Är CTC 1100 bra panna?

Skriv svar
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Är CTC 1100 bra panna?

Inlägg av ason »

Godagens, då är man tillbaks här en sväng igen då inför eldnings säsongen.
Grannen ska slänga ut sin CTC1100 från -96 och jag undrar om det är värt att ta hand om den och byta ut min Diom topp DT20 från -87 med kass verkningsgrad.

han sa att det är liten vatten volym i den och slinga för tappvatten,
idag har jag en 1000L tank med 2 tappvatten slingor och en solslinga,
har inte kopplat in tanken till pannan (var tänkte förrut då jag trodde man kunde elda ved i min panna)
om nu CTC 1100 har liten vatten volym blir det då inte lite korta gång tider och lite sämre verkningsgrad än med stor vatten volym?
dockar man på min ack mot denna så kanske det blir bättre än min diom top?
eller är det sån lite skillnad att byta min mot denna så det är bara att lägga ner?

Just ja, jag kör med en Biona brännare..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Frågan är väl om Bionan klarar en sån trång panna som 1100:an. Har du bara bra drag så ska det väl inte vara några problem. Men några turbulatorer tvivlar jag på att du kan använda, så verkningsgraden blir väl inte vad den skulle kunna vara...
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Kör CTC 1100 med Värmebaronens VikingBio, har 8 turbulatorer i , (1 borta) . Funkar bra, rökgastemp 165 grader vid nysotad panna.
Hälsn Vatsug.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

vatsug skrev:Kör CTC 1100 med Värmebaronens VikingBio, har 8 turbulatorer i , (1 borta) . Funkar bra, rökgastemp 165 grader vid nysotad panna.
Hälsn Vatsug.
kör du mot acktank och isåfall hur stor,?
om inte, blir det många start/stop för dej, eller gång tider
kanske svårt att säga.

hur stor vatten volym är det i den nån som vet?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Det är en fin panna. Om du har plats för den så ta vara på den i alla fall. Du kan nog sälja den till en BVP ägare som inte vill spetsa med el, om några år.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Gör du installationen själv??

Då kan du ta pannan men annars skulle inte jag installera en 9 år gammal panna med litet askutrymme.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Är CTC 1100 bra panna?

Inlägg av manin »

ason skrev:Godagens, då är man tillbaks här en sväng igen då inför eldnings säsongen.
Grannen ska slänga ut sin CTC1100 från -96 och jag undrar om det är värt att ta hand om den och byta ut min Diom topp DT20 från -87 med kass verkningsgrad.

Just ja, jag kör med en Biona brännare
Hrmm..

Vill bara undrar och själv vet ej hur ser ut Diom topp DT20, isf va ja tro att din Diom är bättre rymlig för aska och lätt sota i eldstad/turbulator än CTC 1100 eller hur??

Men förstod att Diom är inte bra för pellets eller är dålig verkningsgrad som jag läste här, vet ej om det är samma panna http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 8787a4e28b
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ekström
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:27

Re: Är CTC 1100 bra panna?

Inlägg av ekström »

Byt ut skitpannan det finns bara en plats för ctc1100 och det samma med nibe city och det är tippen. Skall du ha en smidig pelletseldning så sätt in en thermiapanna 20 med en eco tec brännare då behöver du endast lägga ner 5 minuters arbete 3-4 ggr per år :)
PeppoPapp
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt, 2005 13:01
Ort: Skåne men bor i Blekinge

Biona

Inlägg av PeppoPapp »

Jag har själv en CTC1100 från 96. Satte in den eftersom jag fick den gratis. I den sitter en Biona 2000 och det verkar vara en bra kombination om man ser till effektivitet. Det som talar emot ctc1100 är att den inte sväljer så mkt aska. Jag askar ur efter ca 30 driftstimmar och ser inte det som direkt negativt i normalfall. Ska man däremot på semester en vecka i januari kan det bli tajt att få timmarna att räcka en vecka men det går att ställa maxtid på brännaren och sen går elen in så det är bara problem om man är lika snål som jag.
Hade jag inte fått pannan hade jag nog satsat på något mer "pelletsanpassat" men eftersom jag själv installerat allt kostade det inte så mkt att prova den och jag blev inte besviken. Den enda anpassning jag behövde göra med pannan var att slipa bort en millimeter i "brännarhålet".
Biona CTC1100 5 turbulatorer
Sydpellets småsäck
6 m Slätex 115mm(tror jag)
Förbrukning: ca 4,5pallar/år har ersatt ca 20000kWh
Skriv svar