägarna själv. :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är en Tigex 25 och du har en riktig skorsten är den sannolikt alldeles underdimensionerat.

Detta kan få en start att blåsa ut. Under elementet finns det en ledplåt som ska få luften att komma rätt, den måste ligga rätt.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Du kan ju trixa med termostaterna så att du faktiskt kan sitta bredvid under en omstart. Lyssna vad som händer då.

Några forumister har haft problem med elspiralens och täckplåtens exakta läge efter byte (som icecap nämner ovan). Det skulle ju kunna vara kombinationen av a)suboptimalt plåtläge och b)för högt drag när skorstenen är varm dvs helt ok drag vid kallstarten men för högt vid omstarter...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar