Problem med förbränning?

zicronix
Ungskog

Problem med förbränning?

Inlägg av zicronix »

Nybörjare på detta med pellets, men har nu installerat en begagnad VikingBio från 2006 på en CTC 453B panna (monterad i sidan).

brännaren startar så fint så, ingen synlig rök (+17 grader ute), och gul låga.

men askan består mest av små svarta frasiga pluttar.. mini kol pellets så att säga..

och rökgastemp på hela 70-80 grader... (pann temp 60 grader)

Kör brännaren i högeffekts läge.

hur skall askan se ut vid bra förbränning? en del har sagt att den skall vara vit.
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
Optima 700 luft-vatten pump
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Askan skall vara antracit grå - alltså en rätt mörk gråfärg. Med undermatad brännare, kan man uppnå vit aska, men då kör man med rätt stort luftöverskott.

Att du får kolpellets, kan bero på flera saker. Det första jag tänker på är att pannan du har är en oldtimer med korta rökgasgånger. På sådana pannor är dragbegränsare ännu viktigare än på moderna pannor eftersom du annars kan få ett för stort undertryck i brännkammaren - vilket leder till mycket dålig verkningsgrad och hög pelletsförbrukning. Om du inte har dragbegränsare på pannan, bör du kontakta Olle45 här på forumet så snart som möjligt, så hjälper han dig med den biten.

En annan orsak till kolpellets är för hög bränslematning alternativt för stor startdos, men detta kan vi återkomma till. Det viktigaste nu är att få säkerställt att dragförhållandena i pannan är så gynnsamma som möjligt eftersom det är A och O för all eldning. Är du säker på att det endast är 70 - 80 graders rökgastemperatur? Om det är fallet, är det tydligt att du har ett riktigt problem. 20 kW brännareffekt i en gammelpanna skall normalt ge över 200 grader rökgastemperatur vid nysotad panna och närmare 300 grader vid osotad panna. Idealisk rökgastemperatur för en gammelpanna ligger kring 220 - 250 grader vid nysotad panna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zicronix
Ungskog

Inlägg av zicronix »

Det sitter en dragbegränsare, kommer inte ihåg vad den heter, men den har nämnts här många gånger som en av de bättre. Den är inställd på ca: 5
Den verkar fungera för den öppnar sig titt som tätt, dock står den då öppen helt oftast.

köpte en rökgas temp på klasse o monterade så långt från dragbegränsaren jag kunde.

Jag skall prova att dra ner matningen ytterligare o se vad som händer, har bara kört den 3 gånger än så länge.

Pannan är bra gammal ja, och pellets brännaren är bara tänkt att användas när det kryper ner under -5 strecket, då går min luft-vatten pump nästan enbart på elpatron.
Tidigare ägare har eldat det mesta i den pannan, hålet där brännaren sitter har tidigare haft en flisbrännare modell äldre på sig, dom sa att på den tiden hade dom runt 50 grader varmt i källaren ...
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja nu förstår jag varför du har så låg avgastemperatur. Termometern skall nämligen sitta vid utloppet från pannan. Sitter den efter dragbegränsaren så mäter den temperaturen på rökgas som är blandat med luft från pannrummet - och då får du felvisning.

Bild
Bild

Så skall den sitta för att du skall få rätt avläsning.

För att få rätt förbränning, så finns det ett litet knep: Ta bort locket på rökröret så att du kan se in. Justera pelletsmatningen långsamt upp så att det precis börjar komma synlig rök. Vrid så ner matning igen långsamt tills den synliga röken nätt och jämt upphör.

Kolla dessutom att du har lagom startdos. Den kopplingen som sitter på pelletsslangen och som du ansluter till brännaren, rymmer exakt rätt dos. Så om du håller för den med handen, och startar brännaren, så skall startdosen göra att denna metallkopplingen precis blir full. Ett knep från en installationsvideo jag fick av Värmebaronen för några år sedan. :wink:

Eftersom du köpte brännaren begagnat, så vet jag inte om du fick med manualen, så här är sidan som omhandlar inställningar. Om du inte fick med manualen, så kontakta Värmebaronen så skickar de dig en ny utan kostnad
Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Att du har kol i askan kan inte bero på korta rökgasvägar i pannan. Det låter snarare som att det är dåligt drag, eller för hög matning.
zicronix
Ungskog

Inlägg av zicronix »

vad jag menade med att rökgastempen är så långt från dragbegränsaren som möjligt var att den sitter så när pannan som möjligt. för att sitta så varmt det bara går, skall ta bild på det idag o visa.

men jag skall ikväll sänka matningen ytterligare o se hur askan blir.

en sak till som jag noterade var att efter nerstängning så ligger det en liten hög med kol pellets längst ut i röret.
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

bergatorparen skrev: ...
För att få rätt förbränning, så finns det ett litet knep: Ta bort locket på rökröret så att du kan se in. Justera pelletsmatningen långsamt upp så att det precis börjar komma synlig rök. Vrid så ner matning igen långsamt tills den synliga röken nätt och jämt upphör.
...
Jag brukar öppna en pannlucka och stoppa in huvet och ta ett andetag, om ögonen börjar tåras&svider så går den för fett, blåser det bara varmluft utan tillstymmelse till "brandrök" så går den för magert

:D

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
zicronix
Ungskog

Inlägg av zicronix »

LOL

Skall prova detta knepet :)
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har också en 453B men med an Thermia 20D (heter den väl vil l jag minnas). Jag hade samma problem med rökgastempen, tror aldrig jag sett den stiga över 150 grader. Vi försökte på alla sätt och vis att få upp den när säljaren var här för intrimning. Men tvingades konstatera att allt tydde på en bra förbrännning trots låg rökgastemp. Han rekommenderade mig att täta ordentligt överallt, och det har jag gjort. Givaren sitter så nära pannan det bara går, precis där rökgaserna kommer ut ur pannan. En meter längre upp sitter sedan en dragbegränasre.

Jag har också haft samma problem med små kolpelletsbitar. I mitt fall tyckte jag det såg ut som pelletsen hoppade ut ur koppen innan de brunnit helt klart. Ni skriver att det kan bero på för hög matning och det är ju så klart, men jag upplevde att det var för mycket luft, det brann för häftigt och dom mer eller mindre blåste ur koppen. Så jag ställde ner luften lite och då blev det bättre.

Nu är ju en "perfekt" förbränning en balans mellan matning och luft, så har man bra förbränning och ändrar den ena bör man ju justera den andra med.

Detta problemet har lett mig till att fundera över vilken maximal effekt jag egentligen kan få ut ur min brännare. Om en matning på kanske 70-75% resulterar i att det brinner så häftigt i koppen att pelletsen hoppar ur och slocknar bland askan innan den brunnit klart, då funkar det ju inte som tänkt och maxeffekt kan inte uppnås.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kolla vad pannan klarar av för effekt med oljeeldning och halvera det så hamnar du rätt nära vad som funkar rent praktiskt med pellets (brukar stå på en liten plåt på framsidan).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
zicronix
Ungskog

Inlägg av zicronix »

Det står 40kW olja eller 30kW koks har jag för mig.
så pellets på 20kW borde ju vara perfekt.
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

johano skrev:Jag brukar öppna en pannlucka och stoppa in huvet och ta ett andetag, om ögonen börjar tåras&svider så går den för fett, blåser det bara varmluft utan tillstymmelse till "brandrök" så går den för magert

:D

/johan
... och annars har du det bara bra? :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zicronix
Ungskog

Inlägg av zicronix »

Här kommer lite bilder på mitt pannrum

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jättebra bilder. Om man Googlar CTC 453, så får man vanligtvis bara en massa andra bilder.

Den här pannan är så väl tilltagen att enbart det nog är bidragande till de låga avgastemperaturerna. I den här pannan skulle du faktiskt kunna köra en 30 kW brännare utan nämnvärda besvär. Halva oljeeffekten gäller pelletseldning i oljepannor. 453:an är en fastbränslepanna, så där kan man brassa på lite hårdare. Nu går inte Viking Bio högre upp än till 20 kW så det blir att leva med de något låga avgastemperaturerna. Håll bara ett öga på skorstenen så att det inte bildas kondens. Skulle det bli fallet, måste en insatsslang på plats som kan hantera de låga avgastemperaturerna. Om pannan är i bra skick och du vill ha kvar den, kan du alternativt skaffa en PellX 35 kW eller en Baxi Eurofire 30 kW. Problemet är bara att dessa är svåra att få tag på begagnade, och nya kostar de en vacker slant.

Men testa denna kombinationen i vinter, så ser du om brännaren räcker till eller inte. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Du skulle kunna sätta rökgastermometern i sista rensluckan längst ner till vänster på sidan på pannan, då kommer den precis innanför anslutningen till rökröret.

Men vilken lyx med så gott om plats runt pannan, min står inklämd mellan tre väggar, på sidorna och bak så det är ett himla bök att komma åt att sota.
Skriv svar