Nibe City VX 1994 Oduglig ??

Mikkeg
Gallringsobjekt

Nibe City VX 1994 Oduglig ??

Inlägg av Mikkeg »

Hej!

Mina första darrande rader i detta förträffliga forum....

Jag håller nämligen på att försöka skaffa info. innan jag går över till pellets.

Köpte huset 2003. I pannrummet står en fräsch Nibe City VX (OE 100) från 1994, en kombinationspanna för olja och el med plattvärmeväxlare. Förre ägaren körde bara med el. Nu tänker jag börja med pellets.
MEN jag har läst att min panna är för liten (litet bränn- och askutrymme, trånga rökkanaler m.m) och alltså inte går att elda med pellets.

Kan det funka med pelletsbrännare ?
Jag har kommit fram till att en Viking Bio är ett bra alternativ med framåtbrinnande låga. Men jag kanske måste köpa ny pannna, eller
törs jag försöka med Nibe City:n + Viking Bio-brännare ???

Tacksam för synpunkter (är alldeles "grön" inom pelletseldning).
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

hej,

Oduglig är den väl inte. Liten eldstad och tät uraskning är väl navkdelen.
En framåtbrinnande brännare typ Viking bio eller Pellex så skadet nog bli fint. Grymt fin liten panna det där förresten.

Lycka till
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Tack för det, Elvis! Jag var nästan beredd på att få höra
att det är kört med pellets i en sån liten (fin) panna !!

Nu har jag fått nytt mod

:D
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag tror att det går utmärkt att köra en PX21 på den ..den är ju typ lika stor som CTC 1100 och en pellx går utmärkt på den ..okey man får nog aska ur den en gång i veckan dom kallaste dagarna ..men samtidigt så är det ju rätt bra att aska ur och sota ofta för då håller man ju hög verkningsgrad
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Jo, att man måste aska ur ofta ..det är jag beredd på.

Jag har ju tidigare (innan jag hittade hit) förlitat mig på Råd & Rön:s tester och där dömde dom ju ut panntypen:

" Pannorna CTC 1100 och Thermia Tric är olämpliga med pelletbrännare eftersom de i första hand är byggda för oljeeldning med små eldstäder och trånga rökgasvägar. "

http://www.radron.se/templates/test____4708.asp

Mycket intressant att följa alla diskussioner här! ... och då kan man
ju undra om inte efarenheter från vardagsanvändare väger
tyngre......

Ska kolla PX21:an oxå...
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Vet ju bara att CTC1100 funkar bra med PX21 i och med min kusin har den kombinationen och jag vet med 100% säkerhet att jag skulle få reda på om det var strul ..ja visst kolla här på en PX21 http://www.kmp-ab.se/
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Jag kör Nibe City med Vikingbio det funkar får dock aska ur ofta.
Nibe säljer till och med Pelletslucka till denna panna tanka hem senast manualen från Nibe och kolla under tillbehör.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Jag kör Nibe City med Vikingbio det funkar får dock aska ur ofta.
Nibe säljer till och med Pelletslucka till denna panna tanka hem senast manualen från Nibe och kolla under tillbehör.

Borde det inte vara bättre att montera en sån här distanslucka:

http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6210560

( Hittade ingen lucka hos Nibe....)

Hur ofta måste du aska ur, under köldperioden (okt - mars), 1 g/vecka, 2ggr/vecka ?

Några problem med att installera brännaren (tänker främst på
vad den stackars elektrikern ska få brottas med) ?
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Nibes lucka sid 24.
http://www.nibeonline.com/pdf/011509-3.pdf

Själv använder jag värmebaronens distans på min gamla oljebrännarlucka med det är en del jobb att få det bra med stenen som sitter på luckans insida, har för mig nibes lucka bygger ut lika mycket som värmebarons distans. Bara ringa och fråga Nibe.
Brukar aska ur varje gång jag fyller på veckoförrådet dvs ca 180 kg pellets. Det går nog göra det mer sällan också kanske varannan gång.

Angående inkoppling se mitt svar:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3879dd6393
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Varför distanser ..kan man inte montera långa pinnbultar med stoppmuttrar och därefter montera brännaren mot stoppmuttrarna ..med pinnbult så blir avståndet justerbart :wink: ..jag kör med pinnbultar och isolerat utstickande brännarrör med ungsisolering ..stenullsmatta går lika bra :wink:
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

[quote="Fredrik Wizard"]Nibes lucka sid 24.
http://www.nibeonline.com/pdf/011509-3.pdf

Själv använder jag värmebaronens distans på min gamla oljebrännarlucka med det är en del jobb att få det bra med stenen som sitter på luckans insida, har för mig nibes lucka bygger ut lika mycket som värmebarons distans. Bara ringa och fråga Nibe.
Brukar aska ur varje gång jag fyller på veckoförrådet dvs ca 180 kg pellets. Det går nog göra det mer sällan också kanske varannan gång.

Angående inkoppling se mitt svar:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3879dd6393[/quotegf

Bra !! Ett uppbrunnet kretskort är ingen lyckad början....

Uraskningen blir nog en vana...

Tack för info!
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

notti skrev:Varför distanser ..kan man inte montera långa pinnbultar med stoppmuttrar och därefter montera brännaren mot stoppmuttrarna ..med pinnbult så blir avståndet justerbart :wink: ..jag kör med pinnbultar och isolerat utstickande brännarrör med ungsisolering ..stenullsmatta går lika bra :wink:
Låter enkelt och billigt...men hur vet man rätt avstånd...hur långt in i eldstaden ska brännaröret gå ??
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag var ner och mäte och min brännare är 100mm ut och brännarröret är isolerat :wink: ..
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

notti skrev:Jag var ner och mäte och min brännare är 100mm ut och brännarröret är isolerat :wink: ..
Lysande !!

Tack för info !!!!

:D
Martins
Prima virke

Inlägg av Martins »

Har pratat med lite olika gubbar i och med att jag jobbar på NIBE så sitter man ganska nära till de som kan det här med pellets och eldning i just City pannan.

Själv har jag nu precis köpt Vikingbio i och med att den var billigast (och NIBE och Värme beronen har sammarbete så då blev det Mycket billigt).
kan även rekomendera Pellex och Biona funkar oxå mycket bra och lätt att installera.

Skall du ha VikingBio så behöver du en distans som det nämner här i tråden, nu har nibe tagit fram en lucka till City pannan så ring till Nibe så kan de fixa fram en sådan till dig. Du behöver även en panngivare till brännaren.

Lycka till
Skriv svar